כזה ניסיתי: Apple iPhone 12 mini

בהעדר חידוש טכנולוגי מסעיר, המכשיר שתפס את מירב תשומת הלב בהשקת האייפונים החדשים של אפל באוקטובר האחרון, היה דווקא האייפון הזול והקטן ביותר מבין אלו שהוכרזו: iPhone 12 mini. הגודל הוא לא הסיבה היחידה שהמכשיר עורר כל כך עניין: אפל כבר השיקה השנה מכשיר קומפקטי, ה-iPhone SE 2020 עם מסך אפילו קטן יותר מזה של ה-iPhone 12 mini. אז מה כל כך מרגש בו? אולי הבחירה של אפל להפיח חיים הפעם בקונספט אקזוטי שבשנים האחרונות נזנח: סמארטפונים קומפקטיים ברמת מכשיר דגל.


iPhone 12 mini (צילום: גד גניר)




מבחינת מפרט טכני אין הבדל בינו לבין ה-iPhone 12 הסטנדרטי: אותו מעבד A14 Bionic (שניתן למצוא גם ב-iPhone 12 Pro וב-iPhone 12 Pro Max), זכרון RAM באותו נפח של 4 גיגה, ואותן תצורות אחסון: 64, 128 או 256 גיגה. בדומה לשאר בני משפחת iPhone 12, גם המיני תומך תיאורטית ברשתות דור חמישי, אבל ייקח קצת זמן עד שתראו את הלוגו של הרשת החדשה בשורת הסטטוס, בין אם בגלל שאפל וסמסונג טרם הסדירו את רישוי המכשירים שלהם בישראל לעבודה ברשתות החדשות ובין אם בגלל שפריסת רשת דור חמש בישראל עדיין רק בתחילתה. מלבד זה, כצפוי, מדובר במכשיר מהיר מאוד, שבשימוש יומיומי שגרתי קשה מאוד להבדיל בהבדלים בינו לבין ה-iPhone 12 Pro. מערכת ההפעלה iOS 14 רצה נהדר על החומרה הזאת ומציעה לראשונה ווידג'טים שניתן למקם על המסך הראשי בין קיצורי הדרך לאפליקציות, וספריית אפליקציות, מסך המציגה את כל האפליקציות במקום אחד, כשהן מסודרות בקטגוריות לפי נושאים.



ספריית האפליקציות (צילום: גד גניר)

ווידג'טים (צילום: גד גניר)



כמה קטן ה-iPhone 12 mini? יש לו מסך בגודל 5.4 אינטש, אבל ה-5.4 אינטשים האלו מגיעים עם מעט מאוד מסגרת מסביבם, מה שהופך את המכשיר הזה לקטן יותר אפילו מה-iPhone SE 2020. מאז iPhone 5S של שנת 2013, אפל לא השיקה מכשיר דגל קטן כל כך (היי מגיב זועם, אתה צודק, היה שם בשנת 2016 גם את ה-iPhone SE, אבל הוא לא היה ממש מכשיר דגל). למה אני מציין את השנה? כי 7 שנים זה המון זמן בעולם הסלולר, והשוק הזה עבר שינוי דראסטי בתקופה הזאת, במקביל לשינוי דראסטי בהרגלי השימוש של הצרכנים: בשנת 2013 גודל המסכים של סמארטפונים סטנדרטיים נע בין 4 אינטש ל- 5 אינטש. באותה תקופה, לפי נתוני מכון המחקר זנית, האמריקאי הבוגר הממוצע בילה קצת פחות משעה וחצי מול מסך הסמארטפון שלו. כיום, לשם השוואה, האמריקאי הממוצע מבלה כמעט 4 שעות מיומו מול המסך. נכון, בשנת 2013 היה גם פחות מה לעשות עם הסמארטפון, אבל תנסו להיזכר בעצמכם בתקופה ההיא: כל מי שהיה מגיע הביתה, מניח את הסמארטפון בצד ופותח לפטופ או אפילו תופס טאבלט (שנמכרו באותה תקופה בהמוניהם), שירים יד. כיום אנחנו מבלים יותר זמן מול הסמארטפון לא רק בגלל שיש לנו יותר מה לעשות איתו, פשוט קל יותר לוותר על מכשירים אחרים ולהשאב אל הסמארטפון כשהמסך הזה שכל הזמן נמצא בהישג יד, הוא גדול ומרווח יותר. כל החפירה הזאת באה כדי לנסות להסביר למה בזמן שהאייפון 12 מיני שהה אצלי, שעות השימוש שלי בסמארטפון צנחו בערך ב-50%: הוא מכשיר מהיר, חזק ועם מערכת הפעלה נוחה לשימוש. ועדיין, הוא קטן ופחות כיף לקרוא בו ולצפות בו בסרטונים, 


iPhone 12 mini לצד סמארטפון בגודל ממוצע (צילום: גד גניר)



כמובן שאם אתם פחות קבורים במסך הסמארטפון שלכם, לגודל הזה יש צדדים חיוביים: המכשיר קטן ונכנס בקלות לכיסים וקל לתפעל אותו באמצעות יד אחת. כל האייפונים החדשים מתהדרים בעיצוב ששואב השראה מאותו iPhone 5S, מה שאומר שוליים מחודדים ואחידים (אין "מדרגה"), פינות מעוגלות, עם מערך צילום בעל שתי מצלמות שבולט החוצה באופן נסלח למדי. כמו מכשיריה האחרים בשנים האחרונות, גם ה-iPhone 12 mini עמיד במים בתקן IP68 והוא אמור לשרוד שהייה של כחצי שעה במים בעומק של עד 6 מטר. הוא לא רק עמיד במים, באפל טוענים גם שהוא עמיד מתמיד לנפילות, הודות לציפוי קרמי לזכוכית המסך. כמו ב-iPhone 12 Pro, ולמעשה כמו בכל סמארטפון אחר של אפל שהושק מאז 2018, העדרו של קורא טביעות אצבעות, וההסתמכות הבלעדית של החברה על זיהוי פנים מהווים סוג של נכות בתקופת הקורונה. המסיכה שאזרחים שומרי חוק עוטים על פניהם מונעת ממנגנון זיהוי הפנים לעבוד כשורה ומחייבת את המשתמש או להוריד את המסכה בכל פעם שהוא מוציא את הסמארטפון מהכיס, או לחילופין, להקליד את הקוד הסודי. מעיק.


iPhone 12 mini (צילום: גד גניר)

iPhone 12 mini (צילום: גד גניר)


מסך המכשיר מוגדר ע"י אפל כ-Super Retina XDR OLED, והוא מציג רזולוציה של 1080 על 2340 פיקסלים. המסך תומך בתקני התצוגה לטווח דינאמי רחב Dolby Vision ו-HDR10, ותומך ב-True Tone, התכונה הייחודית של אפל להתאמת גווני הצבע במסך לתאורה בסביבה שלכם כך שהגוונים שהוא מציג ישארו אחידים.


מערך הצילום האחורי של iPhone 12 mini זהה לזה של iPhone 12 הסטנדרטי: זוג מצלמות 12 מגה פיקסל, האחת עם עדשה בזוית רגילה עם ייצוב תמונה אופטי וצמצם ברוחב f/1.6, והשניה עם עדשה בזוית רחבה במיוחד עם צמצם ברוחב פחות מרשים של f/2.4. למרות שמדובר רק בשתי מצלמות, ולמרות שאין כאן זום אופטי, ולמרות העדרו של חיישן ה-LiDar שקיים בגרסאות הפרו של המכשיר, סה"כ כיף לצלם איתו והתוצאות בהחלט לא מביישות סמארטפון ברמת מכשיר דגל. המצלמה מתפקסת מהר מאוד, התמונות חדות ומפורטות, הטווח הדינאמי רחב וכמעט ואין מריחות. גם תמונות שצולמו בערב בחושך יצאו מוארות היטב ומפורטות, בלי עיוותי צבע כלשהם. המצלמה הקדמית ברזולוצייה 12 מגה פיקסל גם היא, עם צמצם f/2.2 מצויידת גם בחיישן נפח המאפשר נעילה מאובטחת של המכשיר, וצילומי פורטרט עם טשטוש טבעי ומדויק של הרקע.


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



כיאה למכשיר במימדים שהיו לגיטימיים לפי 7 שנים, כך גם הסוללה של iPhone 12 mini מגיעה עם קיבול קטן ונוסטלגי, 2227mAh. כתבי טכנולוגיה רבים הביעו חשש כיצד סוללה כזאת תאפשר שימוש סביר במכשיר. לפחות בתחושה שלי, החשש הזה היה מיותר: המכשיר הצליח לשרוד אצלי כמעט 7 שעות של מסך דלוק, הישג מרשים מאוד שנובע בין היתר מהעובדה שהמסך הקטן צורך פחות סוללה ממסכים גדולים יותר.  בטעינה רגילה, באמצעות כבל Lightning, המכשיר יודע להיטען בהספק מקסימלי של 20W. חצי שעת טעינה ממצב פרוק לחלוטין תיתן לכם כ-50% סוללה, בתנאי שהמטען תומך בתקן Power Delivery 2.0. למקרה ששכחתם: גם המכשיר הזה כמו שאר דגמי ה-iPhone 12 מגיע ללא מטען באריזה, לרווחת כדור הארץ  ושורת הרווח של אפל. ה-iPhone 12 mini תומך כמובן ב-MagSafe, החיבור המגנטי של אפל לאביזרים נלווים שהוצג יחד עם סדרת המכשירים. אפל מציידת את מכשיריה במשך שנים ברמקולים חזקים ואיכותיים וה-iPhone 12 mini לא שונה מהבחינה הזאת: הוא מצויד בשני רמקולים המציעים שמע סטריאופוני באיכות טובה (יחסית) ובעוצמה נאה.


(+)
  • מכשיר חזק ומהיר
  • עמיד במים ובנפילות
  • קומפקטי מאוד (למי שזה עושה לו את זה)

(-)
  • אין קורא טביעות אצבעות (חסרון זמני לתקופת הקורונה)
  • אין מטען באריזה
  • קומפקטי מאוד (למי שזה לא עושה לו את זה)


כאמור, ה-iPhone 12 mini, הוא לא רק המכשיר הקטן ביותר בסדרה, הוא גם הזול ביותר מבין המכשירים החדשים שהושקו, אבל אל תצפו לבשורה צרכנית מדהימה. בארץ, מחירו אצל iStore, מפיצה רשמית של מוצרי אפל בישראל מתחיל מ-3129 ש"ח לדגם בעל נפח אחסון של 64 גיגה. מזה שנים, מי שמעוניין במכשיר קטן וחזק, נאלץ להתפשר על אחד מהשניים: או לקנות מכשיר בינים מהמבחר המצומצם של מכשירים קומפקטיים (במקרה של אפל מדובר ב- iPhone SE) ולהתפשר על המפרט הטכני, או לקנות את אחד ממכשירי הדגל ולהתרגל לחיות עם סמארטפון עם מסך גדול יותר. למי שעשה כבר את המעבר למכשיר גדול יותר והתרגל לחיים עם מכשיר כזה, (כמוני וכמו רוב האוכלוסיה כנראה) אין מה לחפש ב-iPhone 12 mini: זה לא שהוא לא שמיש, הוא פשוט משמעותית פחות מהנה לשימוש ממושך. מפנטזים בכל זאת על מכשיר קטן? לא הצלחתם להתרגל למכשיר עם מסך גדול? במקרה כזה ה-iPhone 12 mini הוא בהחלט המכשיר שחיכיתם לו: חזק, מלוטש, ללא פשרות כמעט והכל באריזה מאוד קומפקטית. 

6 תגובות

  1. סקירה מעולה, בדיוק הגודל הפיזי שמתאים לי. יש לי כאבי ידיים מהמכשירים הגדולים של היום. מקווה שהסוללה שלו באמת טובה כמו שאתה אומר ולא תדרדר במהירות.
    היצרנית היחידה שהייתה שמה דגש על מכשירי דגל קומפקטיים הייתה סוני עם סדרת הקומפקט שלה אבל כרגע סוני לא על המפה וחבל.
    נראה לי שזה מכשיר מספיק ראוי בשביל לעשות את המעבר מאנדרואיד לאייפון.

    השבמחק
  2. סקירה נהדרת, תודה.
    ובכל זאת, אין סיכוי שאעבור אי פעם לאייפון.
    אביב

    השבמחק
  3. מר גד הנכבד

    אין מצב של 7 שעות מסך סוללה

    בכל הסיקורים הוא יצא גג עם 3.5/4 שעות מסך

    ראה כאן:
    https://youtu.be/o_67BBJQA6Q?t=336

    השבמחק
  4. 700 דולר כלומר 2,270 ש"ח במקום 3129 ש"ח, 860 שקל פער. גם אם נוריד את המע"מ אז יש 400 שקל פער.

    השבמחק
  5. אני מאוד מקווה שהמגמה הזאת של אפל, שיש סימנים שהיא גם מתפשטת לסמסונג, של להסיר מטען מהקופסה - תתפוצץ לה בפנים. ולא רק בברזיל וארצות אחרות שמגנות על הצרכנים שלהן.. זה טוב לכדור הארץ אולי, אבל ברור שזו לא הסיבה שהם עשו את זה. בדיוק כמו המעבר מסוללות נשלפות ליוניבודי...

    השבמחק
  6. תודה על הסקירה המעולה גד היקר, לא חסר יתרונות באפל,פשוט הניתוק שלהם מהמציאות (64 ג'יגה, נוטש ענק, ומטען שמגיע ל 20 וואט שלא נמצא באריזה) ומ 2020 מעצבן

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר