כזה ניסיתי: Toshiba Encore 2

השבוע נודע כי מיקרוסופט החליטה להפסיק את ייצורו של טאבלט ה-Nokia Lumia 2520, טאבלט מבוסס מערכת ההפעלה Windows RT. צעד זה בא לאחר שמיקרוסופט הפסיקה את ייצורו של ה-Surface 2 בחודש שעבר, ובכך נוצר מצב שבו מערכת ההפעלה הזאת אינה מותקנת על אף מחשב/טאבלט המשווק כיום בחנויות באופן מעשי, הצעדים האלו אומרים שמערכת ההפעלה המוזרה הזאת נקברה השבוע סופית. למי שלא מכיר, Windows RT הינה גרסה קלה של מערכת ההפעלה Windows 8, המיועדת לטאבלטים מבוססי מעבדים מבית ARM. מערכת ההפעלה הזאת היתה מסוגלת להריץ אפליקציות הקיימות בחנות האפליקציות של מיקרוסופט עבור Windows 8, אך לא תמכה בהתקנת תוכנות המיועדות למחשבי PC רגילים. תקוותה של מיקרוסופט להפוך את חנות האפליקציות שלה לעשירה ומגוונת לא התממשה עד היום, ובעלי טאבלטים מבוססי Windows RT נשארו עם טאבלטים מוגבלים מאוד.
Toshiba Encore 2 (צילום: גד גניר)


אז מה הרג סופית את Windows RT? יש הטוענים כי מיקרוסופט בכבודה ובעצמה, או יותר נכון תקן מחשבים שנחשב למת כבר מספר שנים ובשנתיים האחרונות עשה קאמבק מרשים. אני מדבר כמובן על הנטבוקים, המחשבים החלשים והזולים מבוססי מעבדים מסדרת Atom של אינטל. המחשבים האלו מציעים את מערכת ההפעלה Windows 8.1 בגרסתה המלאה, וגם אם הם נחשבים למחשבים עם מפרט בסיסי ונחות, עדיין ניתן להתקין עליהם תוכנות ולעבוד עליהם כעל מחשבים לכל דבר. המחשבים האלו שווקו במחירים נמוכים יחסית (ה-T100 של אסוס לדוגמא, טאבלט היברידי עם מקלדת ומערכת ההפעלה Windows 8 בגרסתה המלאה, הושק במחיר נמוך מזה של ה- Asus Vivo Tab, טאבלט היברידי דומה המריץ את Windows RT). כחלק ממהלך אגרסיבי שנועד להפחית דראסטית את מחירים של טאבלטים מבוססי Windows, ולהפוך אותם לאטרקטיביים יותר מול טאבלטים מבוססי אנדרואיד והאייפדים, הכריזה מיקרוסופט השנה על Windows 8.1 With Bing, תכנית שיתוף פעולה בינה לבין יצרניות מחשבים ניידים וטאבלטים. במסגרת התכנית הזאת, מיקרוסופט לא תגבה מהיצרניות תשלום על מערכת ההפעלה, על מנת להוזיל משמעותית את מחירי המחשבים שלהן. בחודשים האחרונים בדקתי לא מעט טאבלטים היברידיים המבוססים על פלטפורמת Atom ו-Windows 8.1, ביניהם ה-Acer Switch, ה-LenovoMiix 2, טאבלטים "רגילים" כדוגמת ה-Asus VivoTab Note 8, וגם ה-Encore הראשון של טושיבה

הטאבלט שלשמו התכנסנו כאן היום, ה-Encore 2 הוא טאבלט Windows 8.1 With Bing. מדובר ביצור שונה לחלוטין מה-Encore הראשון, בעיקר במבנה, אבל לא רק.



גב הטאבלט, Toshiba Encore 2 (צילום: גד גניר)


החיבורים בצד, Toshiba Encore 2 (צילום: גד גניר)


בעוד ה-Encore הראשון היה טאבלט 8 אינטש, ה-Encore 2 הוא טאבלט בגודל מסך 10.1 אינטש, ברזולוציה של 1280 על 800 פיקסלים. בנוסף, ה-Encore 2 שאני קיבלתי לבדיקה, הגיע עם כיסוי הכולל בתוכו מקלדת בלוטות'. שוק הטאבלטים ההיברידיים מתחלק לשתי גישות: חברות אשר משווקות טאבלטים היברידיים הדומים למחשבים ניידים, שהמקלדות שלהם מתחברות ישירות לטאבלט, והגישה השניה היא חברות המתחכמות ובוחרות בפתרונות ייחודיים ויצירתיים שלא תמיד מכיחים את עצמם כפרקטיים. ה-Encore 2 לצערי נמצא בקבוצה השניה, מאחר שטושיבה בחרו לעשות שימוש במקלדת בלוטות' המשולבת בתוך הכיסוי. אתחיל בבשורות הטובות ואעבור לרעות. כמקלדת בפני עצמה, היא לא רעה בכלל. המקשים נותנים פידבק טוב, מרווחים, והתרגלתי להקליד עליה במהרה. גם משטח העכבר מרווח יחסית, והלחצנים שלו לא מאוד רועשים. עד כאן הבשורות הטובות. הכיסוי מתקפל מאחורי הטאבלט בצורת פירמידה אשר נסגרת באמצעות מגנטים. זה נראה מגניב, אבל זה גם אומר שכדי להשתמש במקלדת, תאלצו להניח אותו על שולחן, וגם אז, זוית המקלדת ביחס למסך היא זוית קבועה. מעבר לכך, כאשר סוגרים את הטאבלט בתוך הכיסוי בצמוד למקלדת, ישנן בכיסוי שתי בליטות המונעות ממנו להחליק לצדדים, זו הגבלת התזוזה היחיד של הטאבלט, הוא לא מחובר לכיסוי בשום צורה, וכדאי מאוד להזהר בפתיחת הכיסוי מאחר שסביר מאוד להניח שבמוקדם או מאוחר הטאבלט יעוף משם. עוד עניין מרגיז בתצורה הזאת - אם השארתם את המקלדת פועלת, וסגרתם את הכיסוי עליה יחד עם יחידת הטאבלט, ייתכן והמסך ידלק, לי זה קרה מספר פעמים. תלונה אחרונה שלי בנושא נוגעת לשימוש בקישורית בלוטות'. מקלדות בלוטות' חשוב לזכור לטעון, ואת המקלדת הזאת יש לטעון בנפרד מהמחשב, כך שאם אתם מעוניינים לקחת אותו ליום עבודה מחוץ לבית, עליכם לזכור לטעון גם את המחשב וגם את המקלדת ולצורך כך תזדקקו לשני מטענים זהים, או לחילופין, לטעון את המקלדת, לזכור לכבות אותה באמצעות המפסק בצד, ואז לטעון את הטאבלט. מציק. מעבר לכך, השימוש הקבוע בבלוטות' מבזבז את סוללת הטאבלט יותר ממקלדת סטנדרטית המחוברת באמצעות חיבור עגינה. נקודת אור יחידה באופן החיבור הזה היא העובדה שהמקלדת אלחוטית ואינה מצריכה חיבור פיזי בין המקלדת לטאבלט, מה שאומר שתוכלו לתלות או להעמיד את הטאבלט באיזו צורה שתרצו, או לחילופין, לחבר אותו באמצעות חיבור ה-Micro HDMI שלו אל הטלויזיה ולשלוט בו מרחוק באמצעות המקלדת. אני אישית עשיתי זאת, זה נחמד אבל תוכלו להשיג את אותה תוצאה עם כל מחשב שתחברו פיזית אל הטלויזיה, ותשתמשו בו באמצעות מקלדת בלוטות' חיצונית.

הזוית בה מונח הטאבלט בתוך הכיסוי היא קבועה, Toshiba Encore 2 (צילום:גד גניר)

הכיסוי מתקפל בצורת פירמידה על מנת שניתן יהיה להשעין עליו את הטאבלט, Toshiba Encore 2 (צילום: גד גניר)

מתג ההפעלה והכיבוי במקלדת, Toshiba Encore 2 (צילום: גד גניר)


עד כאן לגבי המקלדת. החלק החשוב באמת בחבילה הזאת הוא הטאבלט עצמו. ה-Encore 2 הוא טאבלט דק למדי (8.96) המוקף במסגרת עם פינות מעוגלות שתורמות מאוד לנוחות האחיזה בו. כל כפתוריו ממוקמים בחלק העליון. זה נורמלי והגיוני כשמדובר בכפתור הכיבוי וההדלקה, אך משונה מאוד כשמדובר בכפתור ה"התחל" שבגלל המיקום המשונה נותר אצלי לפחות, חסר שימוש. אני מניח שטושיבה בחרה למקם אותו שם על מנת שלא ילחץ בטעות כשהטאבלט סגור בתוך הכיסוי שלו אבל כפי שכבר הבנתם קודם, זה לא ממש עוזר. בצד שמאל נמצאים חיבורי הטאבלט: שקע אזניות משולב מיקרופון, חריץ לכרטיס זכרון MicroSD, חיבור Micro HDMI וכניסות MicroUSB לטעינה. מה חסר כאן? נכון, חיבור USB סטנדרטי, שזה שתוכלו להכניס אליו דיסק און קי, או אפילו עכבר חוטי לסולדים ממשטחי עכבר. אז נכון, בטאבלטים מבוססי Windows 8 אחרים כמו ה-Encore  הראשון או האסוס VivoTab note 8 לא ממש התעכבתי על הנקודה הזאת, אך מאחר שמדובר כאן בטאבלט המתיימר להוות סוג של תחליף קטן למחשב נייד, חיבור סטנדרטי שכזה בולט בחסרונו. למי שבכל זאת חייב את החיבור הזה תמיד ישנה האופציה לקנות בדולרים בודדים מתאם הממיר את חיבור ה-Micro USB לחיבור USB סטנדרטי.

מבט מקרוב על חיבור ה-MicroUSB (צילום: גד גניר) 


מבחינת מפרט, ה-Encore 2 לא כולל הפתעות מרעישות. הוא מצויד במעבד מסדרת Atom כאמור, מדגם Z3735F, זכרון RAM בנפח 2 גיגה, ונפח אחסון פנימי של 32 גיגה. המפרט הצנוע הזה מספיק לפעולות יומיומיות כמו גלישה, עבודה על אופיס (אגב, אתם מקבלים איתו מנוי ל-Office365 לשנה, ו-1TB נפח אחסון בשירות OneDrive של מיקרוסופט), ואפילו עריכת תמונות קלה. הואיל ואני מתורגל מהבית עם מחשב במפרט דומה, המריץ מערכת הפעלה זהה, לא שמתי לב להבדלים כלשהם בתפקוד עצמו.

אחד היתרונות הגדולים של מעבדי האטום הוא צריכת חשמל נמוכה. הדבר אמור לסייע ל-Encore 2 להציג משך זמן פעולה ארוך במיוחד. בפועל, הצלחתי לסחוט ממנו לכל היותר 6 שעות בשימוש סטנדרטי, שזה לא רע באופן כללי, אבל זה מעט פחות מטאבלטים אחרים בקטגוריה.
קוי הקיפול על הכיסוי של ה-Toshiba Encore 2, והבליטות שאמורות לייצב אותו במקומו (צילום: גד גניר)

ה-Encore 2 הוא טאבלט Windows 8.1 סטנדרטי. הוא עושה את מה שהוא צריך לעשות מבחינת ביצועים באופן זהה לטאבלטים אחרים שכבר פגשתי, הוא קומפקטי ונוח לאחיזה ועבור מי שזקוק לטאבלט Windows 8.1, הוא יכול להוות אופציה לא רעה, כאשר ה-Office 365 המצורף מהווה בונוס מצוין. מצד שני, בהתמודדות מול טאבלטים כמו ה-Acer Switch 10.1 או ה-Asus TransformerBook T100, ה-Encore 2 נמצא בנחיתות מסויימת, בעיקר בגלל המקלדת/כיסוי המצורפים שמאכזבים בכל הקשור לשימושיות. מאחר שמדובר בטאבלט המשתייך לתכנית Windows 8.1 With Bing ציפיתי למצוא את הבשורה האמיתי במחיר שלו לצרכן, אולם 1690 ש"ח הוא מחיר דומה מאוד למחיר של המתחרים שלו שהזכרתי קודם, מה שלא הופך את התחרות שלו לקלה במיוחד.


Toshiba Encore 2 בתוך הכיסוי שלו, קומפקטי (צילום: גד גניר)

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר