כאלו ניסיתי: Jabra Elite 10

עד לפני מספר חודשים, היה קצת לא ברור מה קורה בפסגת קטלוג האוזניות של ג'אברה. מי שחיפש את דגם הדגל של החברה יכול היה לבחור בין Jabra Elite 7 Pro שהושקו אי שם בדצמבר 2021, ו-Elite 85T, שהושקו שנה לפני כן. ג'אברה המשיכה למכור את שני הדגמים במקביל, מהלך לא ברור כל כך מבחינה שיווקית: הדגמים לא שונים מאוד זה מזה, תומחרו דומה וכוונו לאותו קהל יעד עם אותם צרכים. ההבדלים המהותיים היו בחויית השימוש: איכות השמע וביטול הרעשים ב-85t הותיקות היו עדיפים על אלו של Elite 7 Pro החדשות יותר, אבל הן היו מיושנות יותר מבחינה טכנולוגית (אי אפשר היה למשל לעשות שימוש בכל אוזניה בנפרד), וכך מצאה את עצמה ג'אברה בקטגוריית הפרימיום עם שתי אופציות לא משכנעות.

Jabra Elite 10 (צילום: גד גניר)



כל זה השתנה בסוף אוגוסט השנה. לצד Elite 8 Active, הדגם הספורטיבי, הציגה החברה הדנית את Elite 10, דגם דגל חדש לחלוטין. בניגוד לשנים עברו, הדגם הספורטיבי ודגם הדגל שונים באופן מהותי זה מזה והדגם הספורטיבי כבר לא מהווה גרסה מעט אטומה יותר של אוזניות הדגל הרגילות. אלו אוזניות חדשות לגמרי שנראות שונה ממה שהתרגלנו לראות עד כה מג'אברה.


קודם כל, הן קטנטנות. מאז Elite 75T לא ראיתי אוזניות כל כך קטנות של ג'אברה. בניגוד לכל הדגמים מהשנתיים האחרונות גם אין להן "צוואר" ארוך שעליו יושב מתאם הסיליקון. ראשי הסיליקון מקיפים את פתח האוזניה שעוצב כמשולש, ויוצרים צורה אליפטית. המעצבים של ג'אברה סרקו לא פחות מ-62,000 אוזניים שונות כדי להגיע לתצורה האופטימלית ומההתרשמות שלי זה עובד. זה לא קרה מיד, היה כאן תהליך של התנסות במספר קומבינציות של ראשי סיליקון בגדלים שונים ועד שלא הגעתי לשילוב המדויק הרגשתי שהאוזניות מחליקות לי החוצה מהאוזניים, הבאסים לא מרשימים במיוחד וביטול הרעשים לא מאוד אפקטיבי. מצד שני, ברגע שהגעתי לשילוב המדויק, החויה השתנתה ב-180 מעלות: האוזניות נוחות מאוד כשהן באוזניים, הציפוי שלהן רך ונעים למגע עם העור, הן אוטמות אותן ויושבות יציב בתוכן. ג'אברה ממשיכה להמנע מלעשות שימוש במשטחי מגע, וגם כאן, השליטה באוזניות היא באמצעות לחצנים פיזיים. הלחצנים רכים דיים כדי שלא לגרום לאוזניות לזוז בתוך האוזניים בזמן לחיצה, אבל מספקים פידבק טוב לכך שאכן לחצתם עליהם. הדבר היחיד שהפריע לי הוא הגימור דמוי המראה בחלק החיצוני שאוסף טביעות אצבעות וגורם לאוזניות להראות מלוכלכות במהרה.

Jabra Elite 10 (צילום: גד גניר)

Jabra Elite 10 (צילום: גד גניר)

Jabra Elite 10 (צילום: גד גניר)

Jabra Elite 10 (צילום: גד גניר)


ל-Elite 10 דרייברים בקוטר 10 מ"מ שמייצרים צליל בטווח תדרים סטנדרטי שנע בין 20 ל-20,000 הרץ. הן תומכות בתקן העדכני ביותר של בלוטות', 5.3 אבל מציעות רק את מקודדי האודיו SBC ו-AAC, ולא מקודדים מתקדמים יותר כמו LDAC או aptX לסוגיו. הן כן נשמעות כמו דגם דגל. הצליל מפורט, הבאסים עמוקים אך מדויקים, ובסה"כ הביצועים טובים בכל טווח התדרים. ללא ספק, הן נשמעות טוב יותר מכל זוג אוזניות אחר של ג'אברה שאי פעם ניסיתי. ועדיין, החברה נכנסת עם Elite 10 לטווח מחיר שלא ביקרה בו בעבר ומחכות לה שם יצרניות כמו סוני וסנהייזר שדגמי הדגל שלהן מציעים סאונד אפילו מפורט וצלול יותר, אפילו בלי קשר למקודדים המתקדמים החסרים. ועדיין, חשוב להדגיש, הסאונד של Elite 10 מאוד מהנה ולא תתאכזבו מהן מהבחינה הזאת. בדומה ל-Elite 8 Active, גם באוזניות האלו מציעה ג'אברה תמיכה בדולבי אבל כאן מדובר בתמיכה משודרגת, בתקן דולבי אטמוס לשמע מרחבי, ובנוסף גם במעקב אחר תנועות הראש. בסופו של דבר, זה נחמד, אבל לא משהו שהייתי קונה בגללו את האוזניות. הפעלת המצב הזה רלוונטית בעיקר לסרטים ומייצרת שמע קצת פתוח ורחב יותר, על חשבון חלק מהבאסים, לא חויה משנת חיים ורחוקה מההבטחות הבומבסטיות. 


כמו באיכות השמע, גם בסעיף ביטול הרעשים האקטיבי ג'אברה עשתה קפיצת מדרגה רצינית. האפקטיביות של ביטול הרעשים (או יותר נכון חוסר האפקטיביות שלו) היתה נקודה שחזרה על עצמה בביקורות על דגמי האוזניות שלה בשנתיים האחרונות. ה-Elite 10 מציגות שדרוג משמעותי שמתקרב מאוד למה שמקבלים באוזניות של סוני או בוז. ביטול הרעשים מן הסתם אינו מוחלט, אבל בהחלט מבודד מהסביבה, מנמיך באופן אפקטיבי רעשים מונוטונים בתדר נמוך, וגם חלק ניכר מצלילים בטווחי המיד ובטווחים הגבוהים, כולל קולות דיבור. איכות השיחות, כרגיל אצל ג'אברה, מעולה, כנראה הטובה בקטגוריה. שישה מיקרופונים ומעבד חדש מעלימים בצורה יעילה את רוב רעשי הסביבה ומספקים שמע מאוד איכותי, צלול, מפורט, ברור ונקי.


כמו ב-Elite 8 Active, גם כאן הושמטו האפשרות לייצר באופן אוטומטי פרופיל שמע מותאם אישית באמצעות מבחן שמיעה, כמו גם היכולת לבדוק את התאמת ראשי הסיליקון לאוזניים. לא מדובר בויתורים מאוד כואבים, אבל כן מפתיע שג'אברה מסירה תכונות מאוזניות הדגל שלה, תכונות שהיו קיימות גם בדגמי ביניים קודמים. מה כן יש? פחות או יותר כל מה שהייתם מצפים מאוזניות ברמה הזאת: מולטיפוינט (יכולת להתחבר לשני מכשירים במקביל, נניח מחשב וטלפון) יכולת לעבוד עם אוזניה אחת בלבד, ימנית או שמאלית, הפסקת הניגון בשליפת האוזניות מהאוזניים, תמיכה בצימוד מהיר למחשבים ולמכשירי אנדרואיד, ואף תמיכה בהפעלה קולית של גוגל אסיסטנט ללא לחיצה על כפתור. 

Jabra Elite 10 (צילום: גד גניר)


ל-Elite 10 סוללות שמספיקות לדברי החברה לכ-6 שעות שימוש רצוף עם ביטול רעשים אקטיבי מופעל, או 8 שעות בלעדיו, נתונים מצוינים שגם עומדים במבחן המציאות. הסוללה שבקייס מספיקה לעוד כ-3 טעינות מלאות, וטעינה של חמש דקות ממצב פרוק לחלוטין תספק לכם כשעה של שימוש. הקייס תומך בטעינה דרך שקע USB C וגם טעינה אלחוטית. בג'אברה מבטיחים שעדכון גרסה עתידי יוסיף לאוזניות תמיכה בתקן Bluetooth LE שאמור לשפר אפילו יותר את צריכת החשמל של האוזניות, בתנאי שתחברו אותן למכשיר שתומך בתקן הזה.


(+)
  • נוחות ולא מציקות באוזניים
  • ביצועים מצויינים בשיחות
  • ביטול רעשים יעיל
(-)
  • הגימור המבריק בחלק החיצוני של האוזניות תופס לכלוך בקלות
  • אין מקודדי אודיו מתקדמים כמו aptX או LDAC
  • אוזניות ה-TWS היקרות ביותר אי פעם מבית ג'אברה


מחירן של Jabra Elite 10 ביבוא רשמי של ביקונקט עומד על 970 ש"ח, מה שהופך אותן לאוזניות ה-TWS היקרות ביותר שג'אברה מכרה בישראל עד כה. בהתאם לכך הציפיות מהן גבוהות, וברוב הזמן הן עומדות בציפיות האלו. הן ממשיכות להיות האופציה הטובה ביותר למי שהכי חשובה לו איכות השיחות, העיצוב החדש שלהן מוצלח בצורה יוצאת דופן וגם אם הן לא מנצחות את כל דגמי דגל אחרים בכל הקשור לאיכות שמע, ביטול רעשים או זמן סוללה, הן רחוקות מאוד מלאכזב בתחומים האלו, אפילו בטווח המחיר הזה.


1 תגובות

  1. האם יש הבדל משמעותי באיכות שיחה או בביטול ראשים מול ה 8 active?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר