כזאת ניסיתי: Logitech Wave Keys

עבור מי שלא נתן להן מעולם צ'אנס אמיתי, מקלדות ארגונומיות זה דבר מרתיע. פיצול המקלדת, הזוית בין שני חלקיה, ההגבהה הקדמית דווקא, אין ספק שזו התצורה הנכונה לעבוד איתה לאורך זמן, אבל לך תשכנע את ההמונים להשתמש בעב"מים האלו, שלא לדבר על לפנות בשבילן יותר יותר מקום על השולחן ממה שהייתם מפנים למקלדת סטנדרטית. Wave Keys החדשה של לוג'יטק מנסה להיות החוליה החסרה באבולוציה הזאת.

Logitech Wave Keys (צילום: גד גניר)


היסטורית, זו המקלדת השניה בקטלוג של לוג'יטק ששמה כולל את המילה Wave. הראשונה, בשנת 2007 היתה למעשה סט של עכבר ומקלדת אלחוטיים, כאשר מה שייחד את המקלדת היתה סידור המקשים בצורה של, ובכן, גל. Wave מ-2007 היתה גם מקלדת ענקית: רוחבה עמד על לא פחות מ-42 ס"מ, עם שוליים מאוד רחבים סביבה שכללו המון לחצני מדיה יעודיים כפי שהיה מאוד במודה כשיצאה לשוק. 16 שנה חלפו, מחירי הנדל"ן האמירו, ובלוג'יטק הפנימו שלא לכל אחד יש שפע של מקום בשולחן העבודה. בהתאם לכך, Wave Keys מציגה גזרה דקיקה בהרבה. רוחבה עומד על 37.5 ס"מ, מה שמשחרר עוד שטח על השולחן לעבוד עליו עם העכבר. לתוך הרוחב הזה דחסו בלוג'יטק מקלדת מלאה. התוצאה מעט צפופה באיזור המקשים בשורה התחתונה משמאל (מקש ה-Ctrl השמאלי, מקש ה-fn, מקש ה-Start ומקש ה-Alt), ובאיזור מקשי החצים שנדחסו לאיזור שמתחת למקש ה-shift הימני.


Logitech Wave Keys (צילום: גד גניר)



לא רק שיקולי נדל"ן הנחו את Logitech בצמצום ההיקפים הזה. מקלדת ארגונומית "אמיתית" כמו Logitech ERGO K860 לדוגמה, התברכה ברוחב גדול יותר אף מזו של Wave מ-2007, בשל פיצול המקלדת באמצע. מקלדת ברוחב כזה מתאימה בעיקר למשתמשים עם כתפיים רחבות (ידועים לעיתים גם בשם המגדרי "גברים"), כאשר מי שלא התברכו בנתון פיזי כזה נדרשים לסגל תנוחה פחות טבעית מול המקלדת. הרוחב הצר יותר של Wave Keys מאפשר למשתמשות ומשתמשים צנומים יותר להשאר עם זרועות בזוית ישרה ביחס לגוף, תנוחה טבעית יותר ללא ספק. אישית, אני מעדיף את המקלדת שלי מרווחת יותר ויכולתי בהחלט להסתפק בתצורת TKL (ללא מקשי ספרות בצד ימין) כדי לקבל פריסה מעט רחבה יותר של שאר המקשים. הדחיסה הזאת גרמה לי בימים הראשונים לשימוש ללחיצות שגויות בעיקר על start ו-fn. אמנם התרגלתי בסופו של דבר להקלדה עיוורת, אבל באופן כללי, אני מעדיף את המקלדות שלי מרווחות יותר.



מה לגבי הגל? מדובר ב"עיוות" תלת ממדי: לוג'יטק לא מסתפקת בלהמנע משימוש בשורות ישרות של מקשים, יש לה גם "בטן" במרכז המקלדת שמחייב את המשתמש להניח עליה את כפות ידיו בזוית, בדומה לאיך שזה ב-ERGO K860. הזוית הזאת נראית כמו ניג'וס עבור מי שרגיל למקלדות קונבנציונליות, אבל בטווח הארוך היא אמורה להקל על פרקי הידיים שלכם שמונחות על המקלדת בצורה טבעית יותר עם פחות לחץ על הגידים שסביבם. בחלק התחתון של המקלדת תמצאו משטח מרופד להקלה על שורש כף היד. מדובר בריפוד שמצופה באותו גימור כמו זה של ERGO K860 ואלו בשורות טובות: הוא נעים למגע אך לא סופח לכלוך, שמנוניות או זיעה מכפות הידיים ונשאר נקי, לפחות למראית עין. התלונה היחידה שיש לי לגביו היא העובדה שאינו ניתן לפירוק, ובחריץ שבינו לבין שורת המקשים התחתונה ביותר מצטבר אבק שקשה לנקות. רגליות ההגבהה בשונה ממקלדות ארגונומיות אחרות ובדומה למקלדות סטנדרטיות, ממוקמות בחלק האחורי של המקלדת. זה פחות מאיים עבור משתמשים שלא חוו הקלדה ממושכת במקלדת ארגונומית עם הגבהה קדמית אבל בפועל זה פחות נכון ארגונומית, ומצאתי את עצמי פשוט מוותר על ההגבהה הזאת ועובד עם Wave Keys כאשר הרגליות שלה מקופלות. בסופו של דבר הטוויסט הארגונומי של המקלדת הזאת מאוד מעודן, והרבה יותר מסביר פנים למשתמשים חדשים בקונספט מאשר מקלדות ארגונומיות כשרות למהדרין.


Logitech Wave Keys (צילום: גד גניר)

Logitech Wave Keys (צילום: גד גניר)



באשר למקשים עצמם, מדובר במקלדת סטנדרטית, עם עומק לחיצה עמוק יותר מזה של מקלדות Chiclet כדוגמת MX Keys S. המקשים רכים ולא מייצרים רעש רב מדי בשעת הקלדה. הבחירה בעיצוב קלאסי של מקשים שאינם מופרדים זה מזה גורמת לה להראות מעט בסיסית ופחות יוקרתית ממקלדות אחרות של לוג'יטק שבדקתי לאחרונה, אבל לא ברמה שהייתי פוסל אותה על כך.


שורת מקשי ה-F מספקת גישה מהירה להחלפה בין מכשירים המחוברים למקלדת, תצוגה מקדימה של מסכי העבודה, מצב הכתבה של Windows, תפריט האימוג'יז של המערכת, צילום מסך, השתקה והפעלה של המיקרופון, לחצן Play ולחצני עוצמת שמע. למעט שלושת המקשים הראשונים להחלפה בין מכשירים מחוברים, כל שאר ניתנים לתכנות מחדש דרך אפליקציית +Options של לוג'יטק, ואף ניתן להגדיר פקודות מאקרו מורכבות יותר לביצוע מספר פעולות קבועות ("Smart Actions" שהוצגו לראשונה כבר ב-MX Keys S)


Logitech Wave Keys (צילום: גד גניר)

Logitech Wave Keys (צילום: גד גניר)



בדומה לרוב המקלדות של לוג'יטק, גם Wave Keys יודעת להתחבר לשלושה מכשירים במקביל, בבלוטות' או באמצעות המתאם האלחוטי הקנייני החדש של החברה, Bolt. בשונה ממוצרים יקרים יותר של החברה כמו MX Anywhere 3S או אפילו MX Keys Mini, לוג'יטק הפתיעה וכללה את המתאם האלחוטי שלה באריזת המקלדת כך שניתן להנות כאן משתי אפשרויות החיבור בלי צורך ברכישות נוספות. Wave Keys מופעלת באמצעות שתי סוללות AAA, שאמורות להספיק לכ-3 שנות שימוש. מאחר שחלפו פחות משלושה חודשים מאז שהושקה המקלדת והועברה אליי לבדיקה, קשה לי לחתום לכם על הנתון הזה, אבל אני כן יכול לספר לכם שמד הסוללה עדיין עומד על 100%.


(+)
  • ארגונומית, אבל באופן מעודן
  • קומפקטית
  • לא יקרה
(-)
  • העיצוב מעט זול
  • מעט צפופה
  • המרווח מעל משענת היד נוטה לצבור אבק

מחירה של Wave Keys עומד על 299 ש"ח. ההגדרה הטובה ביותר למקלדת הזאת היא "ארגונומית למתחילים". לוג'יטק לא הלכה כאן עד הסוף: העיצוב הארגונומי שלה מעודן מאוד, ההגבהה קונבנציונלית ולמי שרגיל למקלדות ישרות וסטנדרטיות, המעבר למקלדת הזאת יהיה כנראה קל ופשוט יחסית. צמצום הרוחב שלה אולי הופך אותה למעט פחות נוחה עבור משתמשים עם כתפיים רחבות, אבל גם יפנה קצת נדל"ן על השולחן. עוד משהו קטן לסיום: אני לא נוהג בדר"כ לפרגן ליבואנים על פעילויות מהסוג הזה אבל הפעם חשבתי שזה מתבקש: הנציגות הישראלית של לוג'יטק החליטה להעביר כ-10 אחוז מההכנסות ממכירת מוצרים מהסדרה הארגונומית של לוג'יטק (שכוללת בין היתר גם את MX K860, MX ERGO, MX Vertical, Lift, ו-ERGO M575) לעמותת ער"ן המעניקה סיוע ועזרה ראשונה נפשית באופן אנונימי, בהתכתבות או בשיחת טלפון. ללא ספק יוזמה חשובה וראויה לציון בימים אלו.


Post a Comment

חדש יותר ישן יותר