כזה ניסיתי: Lenovo ThinkPad X1 Fold 16

בספטמבר 2020 הציגה לנובו את המחשב הראשון שלה עם מסך מתקפל. העובדה שהשתייך לסדרת Thinkpad X1 המוערכת לא חסכה ממנו מחלות ילדות ובעיות קונספטואליות שמאפיינות דור ראשון של מוצרים מסוג חדש: הוא היה מחשב חלש, עם זמן סוללה קצר להפליא, אבל הבעיה העיקרית היתה ש-X1 Fold היה מחשב קטן מדי. במצב פתוח אמנם קיבלתם 13.3 אינצ'ים של מסך לעבוד עליהם, אבל במצב קומפקטי, גודל המסך הצטמצם ל-7 אינצ' בלבד, ובהתאם גם המקלדת הפיזית התואמת, מה שהפך את העבודה איתו ללא נוחה במיוחד.

Lenovo ThinkPad X1 Fold 16 (צילום: גד גניר)


למעלה משלוש שנים חלפו, מהנדסי המחלקה העסקית של לנובו שבו אל שולחנות השרטוט עם תובנות חשובות, הציגו אותו לראשונה כבר בסוף 2022, ובנובמבר האחרון הוא סוף סוף הגיע אל החנויות: ThinkPad X1 Fold 16, דגם בשל ומשופר כמעט מכל בחינה. בדקתי אותו ולמרות שהוא השאיר אצלי רושם חיובי מאוד, כמו קודמו, הוא ישאר להערכתי מוצר מאוד נישתי, הפעם מסיבה הרבה יותר פרוזאית.


Lenovo ThinkPad X1 Fold 16 (צילום: גד גניר)

Lenovo ThinkPad X1 Fold 16 (צילום: גד גניר)

Lenovo ThinkPad X1 Fold 16 (צילום: גד גניר)



איך מחשב שהוצג לראשונה בסוף 2022 יוצא לשוק רק בנובמבר 2023? ללנובו הפתרונים. ההסבר הרשמי שניתן הוא שבחברה רצו לוודא שהפעם הם מוציאים לשוק מכשיר בשל ואפוי, במיוחד כשמדובר עדיין בקונספט לא קונבנציונלי. כך קרה שהמחשב שתוכנן על בסיס המעבד Core i7-1250U (מעבד שפגשתי בעבר במחשב מתקפל אחר, Asus Zenbook 17 Fold) בתקופה שמעבדי הדור ה-12 של אינטל היו המעבדים החדשים ביותר בשוק, יוצא לשוק לקראת סוף הקדנציה של מעבדי הדור ה-13. אין לי תלונות על הביצועים שלו במטלות יומיומיות, והבחירה במעבד מסדרה U בעלת ההספק הנמוך הגיונית בסופו של דבר למחשב בתצורה הזאת. עם המעבד הלא מאוד עדכני, בשילוב עם זכרון RAM  בטכנולוגיית LPDDR5 בנפח של 16 גיגה, ThinkPad X1 Fold 16 לא התקשה להתמודד עם עריכת תמונות בפוטושופ, עבודה עם המון טאבים פתוחים, עבודה על קבצי אקסל כבדים ושאר תוכנות אופיס, כמו גם צפייה בסרטי HD. ההתאמה כאן של Windows 11 למחשב עם מסך מתקפל מושלמת, המעבר בין מצבי העבודה בקיפול המסך כמעט מיידי, חלק מאוד וללא גמגומים. לא הייתי עורך איתו סרטי וידאו ברזולוציה גבוהה ובטח לא הייתי מצפה ממנו ליכולות גיימינג, אבל לעבודה משרדית וקצת פלז'ר בצד, המפרט הזה בהחלט מספיק, מה שלא ניתן היה להגיד על קודמו. למחשב אין מאווררים לכן הוא שקט לחלוטין והוא גם לא נוטה להתחמם באופן שמעיב על חויית השימוש בו.


כמשתמע משמו, הדגם החדש מתהדר במסך בגודל 16.3 אינץ' במצב פתוח. הבחירה בגודל הזה מטפלת בסוגיה הכי כאובה בדגם הקודם. במצב פתוח, המחשב המתקפל החדש של לנובו מציע מסך בגודל שמתקרב למה שמציעים מחשבים מקטגוריית תחליפי מחשבים נייחים, ובמצב קומפקטי הוא מציע 12 אינטש של מסך, גודל לגיטימי לחלוטין ונוח בצורה סבירה לשימוש כשנדל"ן שטח העבודה מצומצם יחסית. כיאה למחשב מסדרת ThinkPad, מדובר בנייד הבנוי לעילא ולעילא, עם שלדת אלומיניום ופלסטיקה מחוזקת במגנזיום וסיבי פחמן. מנגנון הקיפול גם עושה רושם מצוין בתחושה, ובניגוד לקודמו, הפעם המסך נסגר באופן מלא בלי להשאיר חריצים מסביב. הקפל במרכז המסך כאשר הוא במצב פתוח בקושי מורגש וגם המסגרת סביב המסך צומצמה מאוד.


Lenovo ThinkPad X1 Fold 16 (צילום: גד גניר)

Lenovo ThinkPad X1 Fold 16 (צילום: גד גניר)



בדומה ל-Yoga Book 9i של לנובו מדובר באקרובט תצורות עבודה: המחשב מגיע עם מעמד למסך ומקלדת אלחוטית. ניתן להעמיד את המחשב עם מסך פתוח לאורך או לרוחב על המעמד, כשמקלדת צמודה אליו או מנותקת ממנו, וגם ניתן לחבר אותה באמצעות מגנטים אל חלקו התחתון של המסך, לכסות את חציו ולעבוד עליו כמו על מחשב נייד רגיל עם מסך 12 אינץ'. משהו קטן שמאוד אהבתי כאן: בניגוד למתקפל של אסוס, במצב שבו עובדים עם המקלדת, המסך לא "נשפך" על איזור הקיפול, והוא מתפרש רק על החלק הישר של המסך. אם אתם יותר הרפתקנים ניתן לעבוד עליו כטאבלט או במצב "ספר" שבו הוא מקופל חלקית. הרעיון כאן, כמו בכל מכשיר מתקפל אחר הוא האפשרות לקבל מסך גדול יותר בתצורה קטנה יחסית, אבל כמו בכל מכשיר מתקפל אחר, משהו במיידיות ובקז'ואליות של מחשב נייד רגיל הולך לאיבוד: מחשב נייד רגיל פשוט שולפים בעת הצורך מהתיק, מניחים על השולחן או הברכיים, פותחים אותו ואתם מוכנים לעבודה. מחשב נייד עם מסך מתקפל זה פרוייקט מורכב יותר שדורש לשלוף מהתיק את המחשב עצמו, מקלדת ואולי גם את מעמד המסך, ולהעמיד את כולם בתצורה שהחלטתם. גם מנהל המוצר של מחשבים מתקפלים בלנובו לא יצליח, גם בעוד שנתיים של שימוש במחשב הזה, להגיע למצב שהוא מוכן לעבודה עם המחשב בצורה זריזה יותר מכל עובד אחר בחברה עם ThinkPad X1 Carbon קונבנציונלי. 


Lenovo ThinkPad X1 Fold 16 (צילום: גד גניר)



מצד שני, קשה שלא להבין את הערך הגלום בתצורה הזאת. מחשבים עם מסך 16 אינץ' ומעלה הם מחשבים גדולים, כבדים ומגושמים, ואף אחד לא רוצה להסתובב איתם בתיק. מצד שני, מסך גדול זה כיף, וזה עוד יותר כיף כשאפשר לסחוב אותו בתיק קטן לצד בצה, טאצ' אפ וליפ גלוס (הייתי חייב). משקל המחשב בלבד עומד על 1.3 ק"ג, שזה די קל במונחי מחשבים ניידים אבל ביחס לממדים של המחשב הספציפי הזה התחושה היא שמדובר בחפיץ דחוס וכבד. זה לא נגמר מן הסתם שם: למשקל הזה יש להוסיף מקלדת אלחוטית, מעמד וגם מטען כשמשקל החבילה הכוללת עומד על למעלה משני קילו, משקל לגיטימי לחלוטין למחשב 16 אינץ'.


בלנובו לא חסכו על המסך של ThinkPad X1 Fold 16: זהו מסך OLED יפיפה וצבעוני ברזולוציית 2560 על 2024 פיקסלים, שמכסה 100 אחוז מטווח הגוונים של סטנדרט DCI-P3, ועוצמת התאורה שלו מספקת בהחלט. המקלדת נוחה ככל שמקלדת שנועדה לשרת מחשב עם מסך 12 אינטש יכולה להיות: זו מקלדת עם פרופיל נמוך ועומק לחיצה שטחי, אבל הפידבק בלחיצה לא רע בכלל. במרכזה הג'יוסטיק האדום האיקוני של מחשבי ThinkPad, ובחלקה התחתון משטח עכבר זעיר שמגיב היטב אבל כצפוי לא נוח במיוחד לעבודה. 


כל חיבורי המחשב מגיעים בצורת USB Type C. קצת קשה להסביר היכן הם נמצאים כי זה משתנה לפי התנוחה שבה אוחזים במחשב אבל אנסה: בהנחה ש-ThinkPad X1 Fold 16 פתוח כשהמקלדת מכסה את חלקו התחתון של המסך, אז החיבורים מצד ימין ולמעלה הם חיבורי Thunderbolt 4, והחיבור הנוסף הוא בתקן USB 3.2 Gen 2. המחשב מגיע עם תמיכה ב-eSIM. זה פחות רלוונטי למפעילות סלולר ישראליות אבל אם אתם מסתובבים בחו"ל תסמכו לדעת שאתם יכולים לרכוש חבילת דאטא למחשב ולהפעיל אותה באופן מיידי אפילו בלי לרכוש כרטיס SIM. 


ל-ThinkPad X1 Fold 16 מצלמת 5 מגה פיקסל עם חיישן אינפרא אדום שמאפשרת פתיחה באמצעות זיהוי פנים מאובטח, היא לא מפתיעה באיכותה לטובה אבל גם לא מאכזבת במיוחד. כך גם הרמקולים, לנובו דחסה כאן שלושה כאלו עם תמיכה ב-Dolby Atmos. הם מייצרים צליל עם פירוט מספק אבל כצפוי נטולי עומק ועם עוצמה סבירה בלבד. הסוללה של המחשב הזה היא בקיבול 64Whr והיא הספיקה לי לכ-4.5 שעות שימוש בממוצע. זה לא מרשים ביחס למחשבים סטנדרטיים, אבל זה עדיף ממה שהדגם הקודם ידע לספק וזה בסה"כ בסדר גמור ביחס למחשבים אחרים מסוגו. 


(+)
  • איכות בניה מעולה
  • מסך יפיפה
  • גודל מסך אידיאלי למצב פתוח וקומפקטי
(-)
  • כבד לנשיאה יחד עם כל הערכה שלו
  • משטח עכבר קטנטן במקלדת
  • יקר להחריד


בלנובו בהחלט עשו שיעורי בית. ThinkPad X1 Fold 16 הוא כל מה שקודמו היה צריך להיות ולא היה: מחשב חזק יותר (גם אם לא עם המעבד העדכני ביותר בשוק), בגודל אידיאלי, ואפילו זמן סוללה ממוצע לקטגוריה המאוד איזוטרית הזאת נכון לשנת 2024. מתישהו מחשבים כאלו יחדרו למיינסטרים ויהפכו למחזה שכיח יותר, אבל המחשב הזה לא מבשר את המהפכה הזאת. במחיר פתיחה של 18,500 שח מדובר כרגע בעיקר בסמל סטטוס יקר או אם תרצו צעצוע מושחת למנכ"לים שרוצים להראות חדשניים. המלך כאן בהחלט לא ערום, הוא פשוט יקר נורא.


1 תגובות

  1. עדיף כבר לקנות רכב משומש במחיר הזה.. מחירים פסיכיים למחשבים ניידים בארץ.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר