כזה ניסיתי: AEG FX9 Ultimate Animal

שואב אלחוטי, מהסמלים המובהקים של הבורגנות בשנים האחרונות, מגיע לרוב  עם אותו תכנון בסיסי: מנוע שמתחתיו יש ידית נשיאה והדק להפעלה. אל המנוע מתחבר צינור מאריך ומברשת שאיבה. FX9  של AEG קורא תיגר על התכנון הזה ומביא איתו קונספט שונה: מנוע שיושב בחלק התחתון של השואב, ושניתן להזיזו על גבי מסילה. למה זה טוב, ואיזה סיכוי יש לשואב אלחוטי שעולה כמו שואב של דייסון, מול דייסון?

AEG FX9 Ultimate Animal (צילום: גד גניר)


ה-FX9 הוא לא השואב הראשון של AEG שמציע עיצוב יוצא דופן לשואב אלחוטי. הסדרה הקודמת של השואבים האלחוטיים של החברה, ERGORAPIDO היתה מבוססת על שואב קומפקטי שאליו מתחברת ידית נשיאה ארוכה. בסדרת FX9 שום דבר כבר לא מתפרק. המנוע ממוקם ברוב הזמן בחלקו התחתון של השואב אבל ניתן להזיז אותו למעלה ולמטה בהתאם לשימוש בשואב. יש שני יתרונות בתצורה הזאת: הראשון הוא צמצום איבוד עוצמת השאיבה. ככל שהמנוע קרוב יותר לשטח אותו שואבים, עוצמת השאיבה על השטח עצמו חזקה יותר. בנוסף, המנוע מהווה את מרכז הכובד העיקרי של השואב. ככל שהוא ממוקם קרוב יותר לרצפה ולאיזור המברשת שממילא יושבת על הרצפה, נדרש פחות מאמץ להחזיק את השואב. כך יוצא שה-4.1 קילוגרמים ששוקל ה-FX9 (לשם השוואה, דייסון V10 שוקל 2.68 ק"ג בלבד), מרוכזים קרוב יותר למברשת, והעומס על היד האוחזת נמוך הרבה יותר בשאיבת שטיחים ורצפות.



איפה הקאצ'? כשרוצים לשאוב משהו אחר: היופי בשואבים אלחוטיים הוא הוורסטיליות, היכולת להרים אותם באויר ולשאוב תלתלי אבק וקורי עכביש שמצטברים בחיבורי הקירות והתקרה. טוב על מי אני עובד, היופי הוא היכולת לצוד איתם חרקים מעופפים. זה לא שזה לא אפשרי עם FX9, זה פשוט כבד הרבה יותר והיתרון של חלוקת המשקל הנוחה בשאיבת משטחים נעלם כשצריך להניף את ארבעת הקילוגרמים נקודה אחת האלו באויר, בין אם המנוע ממוקם מקדימה ובין אם מאחורה. מהנדסי AEG לקחו כאן החלטה לוגית: רוב הזמן תשתמשו בשואב שלהם כדי לשאוב רצפות, לא כדי לקטול חרקים מעופפים, כך שבדר"כ המשקל הזה לא באמת יורגש. במובן מסוים נראה שכשתכננו את ה-FX9, חשבו ב-AEG יותר על השואבים החובטים העומדים והכבדים של פעם, של הובר וקירבי, מאשר על השואבים האלחוטיים המודרניים של דייסון והשאר.


AEG FX9 Ultimate עם מנוע משוך לאחור (צילום: גד גניר)


יתרון נוסף ליכולת להזיז את המנוע על גבי המסילה הוא היכולת להגיע איתו למקומות שלא ניתן להגיע אליהם עם שואבים אחרים שהמנוע שלהם נמצא דרך קבע למטה: פשוט מושכים את המנוע למעלה ואז ניתן להכנס עם השואב מתחת לספות או לשאוב איתו בצורה נוחה יותר בפינות אוכל. לא רק המנוע זז, גם המסילה שעליה הוא יושב היא טלסקופית וניתנת לסגירה כשאין צורך בכל האורך שלו. במצב סגור ניתן לשלוף ממנו צינור שאיבה גמיש כדי להגיע איתו למקומות שלא ניתן להגיע אליהם בצורה אחרת, בעודכם מחזיקים את השואב בידית הנשיאה במרכזו. בצילומי התדמית זה נראה נוח ונחמד. במציאות כאמור, המשקל של השואב הופך את התנוחות האלו לפחות כיפיות.

מבט מקרוב על איזור המנוע ותא איסוף האבק (צילום: גד גניר)


מלבד היותו רובוטריק, תתפלאו לשמוע ש-FX9  משמש גם כשואב אבק, וככזה הוא מצוין: עוצמת השאיבה הנמוכה ביותר שלו מספיקה כדי להתמודד עם הרוב המוחלט של סוגי הלכלוך שתמצאו על הרצפה, וכאשר זה לא מספיק, העוצמה הבינונית תנצח ברוב המקרים את הפירורים העיקשים והכבדים יותר. ל-FX9  שלוש עוצמות שאיבה שונות, וגם מצב אוטומטי שמשנה את עוצמת השאיבה בהתאם לכמות הלכלוך וסוג המשטח הנשאב. הייתי די סקפטי לגבי המצב האוטומטי אבל הוא בהחלט עושה את העבודה ויודע לעבור בין עוצמות שונות בהתאם לצורך תוך שמירה על יעילות וזמן שאיבה ממושך. הופתעתי מאוד לטובה מביצועיו בשאיבת שטיחים, אתגר שלא מעט שואבים ידניים נופלים בו. ה-FX9 הצליח לשאוב כמויות מזעזעות של אבק מהשטיח בחדר העבודה, ברוב הזמן במעבר אחד בלבד בלי צורך לחזור שוב ושוב על אותם איזורים.

כמו ב-Jimmy, גם כאן אין צורך ללחוץ על הדק שאיבה באופן ממושך. למעשה אין כאן ממש הדק. כפתורי ההפעלה ממוקמים בחלקה העליון של ידית האחיזה. על המנוע עצמו ניתן לראות חיווי מואר של עוצמת השאיבה והאם הוא על מצב אוטומטי. עוד משהו שהשואב הזה יודע לעשות ואחרים לא: לעמוד בכוחות עצמו. רוצים לעצור רגע את השאיבה? עם השואב של AEG לא תדרשו למצוא מקום להשעין אותו עליו. פשוט להעמיד אותו היכן שתרצו בחדר.

ידית האחיזה עם כפתורי ההפעלה. הלחצן עם החצים מאפשר הארכה וקיצור של המסילה עליה יושב המנוע (צילום: גד גניר)

שורת הנורות בחזית המברשת הממונעת (צילום: גד גניר)

התאורה מאירה חלקיקי אבק זעירים שלא ניתן להבחין בהם בתאורת החדר (צילום: גד גניר)


על המברשת ישנה שורה של עשר נורות לד שמאירה את השטח הנשאב. AEG היא אמנם לא הראשונה לשלב תאורה שכזאת בשואב אלחוטי, אבל זה לא משנה את העובדה שמדובר בתוספת שימושית להפליא. המטרה כאן היא לא לקרוץ לאנשים שהפטיש שלהם הוא לשאוב בחשיכה: אלומת האור של הלדים האלו מבליטה לכלוך ואבק על המשטח, לכלוך שבדר"כ אי אפשר להבחין בו. במובן מסוים הלדים האלו פועלים לרעתו של השואב של AEG, משום שהם מדגישים היכן נדרש מעבר נוסף. התאורה הזאת שימושית במיוחד בשאיבה במקומות מוצללים כמו מתחת לשולחנות ומתחת למזנונים או ארונות מוגבהים על רגליות, אך גם בשאיבה של משטחים סטנדרטיים שמוארים היטב ובכל זאת לא ניתן היה להבחין בהם בלכלוך ללא התאורה הזאת.

היחידה שהגיעה אליי לבדיקה היא יחידת FX9 Ultimate Animal. מה שמבדיל בינה לבין יחידות אחרות הוא הצבע האדום של גוף השואב ואבזור מגוון במיוחד הכולל בנוסף לראש השאיבה הרגיל, גם ראש עם מברשת קטנה יותר, ממונעת לשאיבת ספות. בנוסף בערכה ראש עם מברשת רגילה מוארכת, אביזר מאריך עם אפשרות לשינוי זוית, ואביזר 3 ב-1 הכולל מברשת עגולה, ראש צר לשאיבת מסילות, וראש שאיבה קומפקטי ללא מברשת. הסוללה של FX9 מאפשרת כ-60 דקות שימוש בעוצמת השאיבה הנמוכה, כ-25-30 דקות בעוצמת הביניים וכ-15 דקות בעוצמה המירבית, ביצועים טיפה יותר מרשימים מהסטנדרט בקטגוריה. עמדת הטעינה, בניגוד לשואבים אחרים בשוק היא עמדה שאין צורך לקבע אל הקיר: זהו משטח שהשואב עומד עליו, בתוך מסילה שבתוכה יש מגעים שטוענים אותו. השימוש במגעים אלגנטי יותר מחיבור פיזי כפי שזה בשואבים של דייסון או בג'ימי, אבל נדרש דיוק מסוים כדי להניח את השואב בתוך המסילה הזאת. קרו מקרים שבהם השואב לא הונח בדיוק הנדרש ופשוט לא נטען. כמו כן, עמדת הטעינה יודעת לטעון את FX9 רק אם המנוע שלו ממוקם בחלק התחתון. סיימתם לעבוד איתו בשאיבה מתחת לספה כשהמנוע מוזז למעלה? השואב לא יטען אם לא תזכרו לדחוף את המנוע למטה.
השואב בתוך תחנת העגינה. לא דורשת קידוחים וברגים, ניתן לאחסן עליה את האביזרים הנלווים (צילום: גד גניר)

האביזרים המצורפים לשואב (צילום: גד גניר)

(+)
  • שואב בעוצמה חזקה
  • נוח לשימוש בשאיבת רצפות ושטיחים
  • שורת נורות במברשת הקדמית, מאפשרת להבחין בחלקיקי אבק

(-)
  • כבד מאוד, פחות נוח להרים אותו
  • תחנת עגינה שדורשת מיומנות בהצבת השואב בתוכה
  • לא זול במיוחד


אם אתם מחפשים אלטרנטיבה זולה לדייסון, זו לא הכתובת. מחירם של שני הדגמים מסדרת FX9 של AEG בישראל מתחיל מ-1949 ש"ח לגרסה הבסיסית, ומגיעים ל-2399 ש"ח לגרסת אנימל. אלו מחירים שמיישרים קו עם המחירים של V10, הדגם  המתקדם והיקר ביותר בקטלוג של דייסון ביבוא רשמי. אז נכון, הוא לא קליל במיוחד וקצת מורכב יותר לצוד איתו יתושים, אבל עם שטיחים ורצפות הוא יודע להתמודד מעולה, ואף יכול ללמד את המתחרה הפופולארי כמה טריקים חדשים.

2 תגובות

  1. מאלף, ממוקד ומפורט,
    המון תודה!
    חג שמח,
    אביב

    השבמחק
  2. תודה על הסקירה היסודית. כמה קל לרוקן את המיכל שלו בתום השימוש או לנקות את המברשות ?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר