כזה ניסיתי: Garmin Vivoactive 4


לא אפל וגם לא סמסונג: הראשונה שמאפשרת תשלומים דרך השעונים החכמים שלה בישראל היא לא אחרת מאשר Garmin. בסוף ינואר הכריזה היבואנית הרשמית רונלייט על פתיחת שירות התשלומים Garmin Pay בשיתוף פעולה עם ישראכרט, וזו היתה הזדמנות מצויינת לקחת לבדיקה את ה-Vivoactive 4, השעון החכם החדש של החברה שתומך בשירות הזה.


Garmin Vivoactive 4 מוכיח שארנק זה כל כך 2019 (צילום: גד גניר)



כמו נטפליקס וכמו ספוטיפיי, גם היכולת לשלם באמצעות הסמארטפון מגיעה אל אומת הסטראטאפ בעיכוב לא אופנתי של כמה שנים טובות. אז למה דווקא עכשיו? כי רק עכשיו יש לבעלי עסקים תמריץ להטמיע תמיכה בטכנולוגיית EMV בקופות שלהם: כבר ב-1.1.2019 נכנסה לתוקף תקנה שקובעת שעסקים שטרם הטמיעו את הטכנולוגיה המאובטחת, ישאו באחריות לשימוש לרעה בכרטיסי אשראי בעסקאות שבוצעו אצלם. מתוך רצון לתת להם זמן הערכות נוסף, עסקים קטנים (שמחזור העסקאות שלהם לא עולה על 5 מיליון ש"ח) קיבלו הארכת זמן עד ל-1.1.2020. לכן ניתן לראות בשנה האחרונה יותר ויותר עסקים משלבים מסופוני תשלום המחייבים הקשת קוד סודי בהעברת כרטיס אשראי, כפי שנהוג מזה שנים בעסקים בחו"ל.

שירות Garmin Pay מסתמך על הטכנולוגיה הזאת: כדי להפעיל אותו, עליכם ראשית להזין את פרטי כרטיס האשראי שלכם באפליקציית Gramin Connect (ניתן להזין עד חמישה כרטיסי אשראי), לבחור קוד סודי של ארבע ספרות, ולאחר הסנכרון עם השעון, הפרטים נשמרים עליו ואין יותר צורך למעשה לא בארנק ואפילו אין צורך לשלוף את הסמארטפון. פשוט ניגשים לקופה בבית העסק, מפעילים את אפליקציית התשלום בשעון, מקישים את הקוד הסודי, מקרבים את השעון אל המסופון (שאמור לתמוך בתשלום Contactless), מקבלים צליל אישור וזהו, העסקה בוצעה. האותיות הקטנות בתהליך משמעותיות: כרגע השירות תומך רק בכרטיסי האשראי של ישראכרט. מעבר לכך, גם אם יש לכם כרטיס אשראי של ישראכרט, תוכלו לשלם באמצעות השעון רק בעסקים שהטמיעו את הטכנולוגיה אצלם בקופות. רשימת העסקים כוללת את רשתות זארה, H&M, דלתא, אופטיקנה, אדידס, נייק, דקטלון, אייבורי, KSP, סבון של פעם, פקטורי 54, Re-Bar, עד העצם אקספרס, תכשיטי פדני ואחרים.

Garmin Vivoactive 4 (צילום: גד גניר)


השנה היא 2020, אבל לקופאית בסופר ולעומדים אחריי בתור לא ממש אכפת שאני אמור לבדוק את יכולת התשלום באמצעות שעון. האינטרקאציה החברתית של תשלום בחנות מבוססת על אמון, וכללים ברורים שהצמדת השעון אל מסוף התשלום אינו אחד מהם. בעודי מפשיל את השרוול, חושף את השעון, מפעיל את האפליקציה ומצמיד אותו אל המסופון, קיבלתי בעיקר מבטי חוסר סבלנות וחשדנות. המבטים האלו התחלפו בקריאות התפעלות מצידה של הקופאית כשהמסופון נענה לבקשתי ואישר שבוצעה עיסקה. הגברת שחיכתה אחרי בתור אפילו הביעה דאגה מתרחיש שבו יגנבו לי את השעון, אך הרגעתי אותה והסברתי לה שהיא פספסה את החלק בו הקשתי את הקוד הסודי. 

אני בספק אם בגרמין חשבו על קניות בסופר של מבקרי גאדג'טים, אבל החיבור בין תשלום באמצעות שעון חכם לגרמין, חברה המייצרת שעוני ספורט הוא בהחלט מתבקש. תארו לעצמכם שיצאתם לריצה, אבל אין לכם צורך לקחת איתכם ארנק: את התשלום על השתייה שתקנו בסיום הפעילות הגופנית תוכלו לעשות באמצעות השעון של פרק היד שלכם. האם התרחיש הזה יהפוך למחזה שכיח? זה תלוי בעיקר בקצב אימוץ הקופות החדשות ע"י בעלי עסקים בישראל ולא ממש קשור לגרמין, שרק פתחה את האפשרות הזאת בשעוניה בישראל.

Garmin Vivoactive 4 (צילום: גד גניר)

Garmin Vivoactive 4 - מסך לא מרשים, אבל יעיל (צילום: גד גניר)

Garmin Vivoactive 4 מנטר כמעט הכל, במידה ואתה במגדר הנכון (צילום: גד גניר)


כאמור, את שירות Garmin Pay בחנתי על שעון Vivoactive 4, ממשיך דרכו של Vivoactive 3 אותו בדקתי כאן לפני כמעט שנתיים. Vivoactive 4 דומה מאוד לקודמו חיצונית, ההבדלים הניכרים עם מסגרת דקיקה יותר סביב המסך, ושני כפתורי תפעול במקום אחד בצד הימני של השעון. הצילומים עושים איתו חסד: במציאות הוא חסר את היוקרה והאגרסיביות שמאפיינת את העיצוב של השעונים היקרים יותר של החברה מסדרת Fenix. גוף השעון עשוי פלסטיק, ויש לו רצועת סיליקון פשוטה יחסית. ולמרות העיצוב הפשוט, המיגון שלו בפני מים הוא בתקן 5 ATM מה שאומר שתוכלו לקחת אותו לשחיה בלי חשש. אז נכון שעל עיצוב ניתן להתווכח, אבל ישנה סוגיה אחת בעייתית באופן אובייקטיבי בעיצוב השעון: זכוכית המסך, מסוג גורילה גלאס 3 אינה מוגנת ע"י המסגרת בשום צורה, והיא נמצאת למעשה בקו אחד איתה. התכנון הזה הופך אותה לפגיעה יותר למכות ושריטות, ואכן ביחידה שבדקתי נוצרו שריטות קטנטנות על הזכוכית בתוך זמן קצר. אם אתם מתכננים לקחת את השעון לפעילויות יותר אינטנסיביות ממני, אולי עדיף לבחור בדגם קצת יותר משוריין. 

מנגן מוזיקה לאזניות אלחוטיות, בלי צורך בטלפון (צילום: גד גניר)

Garmin Vivoactive 4 (צילום: גד גניר)


המסך עצמו הוא מסך טרנספלקטיבי, או איך שגרמין קוראת לזה, "כרומה", אבל הכוונה זהה: מסך שאמנם אינו ניחן בצבעים התוססים של מסכי AMOLED, אבל קריא הרבה יותר מהם בשמש, וחסכוני הרבה יותר בחשמל. הוא פחות מרשים, אבל זה המסך שהייתם רוצים בשעון ספורט שלכם.

מתחת לעיצוב הפשוט ולמסך היעיל אך לא מרהיב ביופיו, מסתתרת יכולת ניטור מרשימה ביותר: Vivoactive 4 יודע לעקוב אחר מידת החימצון של הדם, רמת הסטרס שלכם, המחזור החודשי, מעקב שינה מתקדם וכמובן למדוד דופק בצורה מדוייקת יחסית על פרק היד. בנוסף, כמו ב-Vivosmart 4, השעון מספק מדד נוסף בשם Body Battery שיעזור לכם לגלות מתי כדאי לכם לבצע פעילות ספורטיבית ומתי עדיף לנוח. השעון יודע לעקוב אחר 20 סוגים של פעילויות ספורטיביות כמו רכיבה על אופניים, ריצה, שחייה ועוד, וניתן להוריד אל השעון מגוון סוגי אימונים שונים, מלווים באנימציות והסברים.

כשעון חכם, Vivoactive 4 עושה עבודה מצויינת. הוא מציג התראות, גם בעברית, בצורה ברורה וקריאה. בניגוד למשתמשי אייפון, משתמשי מכשירי אנדרואיד יכולים  אף לענות להודעות דרך השעון. חנות האפליקציות של גרמין, Connect IQ אמנם אינה עשירה כמו זו של סמסונג ואפל, אבל יש בה לא מעט עיצובי שעון נוספים ואפליקציות שימושיות. השעון מגיע כאשר מותקנות עליו שתי אפליקציות מוזיקה המוכרות לקהל הישראלי, Deezer וספוטיפיי. האפליקציות מאפשרות הורדה של שירים אל הזכרון הפנימי של השעון, והאזנה להם דרך אזניות בלוטות' בלי צורך בחיבור לסמארטפון. בדגם הקודם האופציה הזאת לא היתה קיימת, והתווספה רק בגרסת מוזיקה נפרדת שלו, אבל כאן כאמור האפשרות להאזין למוזיקה מהשעון היא יכולת מובנית.

הסוללה של Vivoactive 4 מספיקה לקצת יותר מ-6 ימי שימוש כשעון חכם. שימוש אינטנסיבי יותר בשעון, בפעילויות ספורטיביות הכרוכות בהפעלת ה-GPS, או האזנה ממושכת למוזיקה ינגסו נתחים גדולים מהסוללה, אבל עדיין מדובר בזמן סוללה מכובד מאוד.

(+)
  • מסך חסכוני בסוללה וקריא באור יום
  • המותג היחיד בישראל המאפשר נכון להיום תשלום דרך השעון החכם
  • השמעת מוזיקה דרך השעון לאזניות אלחוטיות בלי צורך בסמארטפון
(-)
  • עיצוב פשוט
  • זכוכית מסך חשופה לפגיעות
  • תשלומים דרך השעון הם בתחילת דרכם בישראל, לא נתמך בכל מקום ובכל כרטיס אשראי

מחירו של Vivoactive 4 עומד על 1345 ש"ח. המתחרים בטווח המחיר מגיעים עם עיצוב נאה ויוקרתי יותר, אבל מציעים הרבה פחות בכל הקשור ליכולת הניטור ולדיוק שלה. מעבר לכך, את תפקידו כשעון חכם הוא עושה מצוין: הסוללה שלו מחזיקה לזמן רב, ניתן להאזין למוזיקה ישירות ממנו, ונכון לכתיבת שורות אלו זה מותג השעונים היחיד בישראל שמציע את האפשרות לשלם דרכו ולהשאיר את הארנק בבית.

5 תגובות

  1. נהדר, תודה.
    אביב

    השבמחק
  2. שעון טוב בגדול...צריך לקחת בחשבון שמדידת הדופק מדוייקת רק בריצה שחיה ואופנים אל מאד לא מדוייקת באימון פונקציונאלי

    השבמחק
  3. גד היקר. קורא באופן קבוע את הסקירות שלך ומאד נהנה. לאחרונה החלה תופעה שחלק מהסקירה מופיע באופן בלתי קריא. הדבר מתרחש תמיד במרכז הכתבה. הפעם החלק הבלתי קריא מופיע תחת התמונה בה כתוב: "מעקב אחר המחזור החודשי אינו זמין...". אני מניח שזו אינה בעיה אצלי. אני גולש מכרום [וגם מנוי משלם של "הארץ" בו מופיעות לעתים הסקירות שלך] . אז שווה לברר במה מדובר [התופעה חוזרת לאחרונה בכל כתבה].

    השבמחק
  4. תודה על הסקירה. נראה שווה ביותר!

    השבמחק
  5. הי גד
    אחלה סקירה
    האם אפשר לחבר אליו גם רוצעת דופק חיצונית למעקב יותר מדויק אחר דופק

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר