כזה ניסיתי: LG SK10Y Soundbar

לפני קצת יותר מעשור, עולם מערכות הקולנוע הביתי התחלק עדיין לשתי קבוצות עיקריות: הקבוצה הראשונה היא של מערכות הנמכרות כחלקים בודדים, בהן המשתמש יכול היה לשלב בין רכיבים מיצרנים שונים בהתאם להעדפה שלו ולתקציב שלו. למי שהעדיף פתרון פשוט יותר כדי לקבל שמע היקפי וחזק, היתה האפשרות לבחור במערכות מהקבוצה השניה, מערכות קולנוע ביתיות, בה הכל מגיע בתוך ערכה אחת מאותו יצרן: רסיבר משולב DVD, סנטר, סאב, רמקולים קדמיים ואחוריים. היצרניות שכיכבו בקבוצה הזאת היו יצרניות שלא בהכרח קנו את גדולתן בזכות היסטוריה של מוצרי אודיו איקוניים (יצרניות כמו סמסונג ו-LG), אבל המערכות שלהם סיפקו את הצורך הבסיסי של צרכנים שרצו לשדרג בצורה פשוטה יחסית את חויית הצפייה שלהם בסרטי DVD. בשלב מסוים, מערכות הקולנוע הביתי המשולבות, למרות היותן מוצר פשוט ועממי יותר, החלו להעלם מהשוק.
LG SK10Y מתחת לטלויזיה בגודל 55 אינטש (צילום: גד גניר)

בשנים האחרונות, תפסו את מקומם מכשירים בשם סאונד בר, מעין מערכת משולבת שכל הרמקולים שלה ממוקמים בתוך יחידה אחת רחבה ונמוכה שיושבת על מזנון הסלון. היתרון הגדול של מערכת מסוג זה הוא בנוחות ופשטות ההרכבה: מניחים את הסאונד בר מתחת לטלויזיה, מחברים אותו אליה, וזהו בגדול. אין צורך להעביר כבלים בתוך תעלות מתחת לרצפה, ואין צורך לקדוח ברגים בקירות כדי למקם רמקולים. החסרון כאן הוא לרוב בויתור על שמע היקפי. ישנם מקרני קול אשר מסוגלים "לזרוק" את השמע אל עבר הקירות כדי שיוחזר משם וכך ליצור אפקט של שמע היקפי. רוב הסאונד ברים בשוק לא יודעים לעשות זאת, ואלו שכן, עולים לא מעט. איך אפשר לוותר בכזאת קלות על שמע היקפי במערכת קולנוע ביתית? ובכן, סאונד בר הוא לא ממש מערכת קולנוע ביתית, אלא יותר כמו מערכת רמקולים המיועדת לתת פתרון נוח ופשוט גם להאזנה למוזיקה, שם פחות נדרש השמע ההיקפי.


ה-SK10Y הוא הסאונד בר המתקדם והיקר ביותר של LG נכון לכתיבת שורות אלו, והוא רוצה לעשות את כל מה שצריך להעשות בבית וקשור לאודיו: לשדרג את חויית הצפייה שלכם בטלויזיה ובסרטים, לשמש כרמקול אלחוטי ביתי (בין אם באמצעות קישורית WiFi דרך Chromecast מובנה, ובין אם בבלוטות'), להאזנה למוזיקה, ואפילו לשמש כרמקול חכם מבוסס Google Assistant. לאור העובדה ששירותי סייענים חכמים אינם פעילים נכון להיום בישראל במוצרי צד שלישי (כפי שסיפרתי לכם בביקורות על Bose Home Speaker 500, ו-Sonos Beam) נאלץ לוותר בינתיים על היכולת לפנות בשאלות ובבקשות אליו, אבל גם מה שיש זה לא מעט.





הדבר הראשון שבולט לעין ב-SK10Y זה הממדים שלו. הוא ענק ומגושם. הרוחב שלו הוא כמטר וחצי, אז אם תכננתם להניח אותו על מזנון, תוודאו קודם שהמזנון שלכם אכן באורך כזה לפחות, ותזכרו לפנות ממנו מכשולים אחרים שעשויים להפריע לשמע הבוקע מהסאונד בר. זה לא כזה פשוט אגב, השמע בוקע מכל צדדיו למעט חלקו האחורי: מקדימה כמובן, מהצדדים ואפילו מזוג רמקולים הפונים למעלה. מעבר לסט הרמקולים האלו, ה-SK10Y מגיע גם עם סאב וופר אלחוטי נפרד המתקשר בבלוטות' עם הסאונד בר, וניתן למקם היכן שתרצו בחלל החדר. התצורה כאן נקראת 5.1.2. איך זה מסתדר? שני רמקולים בעוצמה של 50 וואט מתפקדים כרמקולים קדמיים, ביניהם רמקול אחד גם הוא בעוצמה של 50 וואט שמתפקד כסנטר, ועוד שניים בצדדים, ניחשתם נכון, גם בעוצמה של 50 וואט. ומה מייצגים שני המספרים שאחרי הנקודה העשרונית? ה-1 הוא הסאב וופר, כרגיל (בעוצמה של 200 וואט), וה-2 אלו שני הרמקולים הפונים למעלה ואמורים להחזיר מהתקרה את השמע כדי ליצור אפקט תלת ממדי.
LG SK10Y, רחב ומגושם (צילום: גד גניר)

אתחיל מהסוף. אפקט היקפי לא קיבלתי כאן. צפיתי ב-Black Hawk Down. במערכת רגילה עם רמקולים היקפיים, חווים מדי פעם את התחושה של מעברי מסוקים קדימה ואחורה. ב-SK10Y הסאונד היה מאוד מפורט, פתוח ורחב, והבאסים היו מאוד עוצמתיים, אבל שמע היקפי לא היה כאן. ייתכן שהאשמה נעוצה בין השאר גם במבנה הסלון שלי. באופן אידיאלי מקרני קול מיועדים לעבוד בחללים קטנים יחסית, כשהרמקול עצמו ממוקם במרכז החדר ומשני צידיו קירות. הסלון שלי הוא סלון טיפוסי, שמתחיל כסלון ונמשך כמטבח, לכן הסאונד בר יושב לא ממש במרכז החלל, ואין ממש קיר באחד הצדדים שמאפשר לשמע להיות מוחזר ממנו באופן שידמה שמע תלת ממדי. כן הרגשתי מסוקים חולפים מימין לשמאל ובחזרה, אבל בזאת הסתכם המרחב האוירי שלהם. זה לא אומר שהשמע לא היה איכותי, להיפך, פשוט ההיבט התלת ממדי היה חסר כאן. במת הצליל של SK10Y רחבה באופן מיוחד ביחס לסאונד ברים אחרים, בין השאר בגלל שמדובר בסאונד בר רחב פיזית שניתן לדחוף לתוכו רמקולים גדולים ואיכותיים, שגם מפוזרים על פני שטח רחב יותר. אגב, הצבת הסאב וופר בקיר הנגדי של הסאונד בר, כלומר, מאחוריכם או ליד הספה, מוסיף עוד עומק לצליל, ומחזיר הדים וצלילים נמוכים באופן שמייצר בכל זאת משהו שמזכיר תחושה מסויימת של שמע היקפי. הסאב וופר מחובר ב-Bluetooth לסאונד בר. במהלך הבדיקה קרו לי מספר מקרים בהם היו ניתוקים אקראיים של הסאב וופר לשניות בודדות. לא הצלחתי לעלות על דפוס מסוים והתופעה בקושי חזרה על עצמה במהלך השבועות בהן הרמקול שהה אצלי, אבל הניחוש שלי הוא שמדובר בהפרעות הנובעות ממוצרים אחרים בבית (מיקרוגל בשעת פעולה, בחלק מהמקרים, אולי).

LG SK10Y (צילום: גד גניר)


למי שבכל זאת מעוניין בשמע היקפי "אמיתי", קיימת אפשרות לרכוש זוג רמקולים אלחוטיים נוסף של LG המתחברים לסאונד בר ומשלימים את החויה, אך מדובר בתוספת תשלום משמעותית. ה-SK10Y תומך ברוב פורמטי האודיו המתקדמים שנמצאים כיום בשימוש: Dolby TrueHD, Dolby TrueHD, Dolby Atmos®, Dolby Digital Plus, DTS Digital Surround ועוד. מה חסר? DTS:X, פורמט שכמעט כמו כל האחרים ברשימה, ממציאיו טוענים שהוא מייצר שמע היקפי שעוטף את המשתמשים באופן שלא נראה (או יותר נכון, נשמע) בעבר. לא הייתי טורח לציין את העדרו כאן, אולם מדובר בפורמט שקיים כבר מספר שנים, ונתמך ברוב מוצרי האודיו הדומים בשוק וקצת תמוה מדוע לא הוסיפו כאן את התמיכה בו. להגיד לכם שישבתי בבית וצפיתי בסרטים ואמרתי לעצמי "הנה, כאן היה לי חסר DTS:X!"? לא, זה לא קרה, אבל למי שחשובה התמיכה בפורמט הזה (ואני באמת לא אומר זאת בזלזול, מדובר בסאונד בר לא זול), אז חשוב שידע שכאן הוא לא נתמך. 

LG SK10Y (צילום: גד גניר)


מצד שני, SK10Y כן קיבל הסמכה להציג כי הוא תומך ב- High-Res Audio, תקן אוניברסלי רלוונטי יותר להשמעת מוזיקה בסטריאו, באיכות וברמת פירוט גבוהה במיוחד. בנוסף, ב-LG עבדו על שיפור השמע של SK10Y יחד עם חברת אודיו בריטית בשם Meridian. מטרת השת"פ היתה ללטש את הצליל באופן שידגיש את ערוצי הדיבור, לשפר את ביצועי הבאסים, ולספק בימת צליל רחבה ככל האפשר כדי להתאים את הסאונד בר לטלויזיות גדולות במיוחד. מההתרשמות האישית שלי, היא אכן הצליחה בכך, ו-SK10Y ורסטילי מאוד בסאונד שלו: זה לא מרגיש מוגזם לשמוע דרכו את מהדורת החדשות, ויחד עם זאת הוא נהדר גם בצפייה בסרטים, כמו גם בהאזנה למוזיקה במגוון סגנונות. 

השליטה בסאונד בר מתבצעת בשלושה אופנים. הראשון, באמצעות השלט המצורף. מדובר בשלט די בסיסי ופשוט, אבל כזה המספק גישה נוחה לרוב הפונקציות השימושיות יותר של SK10Y. האופן השני הוא באמצעות שלט הטלויזיה, המאפשר שליטה על עוצמת השמע בלבד. בצורה הזאת נחסך מהמשתמשים הצורך לעבור לשלט אחר כשהם רק רוצים לשנות את עוצמת השמע. היכולת לשלוט על עוצמת השמע של הסאונד בר דרך שלט הטלויזיה אפשרית רק אם חיברתם את הסאונד בר אל שקע HDMI בטלויזיה התומך בתקן ARC, עליו הסברתי בצורה מפורטת יותר בביקורת שלי על הסאונד בר של סונוס. האופן השלישי, כיאה למוצר אלקטרוני בסוף העשור השני של המאה ה-21, דרך אפליקציה לסמארטפון, במקרה הזה אפליקציה בשם LG Wi-Fi Speaker. האפליקציה מאפשרת שליטה על כל אספקט אפשרי בהגדרות של SK10Y: עוצמת השמע של כל אחד ואחד מהרמקולים, התאמת האקולייזר לסיטואציה (הדגשת באסים, סרט, מוזיקה ועוד), סנכרון בין האודיו לשמע (במידה וקיימת סטייה מסויימת ביניהם) ועוד. ניתן דרך האפליקציה לגשת למוזיקה המאוחסנת בטלפון, אך אין בה חיבור מובנה לשירותי הזרמת מוזיקה כמו באפליקציות של רמקולים אחרים שבדקתי, ואין בה קיצורי דרך נניח לתחנות רדיו או לפלייליסטים מועדפים. זה קצת חסר, אבל אפשר לחיות בלי זה. עדיין יש בסאונד בר Chromecast מובנה, מה שאומר שהוא כן מזוהה ע"י ספוטיפיי כמקור שמע המחובר לרשת הביתית וניתן להזרים אליו מוזיקה בצורה קלה ונוחה. בכלל, כל המוצר הזה מאוד פשוט לתפעול. אין כאן יותר מדי מה להסתבך. באופן קבוע, הסאונד בר מחובר לטלויזיה, נדלק כשאני מדליק אותה ונכבה כשאני מכבה אותה. אם אני צופה בטלויזיה ופתאום מחליט שאני רוצה לשמוע שיר, אין צורך להכנס לתפריט כלשהו, רק להזרים את המוזיקה אל הרמקול דרך האפליקציה של שירות המוזיקה בטלפון (במידה וזאת תומכת בהזרמה ל-Chromecast). רוצים לעבור בכל זאת למקור שמע אחר? אין קל מזה, פשוט נכנסים לתפריט ה- Function ועוברים למקור הרצוי. אין כאן יותר מדי מקום לבלבולים או לטעויות, זה לא ממיר של הוט, וקל מאוד לשלוט בכל מה שהוא מציע אחרי מספר דקות של שימוש.
כשרואים את הכיתוב הזה על התצוגה של SK10Y, השלט של הטלויזיה שולט על עוצמת השמע (צילום: גד גניר)

(+)
  • שמע חזק, איכותי, עם במת צליל רחבה
  • הרכבה ותפעול קלים במיוחד
  • תמיכה ברוב פורמטי הסאונד המתקדמים בשוק כיום

(-)
  • אין תחושה של שמע היקפי
  • גדול ומגושם
  • אין תמיכה בפורמט DTS:X

מחירו של SK10Y כיום עומד על 2477 ש"ח. בסקאלת המחירים בקטגוריה מדובר במחיר לא זול במיוחד, אבל איכות השמע היא בהתאם. מעבר לכך, עדיין יש בשוק מספר מצומצם של מערכות קולנוע ביתי קונבנציונליות שייתנו לכם שמע היקפי אמיתי, גם הן זולות יותר. מצד שני, מדובר במוצר מודרני יותר, קל הרבה יותר להתקנה ולשימוש יומיומי. אם כל צפייה אצלכם בסרט היא אירוע בסדר גודל קולנועי ואתם רק מחכים לשמוע כדורים שורקים סביבכם (ובעיקר מאחוריכם), כנראה שווה לכם להשקיע, ולקדוח תעלות מתחת למרצפות כדי לקבל את כל האפקט. ה-SK10Y מיועד בעיקר לשדרג את חויית הצפייה היומיומית שלכם בטלויזיה וההאזנה למוזיקה באופן פחות מחייב, ועושה זאת בצורה נהדרת.

3 תגובות

  1. תודה על הסקירה.

    צריך להבין למה המוצר מיועד: למי שרוצה סאונד יותר טוב מהמובנה בטלוויזיה (או שיש לו טלוויזיה ללא רמקולים), אבל עדיין רוצה רק להניח פס על השידה בלי חוטים ומגברים. לכן למעשה זהו מוצר נישה עם יחס עלות תועלת גרוע, כלומר מחיר גבוה וסאונד גרוע, שטוב רק למי שצריך אותו.
    כל מערכת ולו בכמה מאות שקלים כל עוד היא לא מערכת סטראו גנרית, אלא מורכבת מציוד טוב כגון מגבר Class T ורמקולים של חברה טובה כגון דייטון אודיו, תתן תוצאה טובה יותר.

    השבמחק
  2. האם ניתן לקבל דמי איכותי הדרישה היא אמינות צליל למוסיקה קלאסית?

    השבמחק
  3. שמע איכותי כאשר הדרישה היא אמינות...

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר