כזה ניסיתי: Dyson V15 Detect

קשה לערער על המעמד של דייסון בשוק. היצרנית הבריטית שקטגוריית השואבים האלחוטיים הפכה לפופולרית כל כך בעיקר בזכותה, היא המדד לפיו סוקרים שואבים אחרים, ותמיד ההשוואה המתבקשת היא ביחס לשואבים שלה. רוב הזמן זה פועל לטובתה, בעיקר בכל הקשור לכושר שאיבה. ועדיין, מי שרצה לזכות בנקודות זכות על חשבונה צריך היה בסה"כ לשדרג קצת את האביזרים הנלווים, לשלב סוללה נשלפת, או אפילו לאפשר למשתמשים להשאיר את הדק השאיבה לחוץ מבלי לגעת בו. Dyson V15 Detect השואב המתקדם ביותר של החברה הולך להקשות עליהם: הוא מביא איתו רשימה ארוכה של חידושים, חלקם גדולים, חלקם קטנים, שהולכים להפוך את התחרות לקשה הרבה יותר עבור המתחרים.

Dyson V15 Detect (צילום: יח"צ)



המבנה הבסיסי לא שונה במיוחד מזה שהציג ה-V10 של שנת 2018: כל הרכיבים המהווים חלק מתהליך השאיבה יושבים על אותו ציר: המנוע, 14 הציקלונים, המיכל, וכך אין איבוד של כוח שאיבה בדרך. המנוע של Dyson V15 Detect פועל במהירות של 125,000 סיבובים לדקה ומייצר כוח יניקה של 240AW (לשם השוואה, המנוע של V11, שעדיין נחשב לאחד החזקים בשוק, מייצר כוח יניקה של 185AW). מה עושים עם כוח יניקה שכזה? מנהלים אותו בחוכמה: בדגם הקודם הציגה דייסון חיישן מיוחד המובנה במברשת לניקוי שטיחים, חיישן שמזהה את כמות הלכלוך בשטיח. ב-V15 Detect, החיישן הזה עבר אל גוף השואב, אל המנוע, וכעת פעולתו תקפה לכל המברשות הממונעות המגיעות איתו. החיישן החדש, "Piezo", יודע לזהות את גודל החלקיקים שהמנוע שאב ולקטלג אותם לארבע קבוצות שונות לפי הגודל שלהן, ומציג את המידע הזה על מסך ה-LCD האחורי בזמן שאיבה. האם המידע הזה שדרג לי את חויית השאיבה? אם נגמרו לכם נושאי השיחה בבית אז כן, תוכלו לספר בגאווה שהיום הדייסון שלכם שאב 7 מיליון חלקיקים בגודל של עד 10µm ו-1300 חלקיקים בגודל של עד 500µm. החלק הפרקטי בעניין הוא היכולת של השואב לקחת את המידע הזה ולהתאים לו אוטומטית, בזמן אמת, את עוצמת השאיבה האופטימלית כדי לצמצם את כמות המעברים על אותו איזור, כמו גם לחסוך בסוללה. 


כצפוי, הדגם המתקדם ביותר בקטלוג של דייסון עושה עבודה מצויינת ושואב מעולה רצפות, שטיחים, ספות ומה לא. החידוש הכי מדובר שסדרת V15 Detect מביאה איתה הוא כמובן קרן הלייזר על מברשת הפלאפי, שמאירה את הרצפה ומבליטה חלקיקים ולכלוכים שקשה להבחין בהם במצב רגיל. יצרניות אחרות משתמשות כבר שנים בתאורת לד, וזו תוספת שהעדרה בשואבים של דייסון הורגשה ממש. הבחירה דווקא בלייזר ולא בתאורת LED אינה מטעמי שופוני: הלייזר ב-V15 מאיר טוב יותר את הרצפה ואפקטיבי למרחק רב יותר מכל שואב אחר עם תאורה. באופן הזה תדעו היכן חשוב לשאוב ואם פספסתם לכלוך כלשהו בדרך והאמת שאחרי התנסות בשואב עם תאורה כזאת, קשה מאוד לחזור חזרה לשואב ללא תאורה בכלל. גם מברשת השטיחים החובטת שודרגה וכעת היא מצויידת בפטנט המונע משיער להיתפס בה. המברשת מיני הממונעת עוצבה לחלוטין מחדש וכעת קטנה הרבה יותר ומסוגלת להגיע למקומות שקודמתה לא יכולה היתה.

Dyson V15 Detect (צילום: יח"צ)


Dyson V15 Detect (צילום: גד גניר)


Dyson V15 Detect (צילום: גד גניר)



לא הכל מושלם: מאז ה-V10, כל דגם של דייסון שיצא לשוק הוסיף לעצמו כמה גרמים. משקלו של V15 עומד על 3 ק"ג וההבדל בינו לבין ה-V10 ששקל 2.6 ק"ג מורגש, בעיקר בשימוש ממושך. מעבר לזה דייסון מתמידה בסירוב שלה לתת למשתמשים פתרון כלשהו להשאיר את הדק השאיבה לחוץ בלי ללחוץ עליו רצוף. ראיתי שואבים אלחוטיים שויתרו על הדק כזה ועושים שימוש במפסק מצבים, וראיתי גם כאלו שפשוט מאפשרים להשאיר אותו פועל בסחיטה אחת קצרה של ההדק. נקווה שמתישהו דייסון תאמץ פתרון לסוגיה הזאת כי בשאיבה ממושכת זה פשוט לא נוח. עוד תלונה, קצת קטנונית, אבל ברשותכם אני חייב: כשבדקתי בזמנו את ה-V10 ריירתי על העיצוב החללי והעתידני שלו, עם שילוב הצבעים האלגנטי. שלוש דורות קדימה, העיצוב הבסיסי נשאר דומה, אבל נדמה שכל המעצבים בדייסון לקו בעיוורון צבעים, אחרת קשה להסביר איך לשילוב האלגנטי של אפור וסגול עם קצת נגיעות של כתום ואדום, פתאום נוספו גם חלקים בכחול ירקרק, זהב, ירוק, וצהוב. הדגם המאובזר ביותר מגיע עם מעמד אלגנטי, מעין כס לשואב שחוסך לכם את הצורך לקדוח חורים בקיר כדי להתקין תחנת עגינה (שגם היא מצורפת, אגב). נותר רק לתהות מי ירצה להציג לראווה את השואב הצבעוני מדי הזה בסלון שלו על המעמד הזה.

Dyson V15 Detect (צילום: גד גניר)

Dyson V15 Detect (צילום: גד גניר)

Dyson V15 Detect (צילום: גד גניר)


המסך בחלקו האחורי של מציג כאמור את התפלגות גדלי החלקיקים שהשואב שאב. לחיצה על הכפתור בחלקו התחתון מעבירה בין עוצמות השאיבה (חסכוני, אוטומטי וחזק). במקרה של תקלה כלשהי או צורך בניקוי המסנן, תוצג התראה על המסך. בחלקו האחורי כמו תמיד יש מסנן HEPA שנועד למנוע מחלקיקים שנשאבו לחזור לחלל החדר. בדגם המאובזר ביותר המסנן יודע להתמודד עם חלקיקים בגודל 0.1 מיקרון, בעוד הדגמים הבסיסיים ביותר מגיעים עם מסנן שיודע לסנן רק חלקים בגודל 0.3 מיקרון. מה שעדיין מעיק בהקשר של המסנן הוא שכמו בדגמים קודמים, פעם בכמה זמן תידרשו לנקות את המסנן הזה תחת מים זורמים ולהשאירו לייבוש למשך 24 שעות בהן השואב מושבת. לא ברור מדוע דייסון לא מוסיפה בעצמה מסנן נוסף לערכת השואב כדי לאפשר למשתמשים להחליף ביניהם ולהמנע ממצבים בהם לא ניתן להשתמש בשואב.


בגזרת האביזרים שדווקא כן מצורפים, ניתן למצוא שניים גאוניים שמשדרגים את חויית השימוש בשואב: הראשון הוא "אביזר גמיש", שם אניגמטי למעין מפרק, שמתחברת בין המוט לגוף השואב ומאפשרת את שינוי הזוית של המוט, ומקלה מאוד על שימוש בשואב מתחת לספות או כסאות נמוכים. כקונספט זה לא מקורי, שארק כבר שנים משווקת שואבים עם מוט מתקפל לאותה מטרה בדיוק, אבל בדייסון יודעים לספר שה"אביזר גמיש", בניגוד לאחרים לא כולל צינור פלסטיק גמיש שעשוי להקרע, ובנוי אך ורק מחלקים זזים. האביזר השני הוא מוט מאריך הכולל בתוכו את ראש השאיבה הצר למקומות צרים ומסילות. מה כל כך גאוני בזה? שהראש הצר באופן הזה תמיד איתכם, ואם שאבתם את הסלון ולפתע ראיתם את המסילות בחלון מלאות באבק, לא תצטרכו ללכת לחפש את הראש המתאים למלאכה במקום אחר.

Dyson V15 Detect (צילום: גד גניר)


Dyson V15 Detect (צילום: גד גניר)



למרבה השמחה, נראה שדייסון אימצה באופן קבוע את קונספט הסוללה המתחלפת שהציגה כבר ב-V11 Absolute Extra. גם כאן ניתן להחליף בלחיצת כפתור את הסוללה כדי להאריך את זמן השימוש ולחסוך ביקור במעבדה עבור מי שירצה להחליף סוללה בעוד כמה שנים של שימוש. הסוללה עצמה מחזיקה לכ-60 דקות שימוש במצב החסכוני, דומה מאוד ליכולות של הסוללות בדגמים קודמים אבל כאן כאמור השדרוג הוא ביכולת לרכוש סוללה נוספת ולהחליף ביניהן כדי להכפיל את זמן השימוש.


(+)
  • מנוע חזק, שואב מעולה
  • הלייזר מאפשר להבחין בלכלוכים שלא ניתן להבחין בהם בלעדיו, למרחק רב יותר מתאורה סטנדרטית
  • אביזר המפרק מאפשר שאיבה נוחה גם בזויות מאתגרות



(-)
  • עדיין צריך ללחוץ רצוף על הדק ההפעלה משך כל השאיבה
  • כבד קצת
  • יקר

Dyson V15 Detect ביבוא רשמי של ב.נ.ז.כ עולה החל מ-2990 ש"ח ל-Animal (שאינו כולל את ראש הפלאפי עם הלייזר) ועד 3590 ש"ח ל-Absolute Extra המאובזר ביותר שבדקתי. הוא לא זול, אבל מדובר לטעמי בשואב שמציג את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר של דייסון בשנים האחרונות. הלייזר והיכולת לזהות את כמות הלכלוך נראים אמנם כמו גימיק, אבל זה ככה רק עד שמתחילים להשתמש בשואב: כיאה לשם הסדרה Detect, שני החידושים האלו מאפשרים למשתמש לזהות אם האיזור בו שאבתם באמת נקי עכשיו או שנדרש מעבר נוסף, וזה מה שעושה את ההבדל בסופו של דבר בין רצפה או שטיח נקיים באמת לבין כאלו שלא. תוסיפו לכך את השדרוגים באביזרים (המפרק, המוט עם הראש הצר המשולב, ועוד) ותקבלו שואב שקשה להתחרות בחויית השימוש שהוא מספק.

4 תגובות

  1. תודה, גד,
    אין כמוך!

    אביב

    השבמחק
  2. סקירה מצויינת, אבל בתור צרכן של שואב אבק שעומד לקנות, אני בעיקר חושב לעצמי, למה לעזאזל להוציא 3500 שקל על משהו שההנאה שהוא מסב לך היא ממש קלושה. זה לא מכשיר טלוויזיה! שואב אבק בתפישה שלי אמור לעלות כ-1000 שקל גג. יכול להיות שאני לא מצוי בעשירון הנכון כלכלית, אבל זה לא מכונית, טלוויזיה, מערכת סטריאו, סלולרי או מכשיר שאתה נהנה ממנו.

    השבמחק
  3. אני ממליץ על השואב האלחוטי של Miele: עוצמת שאיבה מצוינת, איכות של Miele. היתרון המרכזי: המשקל שלו לא על היד, אלא על הרצפה, כמו בשואבים של פעם עם חוט החשמל. שאיבה ארוכה אינה מעייפת. החיסרון היחיד: תא אבק קטן, שצריך לרוקן לעיתים קרובות. דרך אגב, Consumer reports, המגזין האמריקאי המצוין, נתן לדייסון ציון נמוך על אמינות, לפי סקר לקוחות מקיף שערכו. בחנויות מקדמים חזק את דייסון, ויש להניח שהמוכרנים מקבלים מהיבואן עמלות גבוהות יותר מהמתחרים.

    השבמחק
  4. אם כל הכבוד מכשיר טוב לא מצדיק את המחיר אפילו שיקראו לו F-35 יש מכשירים בחצי המחיר שעושים את העבודה בדיוק אותו הדבר ולא צריך ללחוץ על ההדק רצוף

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר