כאלו ניסיתי: Sonos Era 100 ו-Era 300

כל השקה, אצל כל יצרנית אלקטרוניקה, מהווה עידן חדש עבורה. ככה זה עובד ומי שרוצה למכור משהו לא יכול להסתפק בהצהרה שהחפיצים החדשים שהיא מוכרת הם שיפור אינקרמנטלי לעומת הדור הקודם וזה בסדר ומובן. סונוס כל כך רצתה להדגיש את המסר הדרמטי הזה, שסדרת הרמקולים החדשה שלה זכתה לשם היומרני "Era" עם הסאבטקסט הלא סאבטקסטי בכלל שמדובר בעידן חדש של רמקולים. במסגרת ההשקה הוכרזו שני רמקולים חדשים, שניהם הגיעו אליי לפני מספר שבועות לבדיקה: ה-Era 100 וה-Era 300.



Era 100

הרמקול הזול יותר מבין השניים שהושקו, Era 100, מגיע כדי להחליף את הרמקול החכם הביתי הבסיסי בקטלוג החברה, Sonos One. כמו קודמו, Era 100 מיועד לחדרים קטנים עד בינוניים, דורש חיבור חשמל וכולל אפשרות לשליטה קולית. שני רמקולים כאלו יכולים להתחבר לאחד משלושת הסאונד ברים של החברה ולשמש כרמקולים לשמע היקפי. עד כאן, הכל כפי שהיה עד כה.


Sonos Era 100 (צילום: גד גניר)



מה השתנה? ל-Era 100 וופר גדול יותר מזה של One, ושני טוויטרים לעומת אחד בלבד ב-One. שלושת הרמקולים מחוברים לשלושה מגברי Class D  ומציעים שיפור משמעותי באיכות השמע לעומת הדור הקודם שגם ככה נשמע מעולה. השיפור, מלבד הצליל שפך לסטראופוני בדגם החדש, הוא כצפוי הוא בגזרת הבאסים שנשמעים כרגע עוצמתיים ועמוקים יותר, כמו גם שאר תדרי הצליל שקיבלו שדרוג מבחינת דיוק ופירוט. לא יצא לי לבדוק זוג רמקולים מהסוג הזה בשילוב עם סאונד בר אז קשה לי להגיד לכם אם השיפור משמעותי כל כך גם בשימוש עבור קולנוע ביתי אבל באופן כללי סונוס שדרגה כאן את חומרת האודיו וזה בהחלט מורגש. 



במעבר מ-One ל-Era, הרמקול עבר מתיחת פנים: ה-100 הוא כעת בצורת צילינדר מעט אליפטי. את חלקו העליון מאלכסים פקדים להפעלת השליטה הקולית, הפעלה ועצירה של הנגינה ודילוג בין שירים. השליטה על עוצמת השמע מתבצעת כעת ע"י החלקת האצבע לאורך "תעלה" בראש הרמקול, או לחיצה על פקדי ה-"+" וה-"-" בשני צידיה באופן יותר אינטואיטיבי. ריבוי הפקדים אולי פחות "נקי" עיצובית, אבל בהחלט מקל על תפעול הרמקול דרכם. 


Sonos Era 100 (צילום: גד גניר)

Sonos Era 100 (צילום: גד גניר)

Sonos Era 100 (צילום: גד גניר)



לאורך שנים, הקפידה סונוס לדבוק בגישה מתנשאת בכל הקשור לחיבור הרמקולים שלה למקורות שמע. למעט הרמקולים שלה שמוגדרים כניידים כמו Roam ו-Move, הדרך היחידה להתחבר אליהם היתה דרך הרשת הביתית, חוטית או אלחוטית. Era 100 מציע לראשונה אצל סונוס לא רק חיבור בלוטות' ברמקול ביתי למהדרין כי אם גם חיבור פיזי. אז אמנם סונוס החליטה על קצת יותר גיוון בגזרת החיבורים, אבל עדיין יש מה ללטש: מקודדי האודיו האלחוטי היחידים בהם תומך הרמקול הם SBC הבסיסי ו-AAC בלבד. אין כאן תמיכה ב-LDAC, LHDC או aptX לגרסאותיו. למשתמשי אפל זה לא ממש ישנה כי ממילא היא תומכת רק ב-AAC, אבל משתמשי אנדרואיד לא מקבלים כאן תמיכה במלוא הפוטנציאל של הזרמת האודיו בבלוטות'. יותר מעיק הוא החיבור הפיזי: מדובר בשקע USB C שנראה תמים וידידותי אבל בפועל הוא אנטיפת להחריד. מה לא ניסיתי לחבר אליו: מחשב, סמארטפון אנדרואיד, אייפון, ובכולם, לכל היותר, קיבלתי טעינה. הדרך היחידה להוציא מוזיקה מהשקע הזה היא באמצעות רכישה של מתאם ייחודי של סונוס עצמה הכולל חיבור USB C וחיבור אוזניות 3.5 מ"מ. סונוס אף מציעה לכם מתאם משולב הכולל גם חיבור רשת קוית (סונוס כבר לא מציעה חיבור כזה באופן מובנה ברמקול) אבל בסופו של דבר כדי להתחבר פיזית לרמקול עליכם לפתוח שוב את הארנק ולהצטייד באבזור נוסף. מאכזב קצת.


בכל הקשור לחיבור לרשת הביתית, יש כאן פחות או יותר כל מה שצריך: תמיכה ב-AirPlay 2, תמיכה ב-Spotify Connect וכמובן ניתן להזרים מוזיקה משלל שירותים דרך האפליקציה של סונוס. בניגוד לדור הקודם וככל הנראה בגלל הסכסוך המשפטי המתוקשר בינה לבין גוגל, אין כאן יותר תמיכה ב-Google Assistant והמשתמשים יכולים לבחור בשליטה קולית ע"י אלקסה של אמזון או לחילופין השליטה הקולית של סונוס עצמה בקריינותו של ג'יאנקארלו אספסיטו, "גאס פרינג' הבלתי נשכח מ"שובר שורות" ו"סמוך על סול". מצד שני, TruePlay היכולת לכייל את שמע הרמקול לחדר בו הוא ממוקם זמינה עכשיו (אחרי שנים של בלעדיות למשתמשי אפל) גם למשתמשי אנדרואיד הודות למערך מיקרופונים מובנה שמאפשר לרמקול לבצע את התהליך מבלי להסתמך על מיקרופונים של מכשירים אחרים. עד כה האפשרות הזאת היתה זמינה למשתמשי אנדרואיד ברמקול Move של החברה בלבד. 





Era 300

בניגוד ל- Era 100, ה-300 לא מיועד להחליף רמקול אחר בקטלוג של סונוס. מבחינת רמת מחיר הוא קצת זול יותר מה-Five של החברה, אבל יקר משמעותי מה-One וה-Era 100. כמו כל הדגמים הללו, מדובר ברמקול חכם ביתי הכולל שליטה קולית. זוג רמקולי Era 300 יודעים להתחבר לסאונד בר של החברה ליצירת שמע היקפי. מה הופך אותו לרמקול המעניין בהשקה הכפולה הזאת? התמיכה שלו בשמע מרחבי, Spatial Sound.


Sonos Era 300 (צילום: גד גניר)



מערך הרמקולים של Era 300 כולל 2 וופרים ו-4 טוויטרים מוגברים ע"י שישה מגברים Class D. כדי לספק את חויית השמע המרחבי, הרמקולים מותקנים בצורה לא שגרתית: טוויטר אחד מותקן בחלקו הקדמי, שני טוויטרים נוספים ושני הוופרים מופנים לצדדים, וטוויטר נוסף מופנה למעלה. באופן הזה Era 300 מסוגל "לזרוק" את השמע לכיוונים שונים בחלל החדר. הסידור הזה ל-Era 300 עיצוב ייחודי בואכה משונה משהו, שכולל סבכה קדמית אליפטית, גוף עם "מותניים" צרות וסבכה נוספת שמקיפה את צדדיו. הוא אמנם שומר על השפה העיצובית של סונוס, אבל קשה להגדיר אותו כסולידי. העובדה שגופו מעוטר רמקולים מכל כיוון מחייבת את המשתמשים למקם אותו במקום גלוי ולא בטוח שהעיצוב הזה יתאים בכל מקום.


Sonos Era 300 (צילום: גד גניר)

Sonos Era 300 (צילום: גד גניר)

Sonos Era 300 (צילום: גד גניר)



איך הוא נשמע? באופן לא מפתיע, נפלא. השתמשתי באקולייזר המובנה כדי להוסיף לו מעט באסים, אבל באופן כללי הצליל שלו מאוזן, מדויק, צלול ומפורט. כל זה נכון לשימוש במקורות שמע סטנדרטיים. רוצים להוציא ממנו את המיטב? כרגע שירותי הזרמת המוזיקה היחידים שכוללים תמיכה ב-Dolby Atmos, (התקן לשמע מרחבי ש-Era 300 תומך בו) הם Apple Music ו-Amazon Music, בשניהם, קטלוג השירים שהותאמו לשמע מרחבי מצומצם מאוד. אני אישית ניסיתי את הרמקול עם Apple Music במספר פלייליסטים שמותאמים ל-Dolby Atmos. החויה מרשימה ביותר: נדמה שהצליל באמת ממלא את חלל החדר אבל מעבר לכך, ישנה תחושה תלת ממדית, פירוט משודרג ושהצלילים מגיעים ממיקומים שלא הייתם מצפים להם בחלל החדר. אם כסף לא מהווה עבורכם בעיה, ניתן, כאמור, לחבר שני Era 300 כרמקולים סראונד לסאונד בר של החברה. צפיתי בהדגמה של סידור כזה יחד עם סאונד בר Arc ו-Sub Gen 3, שילוב שמייצר קונפיגורציית 7.1.4 ומאפשר קבלת אפקט של Dolby Atmos גם ברמקולים האחוריים, הודות לטוויטר הפונה מעלה.





פרט לכך, Era 300 מביא איתו את כל הבשורות של Era 100: חיבור בלוטות', חיבור פיזי מרגיז, תמיכה מובנית ב-TruePlay, פריסת פקדים חדשה והשמטה של Google Asistant מרשימת הסייענים הוירטואליים שהרמקול תומך בהם.


(+)
  • איכות שמע מעולה, חוית השמע ההיקפי מרשימה
  • TruPlay זמין גם למשתמשי אנדרואיד בניגוד לעבר
  • ניתן כעת להתחבר לרמקולים גם בחיבור פיזי ובבלוטות'
(-)
  • החיבור הפיזי דורש רכישה של מתאם נוסף
  • מעטים שירותי המוזיקה נכון להיום שמאפשרים להנות ממלוא יכולתו של Era 300
  • אין יותר אפשרות להשתמש ב-Google Asistant כסייען וירטואלי ברמקולים

נכון להיום, במכירה מוקדמת אצל היבואנית הרשמית, רשת באג, Era 100 יעלה לכם 999 ש"ח ו-Era 300 יעלה לכם 1749 ש"ח, 100 ש"ח פחות ממחירם הקבוע. יש כאן אבולוציה ורבולוציה: Era 100 הוא שדרוג מתבקש אך משמעותי, של רמקול מוצלח גם ככה. Era 300 הוא כבר באמת כניסה של החברה לעידן חדש, אבל גם זה בערבון מוגבל: הוא רמקול משובח שלא תתאכזבו מהצליל שלו וחויית השימוש בו, אבל כדי להנות ממנו באופן אופטימלי ולהצדיק את ההשקעה בו, תצטרכו לחכות עד שירותי הזרמת המוזיקה ירחיבו את קטלוג השירים שמותאמים עבור רמקולים מסוגו.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר