כזה ניסיתי: Logitech MX Vertical

לצד דורות של עכברים סטנדרטיים, התפתחו במהלך השנים בשולי השוק הזה תצורות שונות ומשונות שניסו לפתור את הבעיות הארגונומיות שהביא איתו אמצעי ההצבעה שהומצא ב-1963. אחת התצורות שהולכת וצוברת פופולריות בשנים האחרונות היא תצורת העכבר האנכי. את חותמת הכניסה הסופית שלה ללב המיינסטרים קיבלה התצורה הזאת בחודש אוגוסט, כאשר הציגה גם לוג'יטק, יצרנית העכברים הגדולה בשוק, עכבר אנכי משלה, ה-MX Vertical.


Logitech MX Vertical מלמעלה (צילום: גד גניר)


הרעיון העומד מאחורי עכברים אנכיים פשוט להפליא. עכברים רגילים בנויים באופן שמחייב פיתול מסוים של שורש כף היד, פיתול שמאמץ את השרירים באיזור ויוצר כאבים בשימוש ממושך. עכברים אנכיים שומרים בדר"כ על הצורה הכללית של עכבר סטנדרטי, אבל בנויים בזוית שמונעת את הפיתול הזה. השימוש במילה "אנכי" קצת מטעה כאן, כי גם זוית אנכית לחלוטין מפעילה לחץ מסוים על שורש כף היד. לפיכך, הזוית בה בחרו המעצבים של לוג'יטק ב-MX Vertical היא 57 מעלות ביחס למשטח.



את ההקלה על שורש כף היד מרגישים באופן כמעט מיידי, בטח כאשר עוברים אליו לאחר שימוש של מספר חודשים בעבודה בתועבה הלא ארגונומית העונה לשם Apple Magic Mouse. זה לא העכבר הראשון של לוג'יטק שבו היא מנסה לטפל בסוגיה הזאת, גם ה-MX ERGO שבדקתי לפני שנה וחצי הגיע עם פלטה קטנה שמרימה את העכבר על צידו ומאפשרת עבודה נוחה יותר, אם כי שם הזוית היתה קטנה יחסית, 20 מעלות בלבד, אך מותאמת לעבודה עם עכבר Trackball. כאן כאמור הזוית גדולה יותר ומותאמת לעבודה עם עכבר שמזיזים את כולו. העיצוב לא מסתכם רק בזוית: מבנה העכבר נפוח קצת, מה שהופך את האחיזה בו לטבעית ונוחה ללא חללים בין כף היד למבנה העכבר. בניגוד לעכברי Trackball, לא נדרשים כאן שבועות של הסתגלות, ובתוך דקות כבר עבדתי איתו בטבעיות ובצורה מדוייקת.

עכבר אנכי בזוית של 57 מעלות (צילום: גד גניר)

זה מול זה: עכבר סטנדרטי מול עכבר אנכי, שימו לב לשורש כף היד (צילום: גד גניר)


העכבר אמנם אנכי ומוזר למראה, אבל סידור הכפתורים סטנדרטי ולא אוונגרדי מדי: המקש הימני והשמאלי מתופעלים ע"י אותן אצבעות שהיו מפעילות אותם עד כה, וגם הגלגלת ממוקמת ביניהם. הייתי שמח אם לוג'יטק היתה משלבת כאן גלגלת מתקדמת כפי שהיתה ב-MX Master של החברה, עם מצב גלילה חלקה ללא שלבים, אבל אין כאן כזה. בחלקו העליון של העכבר נמצא כפתור דרכו ניתן להחליף מהירויות תנועה של הסמן, למקרים בהם אתם רוצים שליטה מדוייקת ואיטית יותר בסמן, שימושי בעיקר עבור מי שעובד עם תוכנות גרפיות. באיזור האגודל ממוקמים שני כפתורים נוספים המשמשים כברירת מחדל לניווט קדימה ואחורה בשימוש בדפדפן. באופן כללי הכל מסודר בצורה מאוד הגיונית ונוחה. מה פחות נוח? מדובר בעכבר לא קומפקטי כל כך, וכבר ראיתי עכברים שנכנסים לתיק בצורה נוחה יותר.

Logitech MX Vertical (צילום: גד גניר)

Logitech MX Vertical (צילום: גד גניר)

Logitech MX Vertical (צילום: גד גניר)


אם עד כה, רוב העכברים האנכיים בשוק היו עכברים פשוטים ונטולי תכונות מתקדמות, הרי ש-Logitech MX Vertical מביא איתו אל הקטגוריה את כל הפינוקים שסדרת MX מביאה עמה בדר"כ: זהו עכבר בלוטות', שמסוגל לעבוד גם עם דונגל Unifying של החברה. ניתן ללמדו לעבוד מול שלושה מחשבים שונים ולהחליף ביניהם בלחיצת כפתור. חיישן התנועה של העכבר הוא ברזולוציית 4000 DPI, רזולוציה גבוהה יחסית שנמצאת על רף הכניסה של עכברי גיימינג, כלומר מדובר בעכבר רגיש מאוד לתנועה, ומדויק מאוד. מעבר לזה, הוא גם תומך בתכונת ה-Flow, המאפשרת לחברו בין מחשבים שונים בו זמנית, ולגרור את העכבר ביניהם, להעתיק ולהדביק קבצים ולמעשה לעבוד על שניהם במקביל כאילו היו אחד, וזה אכן עובד חלק להפליא. Flow מחייב את התקנת תוכנת הניהול של העכבר, Logitech Options, דרכה ניתן גם לשלוט על אספקטים שונים כמו מהירות הסמן, כיוון הגלילה ומיפוי פונקציות חלופיות לכפתורים. סה"כ, Logitech Options אינה מורכבת במיוחד או קשה להתמצאות, והדבר היחיד שמעיק בה הוא נטייתה להקפיץ לעיתים תכופות מדי התראות על עדכוני גרסה חדשים.

בורר המחשבים שאליהם צימדתי את העכבר (צילום: גד גניר)


ל-MX Vertical סוללה מובנית שאמורה לשרוד כ-4 חודשי שימוש ממוצע. Logitech Options תתריע בפניכם לפני שהסוללה תתרוקן, אבל בגלל שכולנו מתעלמים מהתראות שכאלו עד שהסוללה אכן מתרוקנת, בלוג'יטק שילבו בעכבר מנגנון טעינה מהירה: דקה של טעינה תספק לכם לא פחות מ-3 שעות שימוש, בהן תוכלו להתעלם שוב מהתראות הסוללה ולכעוס על עצמכם בחלוף שלוש השעות האלו. לוג'יטק השכילה סוף סוף לשלב ב-MX Vertical שקע טעינה מסוג USB Type C, בדיוק כמו בסמארטפון האנדרואיד המודרני שלכם, או שקע הטעינה של המק שלכם.

(+)
  • עיצוב ארגונומי לשימוש נוח לזמן ממושך
  • רגישות ודיוק גבוהים
  • יכולת לעבוד על שני מחשבים במקביל

(-)
  • הצורה המיוחדת הופכת את האחסון שלו בתיק למאתגר
  • אפליקציית הניהול שלו מציקה
  • אחד העכברים היקרים מסוגו

Logitech MX Vertical (צילום: גד גניר)


אם חשקה נפשכם בעכבר אנכי, תוכלו למצוא מספר דגמים פשוטים בעשרות דולרים בודדים ברשת. Logitech MX Vertical אינו אחד העכברים האלו: הוא יעלה לכם בישראל קצת פחות מ-600 ש"ח. מה הבשורה הגדולה שמביא איתו העכבר האנכי של לוג'יטק, שיכולה להצדיק סכום שכזה? החיבור בין העיצוב הארגונומי, ותכונות מתקדמות שהייתם מקבלים עד כה רק בעכברים קונבנציונליים של החברה: קישורית בלוטות', אפשרויות הגדרה מתקדמות, רגישות גבוהה והיכולת לעבוד איתו על שני מחשבים במקביל, שילוב פיצ'רים שלא תמצאו באף עכבר אנכי אחר בשוק.

5 תגובות

  1. עכבר חביב, קצת מאכזב. אני עובד איתו כבר ארבעה חודשים, נקנה בארה"ב ויצא בערך 380 ש"ח אחרי מיסים. ההגעה המאוחרת שלו לישראל (הושק בספטמבר) והמחיר המופרך כרגיל מבאסים.

    לתכלס - העכבר קל מדי על השולחן, לא יושב יציב, הרבה פעמים הוא זז יחד עם הלחיצה וצריך לאמץ את היד כדי לתת קונטרה לקליק, מה שדי סותר את כל העניין הארגונומי (חבל שלא שמו משקולת קטנה).
    כמו כן, לפחות פעם ביום אני כמעט מעיף אותו מהשולחן כי הוא מאוד גבוה והיד עדיין רגילה לגשת נמוך יותר כדי לאחוז בעכבר (שוב, משקולת הייתה עוזרת). הבטריה מחזיקה כ-40-50 שעות עבודה, אולי קצת יותר מחודש, ואין התראה פיזית על העכבר (אין לי את האפליקציה). החוסר בתכונות מתקדמות כמו הגלגלת המהירה מאוד מורגש וזה ממש מאכזב מעכבר פרימיום שעולה יותר מה-mx2. אם מוכנים להתפשר קצת על הנראות, יש חלופות זולות יותר ומוצלחות יותר כמו של contour שממש ניתן להתאים את האחיזה לכף היד.
    בשורה התחתונה, הדבר הכי חשוב שרציתי זה הקלה בשורש כף היד ואני לא מרגיש שינוי משמעותי. לא הייתי שם 600 ש"ח על העכבר הזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לאנונימי בשעה 10:31 על תגובה מפורטת ןמאירת עיניים,
      כמו לגד גניר על סקירה מצויינת נוספת.

      שאו ברכה,
      אביב

      מחק
  2. האם אפשר להשתמש בו כעכבר חוטי באמצעות חוט הטעינה?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר