כזה ניסיתי: +Synology DiskStation DS918

בינואר 2000 החליטו שני מנהלים במיקרוסופט לפרוש יחד מהחברה לטובת פרוייקט עצמאי משלהם: השניים, פיליפ וונג, מנהל מכירות בטיוואן, וצ'ין ליאו, מנהל פיתוח ב-Microsoft Exchange Server, החלו לעבוד על מערכת הפעלה חדשה לשרתי NAS קיימים. מהר מאוד הבינו כי על מנת לספק חוויית שימוש טובה יותר במערכת ההפעלה, מוטב שיהיו אחראים גם על החומרה, ובשנת 2004 השיקו את שרת ה- הNAS הראשון של החברה בשם DiskStation DS-101 שפותח בהתאמה למערכת ההפעלה של סינולוג'י, (DSM DiskStation Manager). כ- 15 שנה לאחר מכן סינולוג'י היא מובילת השוק בפתרונות NAS עבור משתמשים פרטיים ועסקים קטנים, ומערכת ההפעלה שלה נחשבת לטובה מסוגה בשוק הזה. +DS918 בו התנסיתי בשבועות האחרונים, הוא שרת ה-NAS המתקדם והחדש ביותר של החברה.


 +DiskStation DS918. יכול להכיל עד 4 כוננים (צילום: גד גניר) 


אם הגעתם עד כה ואין לכם מושג מה זה NAS, או ששמעתם על זה ומעולם לא טרחתם לנסות לברר מה זה, אל תרגישו רע עם עצמכם. משתמשים ביתיים יכולים להעביר חיים שלמים מבלי להתקל בכזה, ועבור רובם לא יהיה בכך שום פספוס, אבל עבור עסקים קטנים ומשתמשים מתקדמים הוא יכול להיות הרבה יותר רלוונטי. בגדול, שרת NAS הוא כונן רשת שיושב אצלכם פיזית בבית, ויש לכם גישה אליו דרך מחשב או סמארטפון. לכונן הזה יש מערכת הפעלה משלו והוא מתקיים באופן אוטונומי: הוא מחובר ברשת קוית אל הנתב שלכם ויודע לעשות את כל הקסמים שאגיע אליהם בהמשך ללא התערבות מחשב.

+DiskStation DS918 הוא למעשה מחשב קטן שחי בזכות עצמו. מלבד כוננים קשיחים, יש בו לוח אם ועליו מעבד (Celeron J3455), זכרון RAM (בנפח של 4 גיגה), מערכת הפעלה, ואפילו כניסת USB לאמצעי אחסון חיצוניים אם תרצו לחבר אליו כאלו.

 +DiskStation DS918 עם דיסק קשיח חיצוני שמחובר אליו (צילום: גד גניר) 


בתוך  +DiskStation DS918 תוכלו למקם עד כ-4 כוננים קשיחים במערך RAID. מערך RAID אם טרם יצא לכם להכיר, הוא חיבור של מספר דיסקים קשיחים, לרוב באותו סוג ונפח, לכדי יחידה לוגית אחת, כלומר, המחשב עושה שימוש בכולם בו זמנית. מה היתרון הגדול ב-RAID? באופן כללי, כוננים קשיחים הם צוואר בקבוק במערכות מחשוב. המעבד מסוגל לבצע המון פעולות במקביל, אבל הכתיבה של מידע על הדיסק עצמו היא פעולה איטית יחסית בגלל מגבלות הטכנולוגיה ומהירות הכתיבה המקסימלית האפשרית. ברגע שכתיבת המידע מתפצלת לכמה דיסקים במקביל, בחלקים, הפעולה הופכת למהירה הרבה יותר. מעבר לכך, ב-RAID ישנה אפשרות לשכפל את המידע בין הדיסקים הנפרדים כדי להבטיח שאם אחד מהם קורס יום בהיר אחד, המידע מגובה וניתן לשחזר אותו בקלות.

למרות שמדובר במוצר אחסון מתקדם ומרתיע של אנשים שמבינים בדברים האלו, עם מושגים מבהילים כמו NAS ו-RAID, כל תהליך ההרכבה וההתקנה שלו קלים ואינטואיטיביים להפליא: +DiskStation DS918 נראה מבחוץ כמו מחשב קטן שבחזית שלו ישנן כ-4 "מחסניות" נשלפות. בתוך המחסניות האלו מרכיבים את הכוננים (יש רק כיוון אפשרי אחד להכניס את הכוננים אל המחסניות), מקבעים אותם בתוך המחסניות באמצעות חלק שמתלבש מסביבן, מחליקים פנימה אל +DiskStation DS918, נועלים את הבורג בחזית (כדי שאף אחד לא יעלה על הדעת בטעות לשלוף כונן באמצע הפעולה), מחברים לחשמל ולנתב הביתי שלכם, והשרת מוכן להפעלה. מכאן התהליך דומה לכל חפיץ אחר: מדליקים, מתקינים את האפליקציות על המחשב שלכם או על הסמארטפון, מגדירים משתמש ואתם מוכנים להתחיל לעבוד איתו.

זה השלב שבו אתם פוגשים לראשונה את DSM, מערכת ההפעלה של סינולוג'י. מערכת ההפעלה הזאת היא מה שמבדיל בין שרתי ה-NAS של החברה, לבין כונני רשת אחרים שניתן למצוא בשוק. DiskStation יודעת לעשות את כל מה שכונני רשת בדר"כ יודעים לעשות: לאפשר גישה אל המידע מהרשת, לשתף מידע, לבצע גיבויים אוטומטיים של תיקיות, וגם לגבות את התמונות שצילמתם באמצעות הסמארטפון שלכם בגודל מלא. כאן בערך נגמר הדמיון בין כונני רשת קונבנציונלים לשרתי ה-NAS של סינולוג'י: מערכת ההפעלה, מעבר לאפשרויות המתקדמות להתאמה אישית, מגיעה עם מגוון עצום של אפליקציות אותן ניתן להתקין על השרת ולהרחיב את היכולות של המוצר הזה. בין האפליקציות הללו ניתן למצוא את Moments, אפליקציה שכמו שירות Google Photos, יודעת לקבץ יחדיו אוטומטית צילומים לפי נושאים משותפים, זיהוי פנים ומקומות בהם צולמו. מחזיקים ספריית סרטים על המחשב? תוכלו להעביר אותה אל השרת, ולצפות בסרטים באמצעות אפליקציית Plex מכל מקום ובכל מכשיר. כנ"ל גם לגבי מוזיקה: באמצעות אפליקציית Music Station תוכלו לגשת אל כל קבצי המוזיקה שאחסנתם על השרת דרך הסמארטפון או המחשב. האפליקציות הללו מותקנות על השרת עצמו, וניתן לגשת אליהן דרך ממשק מערכת ההפעלה DSM מהדפדפן במחשב שלכם, או דרך אפליקציות להורדה לסמארטפון. אל הקבצים אגב, תוכלו לגשת דרך הדפדפן, וגם למפות את הכונן למחשב ולגשת אליו דרך סייר הקבצים במחשב.

מתוך המסך הראשי של DSM, מערכת ההפעלה של השרתים של סינולוג'י

חנות האפליקציות של סינולוג'י

בין האפליקציות למשתמשים מתקדמים יותר ניתן למנות אפליקציות להתקנת מכונה וירטואלית על השרת, שליטה וגיבוי סרטונים שצולמו באמצעות מצלמות אבטחה בבית (לא כל המצלמות נתמכות כאן), מנהל הורדות, אפליקציה לגיבוי אתר Wordpress ואפילו אנטי וירוס חינמי של סינולוג'י או כזה בתשלום של מקאפי. חנות האפליקציות כוללת מגוון עצום של כלי פיתוח למפתחי פייתון, רובי, ג'אווה, אפאצ'י, PHP ועוד.

מגוון האפליקציות הרחב ביותר קשור מן הסתם לגיבוי. חנות האפליקציות של Synology כוללת אפליקציות דרכן תוכלו לגבות את תכולת השרת לשירותי גיבוי בענן, או בכיוון ההפוך, לגבות את המידע שלכם מהענן אל השרת. ישנן אפליקציות ליצירת גיבוי תמונת מערכת (Snapshot) אפליקציה להעתקה אוטומטית של כוננים שחוברו אל חיבור ה-USB של +DiskStation DS918 ועוד.


הייחוד של +DiskStation DS918 הוא העובדה שמדובר בשרת חזק יחסית. המפרט הטכני שלו מאפשר למשל הזרמה של שני סרטים ברזולוציית 4K במקביל. רוצים עוד קצת כוח? תוכלו להרחיב את זכרון ה-RAM מ-4 ל-8 גיגה בצורה פשוטה יחסית. חיבור הרשת הוא בתקן 1GbE מה שאומר שתיאורטית הוא תומך במהירות של 1000Mbps, וזה בגדול אמור להספיק בשנים הקרובות, אם כי היה עדיף אם היו בוחרים לעשות כאן שימוש בתקן 10GbE כדי לתמוך במהירויות רשת גבוהות יותר בעתיד. בכל מקרה יש כאן שני חיבורים כאלו שצירוף של שניהם מאפשר קבלה של רוחב פס כפול, או גיבוי למצב שבו רשת אחת קורסת.

פתח הגישה בתחתית השרת להוספה של SSD Cache לשיפור ביצועי הכתיבה (צילום: גד גניר)

 +DiskStation DS918. המאווררים והחיבורים בחלקו האחורי (צילום: גד גניר)


 +DiskStation DS918 (צילום: גד גניר)


(+)
  • מגוון רחב של אפליקציות שימושיות במערכת ההפעלה של השרת
  • גיבוי בכוננים במערך RAID - מבטיח שחזור קל במקרה של קריסה
  • מפרט טכני חזק

(-)
  • חיבור רשת בתקן 1GbE ולא בתקן 10GbE המאפשר מהירויות גבוהות יותר
  • יקר מאוד


מחירו של +DiskStation DS918 עומד כיום על 2790 ש"ח, אבל זהו רק המחיר ההתחלתי. אליו צריך להוסיף גם את מחיר הכוננים הקשיחים אותם תתקינו על השרת. עבור המשתמש הביתי הרגיל, זה  שהשימוש שלו באחסון מסתכם בגיבוי מזדמן של מסמכים או גיבוי תמונות מהטלפון, אין שום סיבה הגיונית להשקיע סכום כזה וזה בהחלט לא קהל היעד שלו. מי שכן צריך לשקול לרכוש +DiskStation DS918 הם עסקים קטנים שזקוקים לפתרון גיבוי בטוח ואמין, כמו גם מפתחים שמגוון האפליקציות עבורם יכול להפוך את השרת הזה לכלי עבודה יעיל.

3 תגובות

  1. נראה לי עדיף לבנות פתרון ביתי באמצעות שרת קטן עם FREENAS, או אחת מהאפשרויות החינמיות האחרות.

    השבמחק
  2. מעניין, מפורט וברור.
    תודה!
    אביב

    השבמחק
  3. סקירה טובה, אך בשוק יש מתחרים לא מעטים לסינולוג'י, בין השאר qnap אשר יש לה הרבה יותר מבחר של דגמים, וגם מערכת ההפעלה שלה (מבוססת לינוקס), עם ישומים שונים ותאימות גבוהה לשירותים של צד שלישי.
    2 הסנט שלי בנוש NAS , זהו שירות אשר גוזל את ליטרת כוח העיבוד שלו , מוצרים אשר מבוססים מעבדי ARM עדיין סובלים מביצועים נחותים יותר. יתרה מכך מערכות ההפעלה של ששרתי ה NAS למינהם נעשות כבדות מגירסה לגירסה, ולכן נידרש מעבד חזק יותר שיתמוך בהן.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר