כזה ניסיתי: סלקום TV

אנחנו לקוחות יס מאז שנת 2007. גם אני וגם אשתי הגענו מבתים בהם ההורים היו מנויי הוט, וכשעברנו לראשונה לגור ביחד, החלטנו להתנסות במתחרה שהית אמנם אנדרדוג באותה תקופה, אך החזיקה יתרון שלא היה קיים בהוט, ממיר מקליט. במשך שנים היינו לקוחות מרוצים ביותר. השירות היה מעולה, הממיר המקליט שינה את הדרך בה אנחנו צופים בטלויזיה מבלי שנוכל לחזור חזרה, ובשלב מסוים גם התכנים של יס הפכו לאיכותיים יותר מאלו של הוט. איכות השידורים נראתה לנו טובה יותר, והממיר, מלבד העובדה שהיה מהיר יותר, איפשר לצאת בקלות מתפריט ה-VOD אם נכנסת אליו בטעות, בניגוד לזה של הוט.

כל זה היה נכון עד לפני שנתיים בערך. זה גם היה צפוי. כשהמתחרה שלך היא הוט, אין לך צורך באמת לשפר או להשקיע, וסימני התחרות (או יותר נכון אי-התחרות) החלו להופיע. איכות השידורים (אפילו בשידורי HD) הפסיקה להראות מרשימה, בטח בהשוואה לסרטי HD בהם צפינו דרך הסטרימר. הממיר עצמו הפך לאיטי מאוד, והממשק גם עבר עדכון שגרם לשימוש בו להיות פחות נוח. גם הערבים בהם מצאנו את עצמנו אומרים "וואלה, אין מה לראות היום בטלויזיה", הלכו והתרבו. בחודשים האחרונים התשלום החודשי אותו אנחנו משלמים ליס  (כמעט 290 ש"ח על ממיר Yex Max Total+ממיר רגיל +חבילת ערוצי סופר פרימיום+VOD) החל להראות לנו מוגזם ופנינו למוקד המכירות לוודא כיצד ניתן להוזיל את המחיר. הנציגה האינטליגנטית הציעה לנו באדיבות הנחה של כמה עשרות ש"ח בחודש, אך לא ציינה כי החישוב שלה אינו כולל את שירות ה-VOD שלא היתה לנו כוונה לנתק בשלב זה. כך גילינו חודש לאחר מכן כי ההנחה שהובטחה לנו צומצמה להנחה של כ-5 ש"ח בחודש. האיום שהשמענו בשיחת הבירור "אנחנו בודקים במקביל מול הוט!" לא ממש עשה עליהם רושם, מה שהפך אותנו ללקוחות מאוד מתוסכלים שרק מחכים לאלטרנטיבה ראויה.

סלקום TV (צילום: גד גניר)

אז מה קורה באמת בגזרת האלטרנטיבות? גולן טלקום מראה בשבועות האחרונים שאיפות רציניות להכנס לשוק הטלויזיה הרב ערוצית, וגם רמי לוי החל לבדוק את התחום, אולם סלקום היא הראשונה שכבר היום מציעה אלטרנטיבה משלה להוט וליס, סלקום TV. התנסינו, כמשפחה, בשירות הזה  והגענו לכמה מסקנות חשובות שיוכלו לסייע לכם להחליט גם אתם אם אכן נמצאה אלטרנטיבה שתוכל לערער את הדואופול בשוק הזה. לפני שאגיע למסקנות, בואו ננסה להבין מה זה בעצם סלקום TV.


הממיר של סלקום TV שיושב אצלכם בסלון הוא למעשה ממיר עידן+ בעל גישה לספריית ה-VOD של סלקום. יש לי הסטוריה עגומה עם עידן+. על בעיות הקליטה שלי של השידורים הדיגיטליים כבר סיפרתי לכם בפוסט על המירון. חלפו מספר שנים מאז הושק השירות הזה בקול תרועה רמה, אך עד היום, ישנן תלונות רבות על בעיות הקליטה, בעיקר בשכונות בהן הבניה צפופה. הטכנאי שבא להתקין אצלי את הסלקום TV גילה לדאבונו שגם אצלי בדירה אין קליטה, לא עם אנטנה רגילה ולא עם אנטנה מוגברת, מה שחייב התקנה של אנטנה על גג הבניין, עניין של ארבע שעות עבודה. לאחר התקנת האנטנה על הגג, הכל הסתדר. למעשה, איכות השידורים של עידן+, כאשר ישנה קליטה, היא מעולה, וגורמת לשידורים הרגילים של Yes להראות עלובים מאוד. לא מדובר בשידורי HD, אך התמונה נראית מצוין. לא יודע אם לייחס זאת לאיכות הממיר של סלקום, אך התוצאה הסופית היא שהערוצים 10, 2, 33 (לא באמת ראיתי ערוץ 33) וכל שאר הערוצים שעידן+ מציעים נראו משמעותית טוב יותר בסלקום TV. בכוונה לא ציינתי את ערוץ 1: בניגוד ליס ולהוט, אין בסלקום TV אפשרות לראות את שידורי הערוץ היחיד שמשדר ב-HD, באיכות HD. מצד שני, הוא זמין באיכות סטנדרטית, ובינינו, מה יש כבר לראות בערוץ הראשון? "הכל שפיט"? בחייכם.

בפרסומים שלה, סלקום מציינת כי הממיר מסוגל להקליט שידורים. מדובר כמובן על הקלטה של תכנים מערוצי העידן+. אין לממיר דיסק קשיח פנימי, ויש לחבר אחד כזה חיצוני לשקע ה-USB בחלקו האחורי של הממיר. זכרו לפרמט אותו מראש כדי שהממיר יוכל לזהות אותו ולהקליט עליו תכנים. לאחר תהליך הגדרה קצר תוכלו לעצור את השידור, להקליט תכניות משודרות ולתכנן הקלטה מראש לפי לוח המשדרים. בניגוד ל-YesMax, בסלקום טי וי לא תוכלו להריץ אחורה תכנית אם לא התחלתם להקליט אותה מראש. מה שאומר שאם הדלקתם את הטלויזיה, ראיתם שמשודר גב האומה ורציתם לחזור אחורה - זה בלתי אפשרי גם אם הייתם עד כה על הערוץ הה. מצד שני, תוכלו למצוא את התכניות האלו בתפריט ה-VOD, אך לתכנים נגיע אח"כ.
 
משמש גם כסטרימר, סלקום TV (צילום: גד גניר)

הממיר עצמו לא מרגש במיוחד מבחינה חיצונית. מקדימה יש לו שקע USB וזהו, שום כפתור, שום תצוגה, רק חיווי קטן המציין כי הממיר פועל. הממיר משמש כסטרימר ומסוגל לקבל דרך הרשת (באמצעות תוכנה נוספת שתתקינו על המחשב)  או בחיבור USB תכנים שהורדתם בעצמכם. אם אתם זוממים להעביר תכנים שהקלטתם אל הדיסק הקשיח מהסלקום TV, אז שכחו מזה, זה לא יעבוד, סלקום חשבו על זה לפניכם.

השלט של סלקום TV הוא שלט המצויד בכפתורים משני צידיו. בחלק העליו כפתורי השליטה הרגילים: מעבר בין ערוצים, הקלטה, עצירת השידור, ועוד. בחלקו התחתון, בדומה לשלט של ה-Boxee Box אם אתם מכירים, ישנה מקלדת מלאה. לא יצא לי לעשות שימוש רב מדי במקלדת הזאת, אך כשכבר כן יצא לי, זה היה הרבה יותר נוח מהקלדה מייגעת על מקשים אלפא נומריים. הממיר מהיר יותר ממה שהכרתי ב-Yes וב-Hot. לא עוד השהיה של שניה בין לחיצה על הכפתור ועד לתגובה על המסך. הכל כאן זורם ומגיב מהר. הממשק עצמו די פשוט להבנה אם כי לא חף מבעיות. לדוגמא, לחיצה על כפתור ה"חזרה" כאשר אתם נמצאים במסך פרטי תכנית או סרט, מעיפה אתכם חזרה לתפריט הראשי של הממיר, במקום לחזור צעד אחד אחורה.
השלט של סלקום TV, המקלדת (צילום: גד גניר)
 
השלט של סלקום TV, החלק העליון (צילום: גד גניר)

שידורי ה-VOD, בדומה ל-Yes, מועברים דרך רשת האינטרנט הביתית. אצלי בבית, אל תספרו לאף אחד, החיבור הוא במהירות 15 מגה בלבד, מהירות די גבולית לפי המתקין שביקר אצלי. ב-VOD של יס, אם קיים עומס על חיבור האינטרנט, ההזרמה של תכנים מה-VOD נקטעת עד שהחיבור מסתדר. בסלקום TV המצב שונה. התכנית ממשיכה לרוץ על הטלויזיה, אך במחיר ירידה דראסטית באיכות השידור - התמונה הופכת למפוקסלת להחריד. לצערי זה קרה לא מעט. באופן משונה, זה קרה גם כשלא היה עומס כלל וכלל על רשת האינטרנט הביתית. למען ההגינות עלי להודות כי מבירורים שערכתי עם בלי חיבור אינרנט מהיר יותר, עולה כי הם נתקלו פחות ממני בתופעה הזאת. בתכני ה-VOD של סלקום דרך אגב, אתם יכולים לצפות גם על 5 מכשירים נוספים, טאבלטים וטלפונים סלולריים.

אז מה יש לראות בסלקום TV? ובכן, נכון ל-20/2/2015, ב-VOD של סלקום TV מחכים לכם 219 סרטים. בנוסף, קיימים שם גם כ-60 סרטי ילדים, ו-70 סרטים ישראליים. לא מדובר בסרטים שיצאו השנה לאקרנים, אם כי המבחר כולל לא מעט סרטים מצוינים כמו ממזרים חסרי כבוד, המתאבק, הרשת החברתית, זומבילנד, נער החידות ממובאי, ביג ליבובסקי, טריינספוטינג, סופרבאד (כן, "חרמן על הזמן", זה אחלה סרט, בייחוד ה-40 דקות הראשונות) ועוד רבים וטובים אחרים שהייתי שמח להתקל בהם במקרה בערוצי הסרטים של יס. באגף הסדרות מחכות לכם כ-70 סדרות כאשר גולת הכותרת כאן הן סדרות חדשות כמו Transperent (זוכת גלובוס הזהב), סול, מוצרט בג'ונגל ואחרות. בנוסף, תמצאו כאן סדרות ותיקות יותר כמו שרלוק, האשה הטובה, המשרד, קומיוניטי, רוק 30, וכמובן גם שובר שורות הנפלאה. תחת תת התפריט "השבוע שהיה" תוכלו למצוא תכניות מוקלטות כמו גב האומה, המירוץ למיליון, ארץ נהדרת ואחרים. לשם השוואה, ב-VOD של יס התכנים האלו קיימים גם, אך הם בתשלום נוסף.
 
תפריט הסדרות, סלקום TV (צילום: גד גניר)
תפריט "השבוע שהיה", סלקום TV (צילום: גד גניר)

התוכן לילדים מגוון אף הוא וכולל שלל סדרות נוער כמו הפיג'מות, האי, האנה מונטנה. ילדים קטנים יותר יוכלו להנות מדייגו, טלטאביז, מועדון החברים של מיקי מאוס ואחרים. מעבר לכך, תמצאו כאן גם קלטות ילדים (אגם הבירבורים, גיבורי האור 2, דיג דיג דוג, טיף וטף ועוד), סדרות אנימציה, סרטי דיסני, ועוד המון אחרים. אין ספק שבתחום הילדים, עשו בסלקום עבודה מקיפה.

הולכים הלאה בתפריטים. בתפריט "ערוצי אינטרנט" תוכלו למצוא סרטונים נבחרים מאתרי אקטואליה כמו Ynet, מאקו, גלובס, וואן וכלכליסט. אחת התוספות שאני התלהבתי מהן במיוחד הוא תפריט "ווליום" המאפשר האזנה לכמות עצומה של שירים עבריים ולועזיים. כמו כן, בתפריט זה תוכלו למצוא גם ערוצי רדיו.

תפריט ווליום, סלקום TV (צילום: גד גניר)
 
ערוצי אינטרנט, סלקום TV (צילום:גד גניר)

אז מה חסר בתכנים של סלקום TV? בעיקר ספורט. ניתן למצוא שם משחקי NBA, משחקים של מכבי תל אביב, בכדורסל, ואפילו משחקי הסופרבול שודרו שם, הכל ב-HD. עם זאת, זה עדיין לא יכול להתחרות במגוון ערוצי הספורט (בתשלום נוסף) שמציעות הוט ויס.  לי אישית זה לא מפריע כל כך אך סביר להניח שכל עוד התחום הזה לא ישופר, לקוחות רבים יוותרו מראש על סלקום TV כאופציה. חסרון נוסף הוא ערוצי תעודה כגון Yes דוקו, או ערוץ 8 בכבלים. ישנם תכנים של נשיונל ג'יאוגרפיק, אך אין את ערוץ ההיסטוריה או ערוצי נישה אחרים. חסרון נוסף מתבטא באופן בו אנחנו צורכים את התכנים. צופי טלויזיה ותיקים כמונו פיתחו הרגל לזפזפ בין עשרות ערוצים עד שנתקלים בתכנית מעניינת. הדורות הבאים שיוולדו לתוך עולם שיש בו Youtube, ידעו לגשת לתפריט ולבחור את התוכן שהם רוצים לצרוך. מצד שני, כ-90% מהצופים בבית עדיין צופים כיום בטלויזיה באופן ליניארי, כלומר, מחפשים תכנים בערוצים המשדרים רצוף. סלקום חשבה על פתרון עבור צופים מהסוג הזה, ושילבה ברשימת הערוצים גם ערוצי "מרתון". מרתון סדרות, מרתון סרטים, ועוד. בסרטים זה עובד כמו כל ערוץ סרטים קונבנציונאלי אחר, אם כי בסדרות, מרתון פירושו שידור כל הפרקים של אותה סדרה ברצף, וזה אומר גם שאם נפלת על מרתון של סדרה ארוכה שאין לך רצון לראות, אין לך סיבה לחזור לערוץ הזה ביום יומיים הקרובים. בקיצור, זפזופ קלאסי בין עשרות ערוצים אין כאן, אז תתרגלו להרכיב לעצמכם את לוח המשדרים מה-VOD.

שידורי ערוץ הספורט בסלקום TV (צילום: גד גניר)

 אני חייב להודות שהיו לי ולאשתי פרקי זמן ארוכים במהלך החודש האחרון בהם חשבנו ברצינות לעבור לסלקום TV. התכנים לא רעים והכמות שלהם הולכת וגדלה. טכנולוגית, הממיר והשלט עובדים מצוין והממשק יפה ונוח לשימוש רוב הזמן. מעל לכל, היתרון בסלקום TV הוא האפשרות לבצע את הטקס שכולנו מחכים לו, אפילו יותר מיציאה דרמטית מקבוצת וואטסאפ או הודעת התפטרות בעבודה. אני מדבר על שיחת הניתוק (כלומר השיחה ליס. אם תרצו להתנתק מהוט, כנראה שלא תצליחו להשיג אותם בטלפון), בה נוכל לשתף את הנציג בתסכולים שלנו, להסביר לו שהאיום שלנו לעזוב היה רציני לחלוטין, ושהם יכולים להעביר אותנו למחלקת שימור הלקוחות אם ירצו, אבל זה לא יעזור, תוך כדי שליחת חיוכים מלאי חשיבות עצמית אל אשתי.

99 ש"ח, זוהי העלות של ממיר אחד של סלקום טי וי בבית. ערכתי את הפוסט הזה לאחר שעובד סלקום העיר לי על כך, מסתבר שעלותו של כל ממיר נוסף עומדת על 29 ש"ח ולא על 99 ש"ח כפי שחשבתי בהתחלה, כך שבסופו של דבר מדובר בעסקה זולה למדי גם עבור אנשים עם שתי טלויזיות ויותר בבית. מצד שני, אוכלוסיית היעד של הממיר הזה אינה ברורה כל כך. מבוגרים יעדיפו את הערוצים הליניארים, ורוב הצעירים כיום שיש להם חיבור אינטרנט במהירות של 15 מגה ומעלה יודעים כיצד להוריד תכנים בחינם, גם אם זה לא ממש חוקי.

אז למי זה כן יכול להתאים? למי שלא מעוניין להתחיל להתעסק עם אלטרנטיבות חינמיות כמו XBMC או Popcorn Time. ההגדרה של סלקום טי וי כממיר עידן פלוס משולב עם VOD אמנם נכונה, אך היא מפספסת את האלמנט החשוב ביותר – 99 השקלים האלו קונים לכם נוחות. יש מי שמנהל לך את התכנים, אתה  לא צריך לחשוב מה להוריד, מאיפה להשיג תרגום, בעברית, רק לשלם ולצפות.

12 תגובות

  1. כמה הערות: אפשר להתקין את האפליקציה על עד 2 מכשירים (ולא 5)
    והכפתור של ה back דווקא כן חוזר אחורה, אתה בטוח שלחצת על הכפתור הנכון? (צד שמאל למעלה מהכפתור OK)

    השבמחק
  2. עם אינטרנט במהירות 40 מגה לא היו לי ניתוקים בכלל בתוכן HD. יותר טוב מהפופקורן טיים...
    חבל רק שחסרות עונות שלמות בתוכן לילדים.

    השבמחק
  3. צריך לעדכן את הרשומה, מאז נרשמה נוספו ערוצים לינארים מעבר לערוצי העידן פלוס, לדוגמת CNN, נשיונל גיאוגרפיק, ויוה ועוד

    וכמו כן נוסף ערוץ 1 המשדר בHD

    השבמחק
  4. ממש מרוצה .. כל מה שחיפשתי מצאתי בממיר אחד.
    הם גם דואגים כל הזמן לרענן את התכנים .
    👍

    השבמחק
    תשובות
    1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    2. הבעיה היחידה שנתקלתי שהממיר מקליט אך ורק את הערוצים של עידן פלוס.
      מאמינה שבהמשך גם יטפלו בזה .

      מחק
  5. מוזמנים לדבר על זה בקבוצה הזו: https://www.facebook.com/groups/533843810151436/

    השבמחק
  6. שלום.מצטרפת חדשה. אולי אפשר הסבר קצר כיצד מקליטים . לא בזמן אמת. וכן למי אפשר לפנות להוספת ערוצים נוספים כמו ערוץ 8 וערוץ ההסטוריה.

    השבמחק
  7. יש סרט שיש בו כמה ילדים שבתוך סירה ויש מתחת למים מן מפלצת ואז הם זורקים ילדים ועוד עם שרשרת איך קוראים לסרט הזה

    השבמחק
  8. האם ניתן לחבר מקלדת חיצונית לממיר מכיוון שהמקלדת בשלט לא נוחה בלשון המעטה וקשה להקלדה

    השבמחק
  9. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  10. התחברתי לטריפל TV הביאו לי 2 מממירים ללא קופסה וללא חוברת וכמו כן מודם ללא קופסה. הטכנאים טענו שהם טכנאים עם אופנוע ואין להם מקום לקופסאות. האם הייתם מוכנים לקבל ? הרי הם רק בשכירות ואחראים לתקינותם.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר