כאלו ניסיתי: Sonos Move, One SL ו-Beam

ביולי האחרון שיתפתי אתכם בהתנסות שלי עם Beam, הסאונד בר החדש של Sonos. זמן לא רב לאחר מכן עבר היבוא הרשמי של מוצרי החברה לידי רשת באג, ובמסגרת המעבר הזה, החלה החברה לייבא שני רמקולים חדשים נוספים של החברה, ה-One SL וה-Move. הפעם, בניגוד לבדר"כ, הציעו לי לבדוק את כל הרמקולים יחד. למרות החשש מהעינוי הנורא הכרוך בבדיקת מערכת רמקולים שלמה ואיכותית, הבנתי שיש מצבים שבהם אין לי ברירה אלא לסבול קצת למען קוראיי. לפני מספר שבועות נחתו אצלי ה-Move, שני רמקולים מסוג One SL, וה-Beam בשנית כדי שהפעם אוכל לחוות את החויה ש-Sonos רוצים שלקוחותיהם יחוו במלואה. לפני שאגיע לחויה עצמה, בואו נכיר את הרמקולים ששהו אצלי:
Sonos One SL (צילום: גד גניר)


Sonos One SL
הרמקול הקטן והכי פחות יקר כרגע בקטלוג המוצרים של Sonos. למעשה מדובר בגרסה נטולת מיקרופון של ה-One, הרמקול החכם של החברה. לאור העובדה ששירותי סייענים חכמים כדוגמת אלכסה וגוגל אסיסטנט לא נתמכים נכון להיום בישראל ברמקולים של חברות שאינן אמזון או גוגל, ההבדל אינו מהותי עבור צרכנים בארץ הקודש. אמנם ייתכן שביום מן הימים השירותים האלו אכן יהיו זמינים עבור משתמשים מישראל, אולם אני יכול להבין אנשים שדווקא יעדיפו את הגרסה נטולת המיקרופון מטעמי חיבה לפרטיות. פרט להעדרו המיקרופון, הרמקול חכם כמו כל רמקול אחר של החברה: ניתן לנגן דרכו מוזיקה מהאפליקציה של Sonos, או לחילופין להתחבר אליו מכל סמארטפון שמחובר אל הרשת הביתית ולהזרים אליו מוזיקה. הרמקול יודע להתחבר לרשת קוית דרך שקע רשת בחלקו האחורי, או דרך Wi-Fi.



Sonos One SL (צילום: גד גניר)

Sonos One SL (צילום: גד גניר)


חומרת השמע של One SL מכילה אלמנט מיד-וופר וטוויטר. שניהם מחוברים לשני מגברי D Class המותאמים לשני סוגי הרמקולים. כל הרמקולים של סונוס שיצא לי לפגוש מייצרים איכות שמע מצויינת וה-One SL שומר בהחלט על המוניטין הזה. הוא מייצר צליל נקי, מפורט, מדויק ומאוזן. אם אתם רוצים, ניתן להוסיף או להוריד באסים וטרבל דרך האפליקציה של סונוס, אבל אני מאוד אהבתי את הגדרות האקולייזר איתן הגיע מהמפעל. 

Sonos Move
הרמקול הנייד הראשון של סונוס. בניגוד ל-One SL שחייב חיבור קבוע לחשמל כדי לעבוד, ה-Move מצויד בסוללה פנימית ולכן ניתן לקחת אותו איתכם מחדר לחדר ולהנות מכל היתרונות של רמקול Wi-Fi בלי לוותר על ניידות. בנוסף, הוא מצויד בקישורית Bluetooth אם אתם רוצים לעשות בו שימוש מחוץ לטווח הרשת הביתית. תקן העמידות שלו במים ואבק הוא IP55, מה שאומר שהוא לא יתרגש גם אם תניחו אותו במרפסת בגשם. הרמקול יושב על תחנת עגינה ונטען דרכה. בנוסף, יש בחלקו האחורי שקע USB Type C דרכו ניתן לטעון את הרמקול אם אתם מחוץ לבית. מאחר שמדובר ברמקול נייד, הוא אינו מצויד בחיבור רשת קוית והחיבור שלו לרשת מתבצע דרך Wi-Fi בלבד.

Sonos Move (צילום: גד גניר)

Sonos Move (צילום: גד גניר)

Sonos Move (צילום: גד גניר)


כמו ב-SL, יש ב-Move שני רמקולים: מיד-וופר וטוויטר. הצליל של Move נדיב יותר בבאס, והאמת שנהניתי יותר מהצליל של One SL, אבל גם כאן ניתן לשנות את הגדרות האקולייזר דרך האפליקציה כדי להתאים את השמע לטעם האישי שלכם. זוכרים שרטנתי כאן בביקורת על ה-Beam, שתכונת ה-Trueplay, היכולת להתאים אוטומטית את השמע לסביבה זמינה לשימוש רק עבור משתמשי iOS? אז ב-Move התכונה הזאת זמינה בתוך הרמקול עצמו ועושה שימוש במיקרופונים שלו כדי לבצע את ההתאמה. 

כאמור, אליי הגיעו שתי יחידות של One SL, סאונד בר Beam, ורמקול Move. ההגדרה הראשונית שלהם היתה קלילה ופשוטה מאוד ונמשכה בערך כ-20 דקות עבור כל המערכת. במהלך ההתקנה ניתנה לי האפשרות לבחור האם לעשות שימוש ברמקולי ה-One SL כרמקולים עבור שמע היקפי, או לחילופין, למקם כל אחד מהם בחדר אחר. כשבחרתי להגדיר אותם כרמקולים עבור שמע היקפי, התבקשתי לפרט באפליקציה באיזה מרחק מיקמתי אותם ממני, על מנת שהרמקולים יוכלו להתאים את עצמם למיקום שלי. התהליך הזה הפיך כמובן לחלוטין, ושינוי יעוד הרמקולים הללו נמשך שניות בודדות. אם בביקורת על ה-Beam ציינתי שבימת הצליל של הסאונד בר צרה קצת, אז כאן מן הסתם בשילוב של שני הרמקולים הנוספים, לא היתה תחושה כזאת. למעשה, ה-Beam ושני ה-One SL סיפקו שמע כל כך איכותי ופתוח בסרטים שצפיתי בהם, שלא הורגש חסרונו של סאב וופר. קיבלתי סוף סוף את השמע ההיקפי שרציתי: מוגדישו עטפה אותי בקולות של צרורות ירי בבלק הוק דאון, ויכולתי לשמוע את הזאבים מתנשפים מאחורי בסצינת היער בלילה באווטאר. סראונד בבית, בלי צורך בהעברת כבלים בתעלות. תענוג.

כל חדר שומע משהו אחר

ניתן לקבץ מספר רמקולים כדי שישמיעו את אותו שיר


ישנן שתי דרכים עיקריות לנגן מוזיקה ברמקולים של סונוס: דרך האפליקציה של סונוס, או לחילופין, הזרמה ישירות מאפליקציית המוזיקה שבה אתם משתמשים. לצורך כך יש לרמקולים תמיכה גם ב-google cast וגם ב-AirPlay 2. האופציה השנייה היא לחבר את שירותי המוזיקה והרדיו שלכם לחשבון שלכם של סונוס ולהשתמש בהם דרך האפליקציה של סונוס. למה שארצה להשתמש באפליקציה של סונוס ולא נניח בספוטיפיי? בגלל שהאפליקציה של סונוס מאפשרת לשלב במקום אחד קיצורי דרך לפלייליסטים מיוטיוב מיוזיק, לתחנות רדיו מ-TuneIn Radio, אלבומים מספוטיפיי, וכמעט כל אפליקציית מוזיקה אחרת שניתן להעלות על הדעת: בנוסף לאלו שכבר ציינתי, יש כאן את Apple Music, את Tidal, Deezer, SoundCloud ועוד המון אחרים. מי בכל זאת בולט בהעדרו? יאנדקס מיוזיק, שירות המוזיקה המועדף על פוטין שהושק כאן מחדש לפני מספר שבועות. לא רק שאין אותו באפליקציה של סונוס, אפילו לא תוכלו להזרים מוזיקה ישירות מאפליקציית Yandex Music אל הרמקולים. מעבר לשירותי מוזיקה, סונוס תומכת גם בהזרמת קבצי המוזיקה האישיים שלכם (אם עדיין יש לכם כאלו) משרתים כדוגמת My Cloud Home של Western Digital, ודרך שרת המדיה PLEX.  הייתי שמח אם האפליקציה היתה מסודרת קצת יותר. לדוגמה, לשונית Browse מיועדת לחיפוש מוזיקה בשירותי המוזיקה שחיברתם אל האפליקציה. רוצים להוסיף שירות חדש? תצטרכו לעשות זאת דרך תפריט ההגדרות. מה כאב לסונוס להכניס את האפשרות להוספת שירות מוזיקה חדשה במסך Browse? עוד משהו שהאפליקציה פחות מבריקה בו זה פודקאסטים. נניח אני מאזין קבוע לפודקאסט של הארץ דרך ספוטיפיי. באפליקציה של סונוס לא ניתן לגשת בגלל לאיזור של הפודקאסטים בספוטיפיי, רק לשירים, אלבומים או פלייליסטים. איך בכל זאת הצלחתי למצוא את הפודקאסט? חיפשתי אותו בחיפוש הכללי ומצאתי אותו ב-TuneIn. מעבר לכך, אין אפשרות לסמן פרק מסוים ככזה שהושמע כבר. זה כמובן לא אסון גדול, אפשר בהחלט להזרים אותם למערכת היישר מהאפליקציה הרגילה דרכה אתם מאזינים לפודקאסט האהוב עליכם, אבל מפתיע שסונוס מזניחה קצת היישות הזאת באפליקציה שלה.

לבחור באיזה חדר השיר יתנגן


במסך הבית של האפליקציה ניתן להגדיר רשימות השמעה מועדפות, שירים, אלבומים ותחנות רדיו, לא בהכרח מאותו שירות מוזיקה


האפליקציה מאפשרת לנהל את הרמקולים בבית: ניתן לייצר קבוצות רמקולים שינגנו יחד את אותה מוזיקה, ניתן לשלוט על עוצמת השמע לכמה רמקולים יחד או לכל אחד בנפרד, וניתן להעביר את המוזיקה לכל חדר אליו אתם הולכים. קילחתי את הילדה שלי באמבטיה לצלילי שירים שבקעו מה-Move שלקחתי איתי לשם. אח"כ כשלקחתי אותה לחדר שלה להלביש אותה, העברתי את המוזיקה אל ה-One SL שמיקמתי בחדר שלה. ההעברה הזאת כרוכה בכניסה לאפליקציה וסימון הרמקול הספציפי שאני רוצה שינגן את המוזיקה מצד אחד, והסרת הסימון מהרמקול שאני רוצה שיפסיק לנגן. קל ופשוט. רוצים את זה יותר קל? בראש כל רמקול פקדי מגע רספונסיביים להפליא. אם כל הרמקולים מוגדרים כאותה קבוצה, לחיצה על פליי ברמקול בחדר אחד תפסיק את המוזיקה. לחיצה על פליי ברמקול אחר בחדר אחר תמשיך מהנקודה שהפסקתם. אני רוצה לשמוע את מהדורת החדשות מהטלויזיה בסלון אבל צריך לשטוף כלים במטבח? אין צורך להגביר את הטלויזיה, ניתן להעביר את השמע של הטלויזיה אל ה-Move שנמצא איתי במטבח. היכולות האלו נשמעות כמו מותרות וזה אכן מותרות, אבל מתרגלים לזה נורא מהר ופתאום לחזור לרמקולי בלוטות' נשמע לי כל כך 2019.





טכנולוגיית המולטי-רום של סונוס עומדת במרכזה של תביעה שהגישה החברה בתחילת ינואר נגד גוגל ואמזון. לפני מספר שנים, כשרמקולים חכמים לא עמדו על הפרק, שיתפה סונוס את הטכנולוגיה והפטנטים שלה עם ענקיות האינטרנט, ולאחרונה התברר לה שהן עשו לכאורה שימוש בפטנטים האלו ברמקולים החכמים שלהן. אם כבר הזכרתי רמקולים חכמים, העובדה שלא ניתן להפעיל את גוגל אסיסטנט (או אלקסה) ברמקולים האלו (או אפילו לחבר את ה-Google Home Mini שלי אליהם) בישראל די מאכזבת. להגנתה של סונוס יאמר שהמגבלה הזאת אינה ייחודית לה, והיא קיימת גם ברמקולים חכמים אחרים שבדקתי של LG ושל Bose וקשורה יותר לסירובה של גוגל לפתוח את התמיכה הזאת למשתמשים מישראל ופחות ליצרניות הרמקולים. ועדיין, אחרי מספר שבועות שבהן אני מפעיל מוזיקה בבית באמצעות הקול שלי בלבד, בלי לטרוח לשלוף את הסמארטפון מהכיס, קשה שלא להרגיש קצת מקופח.

מה עוד באפליקציה? כמו בכל מכשיר חכם אחר שנשלט ע"י אפליקציה, ניתן לעדכן דרכו את קושחות הרמקולים במערכת הביתית. העדכונים האלו כוללים תיקוני באגים, עדכוני אבטחה, עדכוני תאימות לשירותי המוזיקה והוספת יכולות חדשות. בהקשר הזה, בשבועות האחרונים סונוס ספגה לא מעט ביקורת על החלטתה להפסיק לשלוח עדכוני גרסה, החל מחודש מאי השנה, למספר דגמי רמקולים ישנים שלה שהגיעו לטענתה לקצה גבול היכולת שלהם מבחינת הזכרון ויכולת העיבוד. מדובר ברמקולים שקיימים בשוק בין 5 ל-10 שנים, ובסונוס מציעים למשתמשים כמה אפשרויות: הראשונה "למחזר" את הרמקולים הישנים ולקבל תמורתם הנחה בקניית חדשים. לחילופין, סונוס מציעה למשתמשים להפריד את הרמקולים הישנים והחדשים לשתי מערכות נפרדות כך שהרמקולים החדשים ימשיכו להתעדכן, או להשאיר את כולם באותה מערכת אבל להפסיק לקבל עדכוני גרסה גם לרמקולים החדשים. המשתמשים מתוסכלים בצדק: רמקולים, בניגוד נניח לסמארטפונים, זה לא מוצר שמתכננים לשדרג בכל כמה שנים, בטח לא כשמדובר ברמקולים יקרים יחסית. מצד שני, מדובר ברמקולים חכמים שמעבר לתפקיד המסורתי של הפקת צלילים, נדרשים לתמוך באפליקציות, בפרוטוקולים שונים של חיבורי רשת ולהתממשק לשירותים אינטרנטיים שמתעדכנים ומשתנים כל העת והחומרה שלהם, טכנית, לא יכולה לתמוך בכך. בינתיים, החברה הסכימה להמשיך לשלוח עדכוני אבטחה ותיקוני באגים לרמקולים הישנים למשך מספר חודשים נוספים, אבל התמיכה בהם מעתה והלאה תסתכם בכך. כך או כך, המהומה הזאת לא מתייחסת מן הסתם לדגמים הספציפיים בהם עוסק הפוסט הזה, והם צפויים להמשיך ולקבל עדכונים בשנים הקרובות.

Sonos Beam (צילום: גד גניר)


(+)
  • איכות שמע מעולה
  • גישה נוחה לשירותי מוזיקה ורדיו שונים במקום אחד
  • התקנה פשוטה ומהירה

(-)
  • אין תמיכה בישראל בסייענים קוליים
  • מאזיני פודקאסטים מקופחים מעט באפליקציה
  • יקר כל העסק האלחוטי, חכם ומתקדם הזה


מחירו של ה-Sonos Beam ביבוא רשמי של באג הוזל משמעותית מאז הפעם האחרונה שבדקתי אותו, ועומד כעת על 1699 ש"ח (במקום 2190 ש"ח). אם אתם רוצים מערכת שלמה כמו זו שבדקתי, תצטרכו להוסיף לסכום הזה גם שני רמקולים מדגם One SL (כל אחד מהם בעלות של 749 ש"ח). זקוקים לרמקול נייד במערכת שלכם? ה-Move עולה כ-1699 ש"ח. עסק לא זול במיוחד, אבל אלו פחות או יותר המחירים אם משווים אותם לאלו של מערכות מקבילות של יצרניות אחרות בשוק. כל אחד מהמוצרים לכשעצמו מספק חויית שימוש טובה, בעיקר בכל הקשור לאיכות השמע. עם זאת, היתרון האמיתי של המוצרים של סונוס בא לידי ביטוי בעיקר באופן שבו הם מתפקדים יחד כמערכת שמע למוזיקה בכל רחבי הבית, מערכת שנותנת למשתמש שליטה מתקדמת על מה מנוגן איפה, באיזה עוצמה והכל בצורה נוחה ואינטואיטיבית מאוד.

5 תגובות

  1. היי גד, תודה רבה על הסקירה המעולה כרגיל - עשית לי חשק גם להרחיב את משפחת הסונוס שלי.
    חשוב לציין שאני קישרתי את האקו-דוט שלי עם הסונוס בים שקניתי לא מזמן (לא מעט בזכות ההמלצה שלך) וזה עובד מעולה - אני מנגן שירים בלי לגעת בטלפון בכלל, רק דרך פקודות קוליות (באנגלית כמובן, מה לעשות).
    לגבי נגינה ישירה מטלפונים (אנדרואיד במקרה שלי) לרמקול החכם שלא דרך אפליקציה כמו ספוטיפיי- איך עושים את זה?

    תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה יכול לנגן מוסיקה שמאוחסנת בטלפון דרך האפליקציה של סונוס

      מחק
    2. איך הצלחת לתת פקודות קוליות לסונוס, הרי יך תמיכה לא של גוגל ולא של אמסון בישראל

      מחק
  2. האם אפשר לחבר את הרמקולים למחשב נייד באמצעות כבל או בלוטוס?

    השבמחק
    תשובות
    1. זאת השאלה שאני גם שואל את עצמי.. חיבור של מחשב נייד בכבל פשוט- מתחבר למערכת?

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר