כזה ניסיתי: Logitech ERGO M575

קצת יותר מעשור לאחר שהציגה את ה-Wireless Trackball M570, הכריזה לוג'יטק באוקטובר האחרון על יורשו החוקי, ה-ERGO M575. מה הופך את ה-M575 ליורש חוקי יותר ל-M570 מה-MX ERGO, עכבר Trackball אחר של החברה שהושק לפני שלוש שנים? גם המראה החיצוני שנשאר כמעט זהה, אבל בעיקר הגישה: בעוד ה-MX ERGO היה עכבר פרימיום, בעיצוב בתכונות ובמחיר, ה-ERGO M575 הוא בסיסי יותר ואמור לתת מענה למי שרוצה לרכוש עכבר Trackball מבלי לקרוע את הכיס.

ERGO M575 ומאחוריו M570 (צילום: גד גניר)



עכברי Trackball מגיעים במגוון צורות כאשר ההבדל העקרוני בצורות האלו הוא במיקום הגולה וכפועל יוצא מכך באצבעות שאיתן שולטים בה. לוג'יטק ניסתה את כל הצורות: גולה בצד ימין, במרכז, ובסוף, ב-2010נסגרה על גולה בצד שמאל המופעלת באמצעות האגודל. כאחד שניסה את כל התצורות האלו, אני יכול להעיד שזו אכן הכי נוחה, אולם זה רק בגלל שהתמזל מזלי להיות ימני. כמו כמעט כל עכברי ה-Trackball שלוג'יטק אי פעם השיקה, גם ERGO M575 מדיר את אוכלוסיית האיטרים ואין שום דרך נוחה להשתמש בו ביד שמאל.




ב-MX ERGO, הציגה לוג'יטק בסיס מגנטי לעכבר, שמייצר הגבהה שלו בצד אחד כך שניתן לעבוד איתו בזוית שמותאמת יותר לצורת היד, ומורידה עוד קצת לחץ משרירי פושט שורש היד החישורי הקצר והארוך. ב-ERGO M575 אין את ההגבהה הזאת ולא ברור לי למה. אני מודע לצורך לייצר הפרדה בין דגם הפרימיום של החברה לדגם הרגיל, וייתכן שחלק מהמשתמשים מעדיפים להפעיל לחץ קבוע על שרירי פושט שורש היד החישורי הקצר והארוך כי זה הקטע שלהם, אבל בסופו של דבר מדובר בפיסת מתכת מגנטית ועיצוב קצת שונה של תחתית העכבר. את עלויות הפיתוח של התצורה הזאת כבר כיסו ב-MX ERGO, אז ההחלטה לוותר עליה כאן לא מובנת לי כל כך. כך או כך, ERGO M575, הוא נוח לשימוש, לפחות עבור מי שקשר את גורלו עם תצורת הטרקבול. מעבר לנוחות, העובדה שרק האגודל זזה ולא כל היד והעכבר, הופכים את העכברים האלו לאידיאליים עבור מי שיש לו מעט מרחב על שולחן העבודה.


Logitech ERGO M575 (צילום: גד גניר)



Logitech ERGO M575 (צילום: גד גניר)

Logitech ERGO M575 (צילום: גד גניר)



במראה החיצוני, ERGO M575 חולק המון קוי דמיון עם M570. הצורה הכללית זהה ומיקום הכפתורים דומה. העדכונים במראה הם בעיקר בניואנסים עיצוביים קטנים: ל-ERGO M575 גימור של פסים עדינים היכן שהיד מונחת, הגולה עצמה בצבע שונה וקווי המתאר מעט מחודדים יותר ביחס לדגם הישן. ועדיין, יש פה ושם שיפורים קלים בחויית השימוש: לוג'יטק הגדילה את הלחצנים הראשיים ושל הגלגלת, כמו גם של כפתורי הניווט (חזרה וקדימה בדפדפן) שגם הפכו לרכים ונעים יותר ללחיצה.


Logitech M570 ו-Logitech ERGO M575 (צילום:גד גניר)



השינוי המשמעותי ביותר בדגם המעודכן הוא הוספה של קישורית Bluetooth לעכבר, לצד חיבור באמצעות דונגל (מתאם אלחוטי) Unifying הסטנדרטי של החברה. בתיאוריה, מדובר בתוספת מבורכת: חיבור בלוטות' חוסך לכם את הצורך בשימוש בדונגל שתופס לכם יציאת USB יקרה בתקופה שבה מחשבים הולכים ומשילים מעצמם חיבורים לטובת עיצוב סקסי יותר. אם אתם משתמשי מקבוק מהשנים האחרונות, זה או בלוטות' או שימוש בדונגל ומתאם נוסף שיתאים אותו לאחת מכניסות ה-USB C במחשב שלכם. מה לגבי משתמשי פי סי? גם כאן, התוספת הזאת שימושית עבור מי שסובל ממצוקת חיבורים פנויים אבל זה נכון רק כשזה עובד. למחשבי Windows יש נטיה כרונית להחליט מדי כמה שבועות שהם לא מוכנים יותר להתחבר לעכבר הבלוטות' שלכם, עד שתמחקו אותו מרשימת ההתקנים ותכירו ביניהם מחדש. עם הדונגל המצורף זה כמובן לא קורה. לזכותו של דונגל ה-Unifying יאמר שהוא ורסטילי מאוד, ומאפשר לחבר באמצעותו כל עכבר או מקלדת תומכים של לוג'יטק אל המחשב שלכם. כלומר, אם יום אחד תחליטו לקנות גם מקלדת של לוג'יטק התומכת ב-Unifying, לא תצטרכו דונגל נפרד עבורה.


הוספת קישורית הבלוטות' מאפשרת לכם להתאים את העבר לשני מחשבים שונים ולהחליף ביניהם בלחיצת כפתור: אחד מחובר באמצעות הבלוטות' ואחד באמצעות דונגל ה-Unifying. בשונה מעכברים יקרים יותר בקטלוג של לוג'יטק כמו ה-MX ERGO או ה-MX Vertical, אין כאן את אפשרות ה-FLOW לעבודה במקביל, בו זמנית על שני מחשבים תוך שיתוף והעתקה של קבצים. השליטה בהגדרות העכבר מתבצעת דרך תוכנת Logitech Options. ניתן דרכה להגדיר לכל כפתור את התפקוד שלו, ולייצר פרופילים שונים עבור אפליקציות שונות. כמו כן, ניתן דרך Logitech Options לשנות את מהירות התנועה של הסמן, ולגבות את ההגדרות שלכם בענן כך שלא תצטרכו להגדירו מחדש בכל פעם שתתחברו איתו למחשב אחר. התוכנה עצמה נוחה לשימוש, אבל יש לה נטיה מעיקה לקבל עדכונים לעיתים קרובות מדי. כן, זה מבורך שחברת טכנולוגיה מקפידה לשמור על התוכנה שלה עדכנית, ובסה"כ להתקין מחדש את התוכנה לוקח דקות בודדות, ועדיין, ההתראות האלו לפעמים מציקות.


Logitech ERGO M575 (צילום: גד גניר)




Logitech ERGO M575 (צילום: גד גניר)




מקור הכוח של ERGO M575 הוא סוללת AA, שאמורה להספיק לכשנתיים של שימוש ממוצע. זה נתון מרשים, אבל בינינו גם אם היו מציעים לי לי כפול מזה, עדיין הייתי מעדיף עכבר נטען. אנחנו בשנת 2021, שקע יו אס בי וכבל מתאים לטעינה הם מוצר נגיש וזמין יותר מסוללת AA שתתרוקן סופית בדיוק ברגע שבו מלאי הסוללות האלו בבית או במשרד נגמר.


(+)
  • נוח לשימוש, לא דורש משטח עבודה גדול
  • תומך גם בבלוטות' וגם בדונגל Unifying
  • לחצנים גדולים יותר

(-)
  • אין אפשרות לשנות את הזוית של העכבר ביחס לשולחן
  • סוללת AA סטנדרטית, לא ניתן לטעון את העכבר למילוי הסוללה

מחירו של ERGO M575 הוא 229 ש"ח. זה לא רק זול יותר משמעותית מה-MX ERGO, זה אפילו זול יותר בכמה עשרות ש"ח ממה שעלה ה-M570 אי שם לפני 7 שנים כשבדקתי אותו. אין בו אמנם חידושים מרגשים או שינויים מהותיים, אבל זה לא דבר רע בהכרח: ERGO M575 מביא את בשורת הטרקבול לטווח מחיר זול מתמיד, ועושה זאת על בסיס קונספט שהוכיח את עצמו לאורך עשור, עם עדכונים מינוריים וללא הרפתקאות מיותרות. 

2 תגובות

  1. תודה רבה. מעניין מה דעתך על Logitech MX Master 3.

    השבמחק
  2. כאחד שניסה את כל התצורות האלו, אני יכול להעיד שגולה במרכז הכי נוחה.
    זה עניין מאוד אישי

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר