כזה ניסיתי: Samsung Galaxy A80

שנת 2018 היתה שנה קשה ליצרניות הסלולר. במשך שנה שלמה נאלצו לשמוע בחברות האלו בלוגרים, כתבי טכנולוגיה ובעלי קבוצות פייסבוק רוטנים על מגרעות מסך, על כמה שהשטיק העיצובי הזה (שהופיע לראשונה ב-Essential של אנדי רובין, וב-iPhone X לאחר מכן) הרס להם את החיים ושמדובר בלא פחות משואה עיצובית, כאילו שמלבד המגרעות האלו סמארטפונים הם מושלמים. בזמן שרוב היצרניות בשוק ניסו לתמרן בין הצורך למקם בחזית המכשיר, בחלק שאינו המסך, רכיבים כמו חיישן קרבה, מצלמה קדמית ורמקול אפרכסת לגודל מינימלי ככל האפשר של מגרעת מסך, סמסונג בכלל לא השתתפה במשחק הזה. ה-Galaxy S9 שהושק ב-2018 נראה דומה מאוד ל-S8 של שנה לפני כן, עם מסך בעל שוליים קמורים ומסגרות עליונות מינימליסטיות, אבל עדיין כאלו שרוב היצרניות האחרות נפטרו מהן שנה לפני כן.

Samsung Galaxy A80 ללא מגרעת מסך (צילום: גד גניר)


בסוף 2018 ערכה סמסונג כנס מפתחים גדול בו הציגה את החזון שלה להמשך. במסגרת הכנס, מלבד אב הטיפוס של ה-Galaxy Fold, הציגה גם את חזונה לגבי מסכי המכשירים שלה, שמעתה והלאה יכללו מגוון סוגי מגרעות: מסך עם מגרעת בצורת טיפה (דומה לזו שניתן למצוא ב-OnePlus 6T ו-Xiaomi Mi 9) ייקרא מעתה בשם  "Infinity U". ה-Galaxy S10 קיבל מסך עם מעין חור בתוכו שמאכלס את המצלמה הקדמית, העונה לשם "Infinity O". ה-Galaxy A80 שייך לקבוצת מכשירים המתהדרת במסך מקבוצת "New Infinity", שם הקוד למכשירים ללא מגרעת מסך בכלל. איך מעצביה של סמסונג הצליחו להעלים את המגרעת? ובכן, הם עשו זאת באמצעות הפתרון המופרך ביותר שיצא לי לפגוש בסמארטפון: מערך הצילום הראשי מתהפך ומתרומם מעל המסך כדי לשמש אתכם בצילומי הסלפי שלכם.

לפני שנגיע למצלמה, קצת סדר: המכשיר הזה שייך לסדרה A, מה שאומר שלמרות הרוח, הצלצולים והמצלמה המתהפכת, לא מדובר במכשיר דגל, כי אם במכשיר מדרגת Upper-Mid, או אם תרצו, מכשירי ביניים על סטרואידים. סמסונג הכריזה לפני מספר חודשים כי מכשירי הביניים שלה יהיו פלטפורמה להצגת חידושים טכנולוגיים וזה בדיוק מה שהיא עושה כאן. כיאה למכשיר Upper-Mid, המפרט כאן נאה: ערכת השבבים Snapdragon 730 החזקה יחסית, זכרון RAM בנפח מאוד מרשים של 8 גיגה, ואחסון מובנה בנפח של 128 גיגה שאותו, לראשונה מזה תקופה ארוכה אצל סמסונג, לא ניתן להרחיב. על החומרה הזאת רץ ממשק One UI החדש של סמסונג, על בסיס אנדרואיד בגרסה 9.0 (Pie). בגזרת התוכנה אין הרבה חדש לספר: הממשק של סמסונג דומה לזה שכבר פגשתי ב-Galaxy S10 Plus, כזה שמאפשר תפעול נוח גם באמצעות יד אחת, ברור ופשוט, אך גם עמוס בשלל שירותים שסמסונג רוצה להציע למשתמשיה: חנות אפליקציות משלה, אפליקציית Samsung Members שהיא מעין שעטנז של אפליקציית תמיכה טכנית יחד עם חדשות למשתמשי מכשירי החברה (לו"ז לעדכוני גרסאות, מידע על השקת מכשירים חדשים וכו), ואיך לא, ביקסבי, הסייעת מבית סמסונג שלא יצא לי להכיר אחד שמשתמש בה. ביקסבי עדיין שם במסך הבית בגלילה הצידה, אבל בניגוד למכשירים מהשנים האחרונות, כבר אין לה ב-Galaxy A80 כפתור פיזי שמפעיל אותה. 

Galaxy A80 (צילום: גד גניר)

גב המכשיר, כהשמצלמה במצב קדמי (צילום: גד גניר)

המצלמה במצב סלפי (צילום: גד גניר)


מבחינת מהירות, אין לי טענות. המכשיר עובד יפה, אפליקציות נטענות במהירות, הוא לא קופא, לא נתקע, ועם מפרט שכזה גם אין סיבה לפגוש תופעות שכאלו. גם משחקים כבדים לא היוו אתגר גדול מדי עבורו ורצו חלק למדי. לכאורה הכל טוב ויפה, למעט סוגיה אחת מרגיזה: ברוב המקרים ששלפתי את המכשיר מהכיס, אוריינטציית המסך היתה אופקית במקום אנכית כפי שזה בדר"כ. מה כל כך מפריע בזה? שצריך להמתין שהמכשיר יתעשת והממשק יסתובב לתצורה שבה ניתן לפתוח אותו. במהלך שהותו אצלי המכשיר זכה לעדכון שלא סידר את התופעה הזאת, נקווה שבעתיד זה יסודר.

אבל מה זה משנה אם צריך להמתין קצת, העיקר שישתיק את טהרני המגרעת. ל-Galaxy A80 פשוט אין כזאת. יש לו מסך Super AMOLED מרהיב וענק בגודל 6.7 אינטש, ברזולוציית 1080 על 2400 פיקסלים, עם מסגרות מסך דקיקות, ואפילו בלי שוליים קמורים מעצבנים. זה מסך נהדר לצפייה בסרטים ולמשחקים, אבל הוא מקבל ציון עובר בקושי בכל הקשור לתפקוד באור יום. בעוצמת התאורה החזקה ביותר ניתן איכשהו לראות מה קורה על המסך, אבל כבר ראיתי מכשירים שמתפקדים טוב יותר בתנאים דומים. בתוך המסך מוטמע קורא טביעות אצבעות, מהגרועים מסוגו. אני לא מגזים. להערכתי הצלחתי לפתוח באמצעותו את המכשיר מנעילה בלא יותר מ-20% מהניסיונות שלי, וזה אחרי ההמתנה המעיקה שדיברתי עליה קודם שהממשק יסתובב לצורה המתאימה. בשלב מסוים פשוט העדפתי להקליד את קוד הפתיחה כאילו השנה היא 2015 וקוראי טביעות אצבעות עדיין נדירים בשוק. מסך גדול ונטול מגרעת זה מגניב, אבל זה לא שווה לטעמי את הקשיים בפתיחת המכשיר מנעילה.

Galaxy A80 עם הכיסוי המצורף (צילום: גד גניר)

לא תמצאו שקע אזניות בחלק העליון שלו (צילום: גד גניר)

...וגם לא בחלק התחתון (צילום: גד גניר)

קורא טביעות אצבעות מהגרועים מסוגו (צילום: גד גניר)



מה שיכול היה להקל קצת על פתיחת המכשיר הוא זיהוי פנים. במקרה של ה-A80 זה לא רלוונטי כי למכשיר הזה יש רק מערך צילום אחד שאמנם יודע להתהפך ולעלות למעלה, אבל הוא לא מיועד לסיוע בפתיחת המכשיר. המצלמה מתהפכת קדימה רק לצורך צילומי סלפי, לא יותר מזה. מלבד הסיוע בהעלמת מגרעת המסך, יש למצלמה הזאת שני יתרונות בולטים נוספים: הראשון, כמו בכל מכשיר חסר מגרעת שבדקתי עד כה (לדוגמה Xiaomi Mi Mix 3 ו-OnePlus 7 Pro) הוא שלצילום עצמי יש ביטוי פיזי. כלומר, לא ייתכן מצב שהמצלמה מופעלת ומצלמת ללא ידיעתכם. סיימתם לצלם איתה סלפי? המצלמה תסתובב חזרה ותחזור לתפקד בתור מערך הצילום האחורי. יתרון נוסף הוא מגזרת השופוני: המכשיר הזה סחט לא מעט קריאות התפעלות מצד כל מי שראה את תהליך קפיצת המצלמה החוצה. ואחרי קריאות ההתפעלות מתברר שהפתרון הזה לא כל כך אידיאלי. את סלידתי ממנגנונים המשלבים מנועים וחלקים נעים בסמארטפון הבאתי כאן כבר בעבר, בביקורת שלי על OnePlus 7 Pro. ה-Galaxy A80 נשמט מידי פעם אחת והמנגנון שרד את הנפילה ללא שום נזק (הודות לכיסוי המצורף למכשיר), אבל אין לדעת כמה נפילות כאלו הוא ישרוד, ככל הנראה פחות ממכשיר שלא כולל מנגנון שכזה. עצם קיומו של מנגנון כזה מבטל כל סיכוי לעמידות בפני מים, תכונה שהתרגלתי לראות גם במכשירי הביניים של סמסונג בשנים האחרונות. בנוסף, המנגנון הזה הוא מלכודת אבק ולכלוך יעילה למדי, ונדרשתי לנקות את האיזור הזה יותר פעמים ממה שהייתי רוצה במהלך ימי בדיקת המכשיר.

מצלמה קופצת (צילום: גד גניר)

מצלמה קופצת (צילום: גד גניר)

מצלמה קופצת (צילום: גד גניר)


אחת האכזבות הגדולות במכשיר הזה היא המצלמה. בשל העובדה שסמסונג "חסכה" כאן על מערך צילום אחד, הקדמי, ובשל העובדה שיחסית למכשיר ביניים, ה-Galaxy A80 הוא מכשיר יקר למדי, ציפיתי שהחסכון הזה יתורגם למערך צילום ראשי טוב יותר ממה שסמסונג נוהגת לשלב במכשירי הביניים שלה. זה לא קרה. מערך הצילום הראשי כולל שתי מצלמות: אחת עם חיישן ברזולוציית 48 מגה פיקסל וצמצם ברוחב f/2.2 והשניה היא מצלמה רחבת זוית ברזולוציית 5 מגה פיקסל וצמצם ברוחב f/2.2 עם חיישן עומק. אמנם לרוב לא תמצאו מייצב תמונה אופטי במכשירי ביניים, הבעיה שגם הצמצמים כאן לא רחבים במיוחד מה שאומר שכמעט כל תמונה שצולמה בתנאי תאורה פחות מאידיאליים, יצאה מרוחה במידה כזאת או אחרת. ממשק המצלמה של סמסונג מציף טיפים שימושיים כמו הצעה לנקות את העדשה, או התראה שהתמונה האחרונה שצולמה יצאה מטושטשת. רק יצרנית שממש בטוחה ביכולות המצלמה של המכשירים שלה, יכולה להרשות לעצמה להציג התראה כזאת. במקרה של Galaxy A80 היו מצבים בהם ההתראה הזאת קפצה תמונה אחר תמונה שצילמתי, מביך. אגב, מסיבה לא ברורה, למרות שמדובר במצלמה זהה, יש הבדל בין יכולות המצלמה בצילום רגיל לבין צילום סלפי. בצילום רגיל, המשתמש יכול לבחור בין זוית סטנדרטית לזוית רחבה. לעומת זאת, בצילום סלפי נוסף לשני המבים האלו גם מצב צילום בזום. לא ברור לי למה זה ככה, אבל אין הרבה מה לעשות בנידון. 

מבט מקרוב על מערך הצילום של Galaxy A80 (צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

ל-A80 סוללה בקיבול 3700mAh. הסוללה הספיקה לי בממוצע כ-4.5 שעות מסך, כלומר, טיפה יותר מיממה. במכשיר כל כך גדול ציפיתי למצוא סוללה בקיבול גדול יותר שתוכל לספק יותר שעות שימוש, אבל היי, צריך היה להשאיר מקום למנגנון שיסובב את המצלמה הבינונית של המכשיר הזה. אין למכשיר הזה טעינה אלחוטית אבל כן יש לו טעינה מהירה בהספק של כ-25W. הרמקול של Galaxy A80, כמו הסוללה מקבל מבחינתי ציון עובר בקושי: היה קשה לנהל איתו שיחה ברכב פרטי בנסיעה, והייתי שמח אם הוא היה מגיע לעוצמות גבוהות יותר. כדי לצמצם ככל הניתן את מסגרת המסך העליונה, בחרה סמסונג לשלב במכשיר הזה רמקול אפרכסת מתחת לזכוכית המסך, במקום להשתמש ברמקול קונבנציונלי. התוצאה היא תחושה מוזרה בעת שיחה רגילה, כאילו השמע מתפזר לצדדים, וכדי לקבל שמע טוב וברור צריך למקם את המכשיר בצורה מאוד מדוייקת בצמוד לאוזן. ה-Galaxy A80 הוא לא רק המכשיר הראשון של סמסונג מזה תקופה ארוכה שלא כולל אפשרות הרחבת זכרון, הוא גם הסמארטפון הראשון שלה שלא כולל שקע אזניות סטנדרטי, נקווה שהוא לא מבשר על מגמה.

(+)
  • מסך מרהיב ואיכותי, ללא מגרעת
  • זריז באופן כללי הודות למפרט טכני נאה
  • מנגנון היפוך המצלמה מושך קריאות התפעלות

(-)
  • קורא טביעות אצבעות גרוע
  • מצלמה בינונית
  • אין אפשרות הרחבת זכרון, אין שקע אזניות

ביבוא רשמי, מחירו של Galaxy A80 הוא כ-2290 ש"ח, מחיר שניתן להצדיק אותו רק אם המחשבה על מגרעת מסך מעבירה בכם חלחלה או לחילופין, אם קריאות התפעלות של הסביבה שלכם מהסמארטפון זה מה שעושה לכם את זה. מכל בחינה אחרת כמעט, המכשיר הזה מציע תמורה לכל היותר תמורה בינונית למחיר לא זול: בסוללה, במצלמה, בעוצמת השמע, וגרוע מכל, הוא יאתגר אתכם בכל פעם מחדש כשתנסו לפתוח אותו מנעילה.

2 תגובות

  1. לא פחות מהטוב ביותר,
    כתוב נהדר, מאוזן, שקול, מקצועי, ענייני.
    נורא אוהב לקרוא את הבלוג שלך,
    חסכת לי הרבה כאבי לב וכסף.

    אביב

    השבמחק
  2. לי יש את ה- Mi 9T של Xiaomi, מכשיר מדהים וזול יותר מה- A80

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר