כזה ניסיתי: Samsung Galaxy Z Flip5

אי שם בסוף 2020, כשסקרתי את ה-Galaxy Z Flip הראשון הייתי בטוח שנהיה היום במקום אחר מבחינת מכשירים עם מסכים מתקפלים. אף אחד לא מגדיר אותם כרגע ככישלון חלילה, חלק מהיצרניות הספיקו להציג בחו"ל  כבר כמה דורות של מכשירים מתקפלים והן משקיעות הון תועפות בשיווק שלהם. זו קטגוריית הסמארטפונים עם קצב הצמיחה הגבוה ביותר: נכון ל-2023 כ-8% מהמכשירים החדשים שנמכרים בעולם הם בעלי מסך מתקפל ורואים יותר ויותר אנשים עם מכשירים כאלו ברחוב. מצד שני, זה עדיין לא זה. בימים הגדולים של מכשירי הצדפה (האבות הרוחניים של מכשירי ה-Flip הנוכחיים של סמסונג), נתח השוק שלהם היה משמעותי הרבה יותר, ובתוך זמן קצר הם הפכו לאלטרנטיבה לגיטימית לחלוטין למכשירי ה-"Bar" הקונבנציונליים, מה שלא ניתן להגיד על מכשירי הצדפה עם המסך המתקפל של ימינו. 3 שנים אחרי, הם מעט פחות סקסיים וחדשניים, אבל עדיין מגיעים עם שק פשרות ביחס לסמארטפונים עם מסך שאינו מתקפל, ומחיר של מכשירי דגל.

Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)


ה-Samsung Galaxy Z Flip5 שהגיע אליי לפני מספר שבועות לבדיקה לא יהיה זה שיאיץ ככל הנראה את קצב האימוץ של מכשירים מסוגו, אבל הוא מביא איתו שני שינויים ויזואליים רציניים שיש להם פוטנציאל לשנות משמעותית את חויית השימוש במכשירים האלו.


לפני שנגיע לשינויים הויזואליים, בואו נדבר רגע על השינויים מתחת למכסה המנוע: Galaxy Z Flip5 מתבסס, בדומה ל-Galaxy S23 Ultra, על Snapdragon 8 Gen 2 בגרסה אקסקלוסיבית שהותאמה לדרישותיה היחודיות של סמסונג. מהן דרישותיה היחודיות של סמסונג? שליבת הביצועים העיקרית מתוך 8 ליבות ערכת השבבים תהיה מהירה יותר אצלה מבכל מכשיר אחר המבוסס על ערכת השבבים הזאת. כך יוצא שהליבה הזאת מגיעה במכשירי סמסונג למהירות שעון מסחררת של 3.36 גיגהרץ בעוד מכשירים אחרים עם Snapdragon 8 Gen 2 מצליחים להגיע למהירות האיטית והמביכה של 3.2 גיגהרץ. האם ההבדל הזה מורגש בפועל? ודאי שלא, אבל מבחינת ביצועים זהו אכן מכשיר דגל לכל דבר ועניין, יציב, זריז שמתמודד עם כל דבר שמפילים עליו בקלות ואפילו לא מתחמם באופן משמעותי. סמסונג ויתרה על גרסה עם אחסון בנפח 128 גיגה ומציעה את המכשיר בשתי גרסאות בלבד, 256 גיגה או 512, כששתיהן משודכות לזכרון RAM בנפח של 8 גיגה. 


Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)



המכשיר מריץ את אנדרואיד בגרסה 13 כשמעליה הממשק של סמסונג. כמו ב-Galaxy Z Flip4, גם כאן מבטיחה סמסונג ארבעה עדכוני מערכת הפעלה (יותר אגב מגוגל עצמה במכשירי הפיקסל שלה), ועדכוני אבטחה למשך כ-5 שנים. הממשק של סמסונג לרע ולרע לא עבר מהפכה משמעותית לאחרונה. הוא אמנם נקי יותר מאפליקציות צד ג' שמותקנות עליו מראש וגם הנוכחות של ביקסבי, העוזרת הוירטואלית של סמסונג, צומצמה דראסטית. מצד שני הוא עדיין עמוס בקשקושים, וכפילויות שדורשות מהמשתמש המתקדם לא מעט התעסקות כדי לקבל חויית אנדרואיד עקבית אם עברתם ממכשיר אנדרואיד אחר: זה קשור לעובדה שסמסונג לא נואשה לגמרי מהרעיון לבנות לעצמה אקוסיסטם משלה ולכן למשל היא מתעקשת להגדיר כברירת מחדל את הדפדפן שלה ואת המקלדת שלה במקום gboard וכרום (שמקושרים למנהל הסיסמאות של גוגל ולא לזה של סמסונג) וכך זה ישאר עד שתשנו זאת. דוגמה נוספת: אין כאן למרבה המזל שוליים קמורים, אבל זה לא הפריע לסמסונג לדחוף לכאן את יישומי האדג' שלה, שורת קיצורי דרך ליישומים שנפתחת בלחיצה על סרגל בצד המסך כשאתם רוצים ובעיקר כשלא רוצים ומחליקים שם את האצבע בטעות. גם את זה אפשר להעלים מן הסתם אבל ברירת המחדל של המכשיר הזה כפי שהבנתם, מציקה. ניתן "לערום" ווידג'טים זה מעל זה (כפי שזה ב-iOS) וניתן להגדיר פרופילים שונים למכשיר שישנו את האופן בו הוא משמיע ומציג התראות בהתאם לסיטואציה (כפי שזה ב-iOS). 


Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)



כאמור, Samsung Galaxy Z Flip5 מביא איתו שינויים חיצוניים משמעותיים: צמצום המרווח בין שני חלקי המכשיר כשהוא סגור ומסך חיצוני גדול הרבה יותר מבדורות הקודמים. לצמצום המרווח יש לא רק תועלת עיצובית ויזואלית כי אם גם פרקטית: כשהמרווח קטן יותר, פחות אבק ולכלוך מצטבר בקפל המסך כאשר המכשיר סגור בכיס שלכם. בדורות הקודמים של Galaxy Z Flip זו היתה מכה של ממש: בכל פעם שהייתי פותח את המכשיר חשתי צורך לנגב את הקפל מאבק שהצטבר שם. ב-Galaxy Z Flip5 כמעט ולא מצטבר שם אבק.

הגדלת המסך החיצוני מפס קטן בגודל 1.9 אינץ' למלבן בגודל 3.4 אינץ' שמכסה את רוב החלק החיצוני של המכשיר אמורה לגרום לכם להשתמש בו לפעולות מהירות ולחסוך את הצורך בפתיחת המכשיר כולו. על הנייר זה נשמע נהדר: זה מונע הסחות דעת והיסחפות לתוך הפידים השונים שלכם, וגם חוסך קצת בסוללה. בניגוד למכשירי ה-Fold של היצרנית הקוריאנית , אין במסך החיצוני ממשק אנדרואיד מלא וממשק המסך החיצוני מתבסס על ווידג'טים, בעיקר של אפליקציות של סמסונג, סוג חויה שמזכיר קצת שעון חכם. הגדלת המסך הופכת את השימוש בו לנוח בהרבה, ללא ספק. לוח שנה, תחזית מזג אויר ושיטוט בנוטיפיקציות נוחים במכשיר הזה כשהוא מקופל יותר מאי פעם, וסמסונג מספקת מגוון עצום של אפשרויות להתאמה אישית של המסך הזה בממשק שלה. האם זה גרם לי לפתוח את המכשיר פחות? חד משמעית לא. למרות האינצ'ים הנוספים, פחות נוח להשתמש במסך החיצוני מאשר לפתוח את המכשיר ולפגוש את הממשק המוכר. אין לי תשובה ודאית האם ממשק אנדרואיד מלא במסך החיצוני היה עושה את ההבדל, אבל אני כן יכול להגיד שהמסך הקטן המוגדל לא שינה את האופן שבו אני משתמש במכשיר הזה.


Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)

Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)



מלבד שני השינויים האלו, Galaxy Z Flip5 שומר פחות או יותר על עיצוב זהה לזה של קודמיו. מימדי המכשיר נשארו פחות או יותר זהים (למעט העובי במצב מקופל שצומצם במילימטרים בודדים הודות לביטול המרווח) כמו גם המשקל. יש משהו מאוד מספק וקצת ווינטג'י במחוות הפתיחה ובייחוד במחוות הסגירה של המכשיר, ויותר מכך, למדתי ממש להנות מהעובדה שבמצב מקופל הוא אכן הרבה יותר נוח בכיס מסמארטפונים סטנדרטיים. אחרי מספיק זמן עם המכשיר נראה לי שאפילו פיצחתי את השיטה לפתוח אותו ביד אחת. זה לא אלגנטי כל כך, אבל אני מניח שאם המכשיר היה ממשיך איתי עוד, הייתי מצליח לתפוס מיומנות גם בזה. אמרתי זאת בעבר ואגיד זאת שוב: קונספטואלית, הרעיון של מכשיר מתקפל כמו Galaxy Z Flip הרבה יותר מעשי מזה של מכשירי ה-Fold של החברה, ואם יום אחד מכשירים מתקפלים אכן יהפכו למיינסטרים, אלו יהיו מכשירי Flip, לא רק בגלל המחיר הזול יותר כי אם בגלל שהם נוחים יותר לשימוש. מה ימנע מהם להפוך למיינסטרים? נושא האמון והאמינות.


(צילום: גד גניר)



התחושה היא שאפשר לסמוך על ציר הקיפול. המנגנון עובד מצוין, לא קשה מדי ולא רך מדי והמכשיר בנוי טוב. כמו קודמיו, סמסונג הצליחה אפילו למגן אותו בפני מים בתקן IPX8. איפה הבעיה? בזמן שמחלקת השיווק של סמסונג עובדת קשה לשכנע אותנו שזה מכשיר לכולם, המחלקה שחוטפת על הראש אם אנשים מממשים את האחריות שלהם על נזקים למכשיר, נותנת את הרושם הפוך: בתהליך ההגדרה הראשונית של המכשיר, המשתמשים מותקפים ע"י מסך עם 6 אזהרות שונות. כל האזהרות, למעט אחת, נשמעות פחות או יותר לגיטימיות וניתן לחיות איתן. פשוט האפקט של מסך אזהרות, שמזכיר למשתמשים שמדובר בכל זאת במכשיר עדין עם רגישויות ייחודיות, סותר את הניסיון של סמסונג לנרמל את הקטגוריה. עם מה ברשימה קשה יותר לחיות? כמו בכל הדורות שקדמו ל-Galaxy Z Flip5: המכשיר אמנם עמיד במים (וגם זה, רק מים מתוקים), אבל סובל מאלרגיה מסכנת חיים לאבק וחול. גרגר חול תועה מביקור בים יכול לעשות שמות במנגנון הקיפול במכשיר המתקפל החדש והנוצץ שלכם וזה משהו שבהחלט הגיע הזמן שסמסונג תמצא עבורו פתרון.


Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)



המסך הפנימי מציג נתונים כמעט זהים לזה של שנה שעברה: מסך Dynamic AMOLED יפיפה בגודל 6.7 איץ', מציג רזולוציית 1080 על 2640 פיקסלים וקצב פריימים 120 הרץ. ההבדל כאן הוא בבהירות המקסימלית, 1750 nits לעומת 1200 nits בדגם של שנה שעברה. המסך אכן נוח יותר לשימוש באור יום, אם כי עדיין יש במרכזו את הקפל שמלווה את כל המכשירים המתקפלים, והקפל הזה מחזיר השתקפויות בזויות מסוימות. המסך החיצוני גם הוא בטכנולוגיית AMOLED ונראה מעולה, עם רזולוציית 720 על 748 פיקסלים.


Samsung Galaxy Z Flip5 (צילום: גד גניר)



החומרה במערך הצילום הראשי נשארה זהה לזו של הדגם של שנה שעברה: שתי מצלמות 12 מגה פיקסל, האחת עם צמצם f/1.8 וייצוב תמונה אופטי, והשניה עם צמצם f/2.2 ועדשה רחבה. שלא תבינו לא נכון, זו מצלמה מצויינת, אבל בו זמנית גם בסיסית מאוד ומקבילה בביצועיה למצלמה של דגם הבסיסי במשפחת ה-S23. הטווח הדינאמי מעולה, הצבעוניות מרהיבה בהגדרות ברירת המחדל, הפירוט מצוין כמו תמיד אצל סמסונג ואפילו הביצועים בצילומי לילה מצוינים עם תמונות מוארות ועם צבעוניות מרשימה. חסרה לי מאוד מצלמת זום אופטי. ביצועי הזום הדיגיטלי טובים, אבל לא מושלמים וישנו איבוד מורגש של פירוט. גם המצלמה הקדמית נשארה די זהה מבחינת חומרה לזו של שנה שעברה אבל לחובבי הסלפי יש כאן בשורה בגודל 3.4 אינטש: הגימיק משנה שעברה, של צילום סלפי באמצעות מערך הצילום הראשי כשהמכשיר במצב מקופל והתמונה מוצגת על המסך החיצוני, הפך להרבה יותר נוח בעקבות הגדלת המסך החיצוני, וחומרת הצילום מן הסתם עדיפה על זו של המצלמה המשולבת במסך. 


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



הפשרה הכואבת ביותר, כמו בשנים קודמות היא בגזרת הסוללה: הקיבול נשאר צנוע יחסית כמו שנה שעברה, 3700mAh, וערכת השבבים לא מצליחה לעשות ניסים שיוציאו מהמכשיר יותר מ-6 שעות מסך לכל היותר. בדפוס השימוש שלי, הרגשתי צורך לטעון את המכשיר כמעט בכל יום באמצע היום, כדי להגיע לסוף היום עם כמות סבירה של אחוזי סוללה. זה כמעט לא קורה לי במכשירים חדשים בשנים האחרונות ורובם מסוגלים לספק בין שעתיים לשלוש שעות מסך יותר מהמכשיר הזה. הוא תומך בטעינה אלחוטית בהספק לא רע של 15W ובטעינה חוטית מהירה בהספק לא מלהיב של 25W. את המטען שיספק לכם את הטעינה המהירה בקושי הזאת תאלצו לקנות בעצמכם (בניגוד למצב אצל יצרניות סיניות כמו שיאומי, רילמי ו-OnePlus) כי סמסונג החליטה כמו אפל לעבור לאריזות קטנות יותר, ללא מטענים, כדי לצמצם את כמות הספינות והמטוסים הנדרשים להובלה של המכשירים, על חשבון המשתמשים כמובן. אני לא יכול לחכות לראות אותן מרחיבות את היצירתיות האקולוגית הזאת בכל הקשור לנזקי הזיהום שמייצרת כריית ליתיום לסוללות, כמו גם הנזק הסביבתי שנגרם מסוללות ישנות של סמארטפונים וכמובן של אוזניות TWS. 




ל-Galaxy Z Flip5 מערך רמקולים סטנדרטי: רמקול תחתון ורמקול עליון המשמש גם כרמקול אפרכסת. המכשיר יודע להתאים את השמע הסטריאופוני לאופן בו אתם מחזיקים את המכשיר, בין אם לאורך ובין אם לרוחב, ומספק עוצמה ואיכות לא רעים, אם כי גם לא מרשימים בצורה יוצאת דופן.


(+)
  • קומפקטי ונוח בכיס במצב מקופל
  • מסך חיצוני גדול ונוח לשימוש
  • הבטחה של סמסונג לעדכוני תוכנה לתקופה ארוכה
(-)
  • זמן סוללה קצר
  • מנגנון הקיפול עדיין לא ממוגן בפני אבק וחול
  • הממשק של סמסונג עדיין עמוס ומגיע עם ברירות מחדל מעיקות

מחירו של Samsung Galaxy Z Flip5 ביבוא רשמי נכון לכתיבות שורות אלו עומד על 3799 ש"ח. זה לא יקר בהרבה מהעלות של Galaxy S23 Plus, ולא זול משמעותית מדגם הפרימיום Galaxy S23 Ultra. למה אני מזכיר אותם בנשימה אחת עם מכשיר חדשני ומתקפל? כי שניהם מכשירים הרבה יותר פרקטיים שמציעים יכולות צילום עדיפות וזמן סוללה ארוך בהרבה וזה רק בתוך הקטלוג של סמסונג. ה-Galaxy Z Flip5 מגיע עם ליטושים מסוימים אבל בשלב הזה, אחרי ארבעה דורות של מכשירי Flip, הייתם מצפים שהאופציה המתקפלת תדע להתמודד עם ביקור בחוף הים ותשרוד יום שלם שלם ללא טעינת צהריים. מאחר שלא כך המצב, אם אינכם חייבים מכשיר מתקפל בגלל כיסים קטנים באופן קיצוני או צורך בתשומת לב, השוק מציע מגוון רחב של מכשירים קונבנציונליים עם פחות פשרות. 


4 תגובות

  1. "סמסונג ויתרה על גרסה עם אחסון בנפח 128 גיגה ומציעה את המכשיר בשתי גרסאות בלבד, 256 גיגה או 512" - לא ויתרה ולא נעליים. הוציאה בגרסאות כאלה משתי סיבות: קודם כל כי סמסונג הוציאו את יכולת הרחבת האחסון ממכשירי הדגל שלהם (בלי הצדקה טכנית אמיתית, כי אין, אלא כי זה מכריח אנשים לרכוש מכשירים עם אחסון גדול יותר בפרמיה גבוהה במקום לקנות כרטיס זיכרון זול כדי לשדרג לבד), ומעבר לכך כי כבר לא מספיק 128GB אחסון עם כל ה-BLOATWARE של סמסונג ובכלל.

    השבמחק
  2. אורן,
    התגובה שלך רלבנטית אם כי תוקפנית, וקל להתבלבל ולחשוב שאתה תוקף בו זמנית את גד על חוסר דיוק ואת סמסונג על גרידיות. בעוד שאני חושב שכיוונת יותר לסמסונג.
    תודה, גד, על ביקורת מוצר מצוינת נוספת.
    שא ברכה.
    אביב

    השבמחק
    תשובות
    1. אביב זה דהוג', אביב זה דהוג'י

      מחק
    2. לא ממש ברור לי למה אתה חושב שהתגובה שלי תוקפנית. היא מגיעה מתסכול, כן, אבל אין בה תוקפנות. ובהחלט היא לא נגד גד. סמסונג מובילה את השוק לכיוונים ממש לא טובים והיא עושה את זה כבר שנים. החל מגלקסי S6 בעצם.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר