כזה ניסיתי: Samsung Galaxy S21 FE

ה-Galaxy S20 FE שהושק בספטמבר 2020 הציג תפיסה חדשה אצל סמסונג: מכשיר דגל מוזל. לא מכשיר ביניים משודרג, לא "Upper Mid", לא מכשיר דגל לייט. הפעם מדובר במכשיר "לאוהדים", עם פשרות רק במקומות הנכונים ומחיר אטרקטיבי ביחס למכשיר דגל. מי שהגה בסמסונג את הרעיון להשיק את המכשיר הזה יכול להרגיש מרוצה: ה-S20 FE התקבל באופן חיובי מאוד אצל מבקרי טכנולוגיה וגם קהל הצרכנים הצביע בכרטיסי האשראי: כ-10 מיליון יחידות של גרסאות ה-5G וה-LTE של המכשיר נמכרו מאז הושק ברבעון האחרון של שנת 2020, הישג  מרשים כשמשווים את המספרים האלו ל-13.5 היחידות של משפחת מכשירי Galaxy S21 שנמכרו מאז השקתם בתחילת 2021. לא פלא אפוא, שרמת העניין בממשיך דרכו היתה גבוהה בצורה יוצאת דופן.

Samsung Galaxy S21 FE (צילום: גד גניר)



משבר השבבים העולמי, הקורונה ולוחות זמנים בעייתיים הביאו להערכות בשוק כי למרות ההצלחה הנאה, סמסונג עשויה לוותר על ממשיך דרכו. לפני שבועיים שמה סמסונג קץ לספקולציות והשיקה סוף סוף את ה-Galaxy S21 FE שמנסה לשמר את הנוסחה המנצחת.


בעוד ה-S20 FE של שנה שעברה הגיע לישראל, בשונה מהרגיל, בגרסה המבוססת על ערכת שבבים של קוואלקום, ב- Galaxy S21 FE חזרה הפעם סמסונג לנוהג הקבוע שישראל מקבלת ביבוא רשמי את גרסת המכשיר המבוססת על ערכת השבבים של סמסונג, במקרה זה Exynos 2100. על הנייר מדובר ללא ספק בערכת שבבים של מכשיר דגל, וגם לא על הנייר: המכשיר יציב ומהיר בדיוק כפי שהייתם מצפים ממכשיר דגל. הסיבה היחידה לחמיצות היא העובדה שלפי מבחני ביצועים, ערכת השבבים של קוואלקום, ה-Snapdragon 888 (זו שניתן היה למצוא במכשירים כמו Oppo Find X3 Pro, Realme GT, OnePlus 9, מכשירים של סמסונג עצמה כמו Galaxy Z Fold 3 ו-Z Flip3, ועוד) מציעה ביצועים מעט יותר טובים כמעט בכל פרמטר, כולל יעילות בצריכת חשמל. זכרון ה-RAM הוא בנפח סטנדרטי של 8 גיגה, וזכרון האחסון בגרסה אותה בדקתי הוא בנפח 128 גיגה. הפעם, בניגוד לשנה שעברה, המכשיר מגיע ללא אפשרות הרחבת זכרון וזו נקודה בעייתית כי נכון לכרגע אין אפשרות לרכוש בישראל גרסה עם זכרון פנימי גדול יותר. 128 גיגה זה לא המון, תשאלו כל הורה שהוואטסאפ שלו מארח קבוצת גן אחת או יותר. 


Samsung Galaxy S21 FE (צילום: גד גניר)



המכשיר מריץ את אנדרואיד 12, הגרסה החדשה ביותר של מערכת ההפעלה, יחד עם הממשק של סמסונג, One UI שמהשקה להשקה הופך לקצת יותר נסבל. את מסך התדרוך האישי החליף זה מכבר מסך החדשות הנהדר של גוגל (Google Discover), והנוכחות של ביקסבי צומצמה משמעותית אם כי עדיין יש כאן מספיק מה לשנוא: ההתעקשות שלחיצה ארוכה על כפתור הההפעלה תפעיל את ביקסבי במקום לכבות את המכשיר, ההתעקשות לדחוף כל מיני שירותים של סמסונג לצד כלים של גוגל (מנהל הסיסמאות לדוגמה) ושלל אפליקציות של סמסונג ואפליקציות צד ג' כמו OneDrive שמותקנות מראש על המכשיר ללא אפשרות להסיר אותן ועוד.


Samsung Galaxy S21 FE (צילום: גד גניר)



המסך של S21 FE מרהיב, כרגיל אצל סמסונג: גודלו 6.4 אינטש והוא מציג רזולוציה של 1080 על 2400 פיקסלים. הוא מבוסס על פאנל Dynamic AMOLED X2 עם צבעוניות ובהירות גבוהים, והחלקת תנועה בתדר 120 הרץ. הוא לא רק יפה, הוא גם פרקטי: מלבד הויתור המבורך על שוליים קמורים נוצצים ורגישים לנפילות, סמסונג ציפתה את המסך בזכוכית Victus, הגרסה הממוגנת ביותר של Gorilla Glass מבית Corning. דרגת המיגון למים של המכשיר היא IP68, כלומר, הוא נבדק בתנאי מעבדה ושרד טבילה של חצי שעה במים בעומק של 1.5 מטר. בהתאם לתפיסה שמכשיר לאוהדים הוא מכשיר שחסכו בו על מותרות, כמו בקודמו, גם כאן גב המכשיר עשוי פלסטיק, אבל בגימור איכותי יחסית. צורת הגב ומערך הצילום האחורי דומים לאלו של מכשירי הדגל מסדרת S21, אך בניגוד להם, מערך הצילום לא באמת משתלב עם מסגרת המכשיר, אבל עדיין נראה לא רע. לא ברור איך סמסונג עשתה זאת, אבל המכשיר עצמו דקיק וקל משמעותית מקודמו, ושוקל רק 177 גרם.


Samsung Galaxy S21 FE (צילום: גד גניר)


Samsung Galaxy S21 FE (צילום: גד גניר)




שנה חלפה, וסמסונג נשארה עם חומרת צילום זהה לזו של המכשיר משנה שעברה: מצלמה ראשית ברזולוציית 12 מגה פיקסל עם צמצם f/1.8 ומייצב תמונה אופטי, מצלמת טלפוטו (זום כפול 3) ברזולוציית 8 מגה פיקסל עםצמצם f/2.4 וייצוב תמונה אופטי, ומצלמת 12 מגה פיקסל נוספת עם עדשה רחבה וצמצם f/2.2. איך יצרנית מעזה להשאר עם אותה חומרת צילום שנה אחרי שנה? ראשית, מדובר בחומרת צילום מרשימה וראויה ביחס למכשיר דגל גם בשנת 2022. שנית, חלק ניכר מיכולות הצילום של סמארטפון מודרני נסמך על יכולות עיבוד התמונה של ערכת השבבים שלו כך שאין באמת סיבה לבוא בטענות לסמסונג מהבחינה הזאת. איך ה-Galaxy S21 FE מצלם? נהדר: תמונת חדות, ממוקדות ומלאות פירוט. 


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)




סמסונג שמה דגש מיוחד ב-Galaxy S21 FE על שיפור הביצועים צילומי לילה והוא אכן מציע תמונות לילה מפורטות, מוארות וללא איבוד צבעוניות, בעיקר בשימוש במצלמת ה-12 מגה פיקסל הראשית. בשורה נוספת היא יכולת מחיקת עצמים בתמונה, בדומה לזו שהוצגה במכשירי הפיקסל החדשים. אפליקציית עריכת התמונות של סמסונג מאפשרת לסמן אובייקט בקלות ופשוט למחוק אותו מהתמונה. אל תפתחו ציפיות מוגזמות. מדובר בעיקר בגימיק שהיכולת שלו להעלים אובייקטים מוגבלת מאוד. כדי לקבל תוצאה סבירה, האובייקטים הלא רצויים חייבים להיות על רקע אחיד אחרת התוצאה נראית כמו מריחה גסה. גם בתנאים אופטימליים, משתמשי פוטושופ כנראה יזלזלו בתוצאות, אבל במצבים מאוד מסוימים זה יכול לתת לכם פתרון זריז להצלת תמונה. גם מצלמת ה-32 מגה פיקסל הקדמית נשארה זהה לזו של שנה שעברה, וגם כאן התוצאות מאוד מספקות רצון, אם כי כאן מורגש שיפור מסוים בביצועים שלה בתנאי תאורה קשים.


Samsung Galaxy S21 FE (צילום: גד גניר)


וכך זה נראה לאחר המחיקה (צילום: גד גניר)



גם בתחום הסוללה, הנתונים נשארו זהים לאלו של הדגם הקודם: קיבול של 4500mAh, טעינה בהספק מקסימלי נמוך יחסית של 25W (מה שמתורגם בפועל לטעינה איטית יחסית), טעינה אלחוטית בהספק של 15W ואפילו טעינה אלחוטית הפוכה לשימושם של מי שמעוניין לטעון אוזניות על גב המכשיר בלילה. ההבדל הוא באופן שבו המכשיר צורך סוללה, ולמרבה האכזבה ה-S21 FE פחות מלהיב מהבחינה הזאת מקודמו: הצלחתי לסחוט ממנו לכל היותר קצת פחות מ-6 שעות מסך, כשעה פחות מהמכשיר של שנה שעברה. לא נקלעתי למצבים בהם נדרשתי לטעון את המכשיר לפני הלילה, וביחס למכשירים אחרים בשוק עדיין מדובר בנתון לא רע, אבל זה עדיין מאכזב לראות שדווקא מהבחינה הזאת סמסונג עשתה צעד אחורה. בהתאם למדיניותה האקולוגית, השמיטה סמסונג את המטען גם מהמכשיר הזה והערכה שלו כוללת את המכשיר עצמו וכבל טעינה בלבד. מניח שלאוהדים אמיתיים לא אכפת מזה, אבל ראוי להזכיר שרוב יצרניות האנדרואיד האחרות, גם במכשירים זולים בהרבה, מספקות כיסוי ומטען שברוב המקרים גם מאפשר טעינה מהירה יותר.


(+)
  • קליל ודקיק
  • מסך איכותי
  • מצלמה מצויינת

(-)
  • אין אפשרות הרחבת זכרון והגרסה הנמכרת בארץ נמכרת עם נפח אחסון מצומצם
  • זמן הסוללה של המכשיר הקודם ארוך יותר
  • ערכה דלה מתמיד

ה-Samsung Galaxy S21 FE בהחלט שומר על הנוסחה של קודמו: מכשיר דגל לכל דבר, עם ביצועים מצוינים, מסך נהדר ומצלמה איכותית במחיר תחרותי מאוד, 2399 ש"ח בלבד. המחיר הזה כצפוי מגיע כתוצאה מפשרות שעם רובן ניתן לחיות בשלום: הערכה הדלה וגב הפלסטיק, הן לא סיבות שמצדיקות פסילה של המכשיר. גם אם מבליגים על זמן הסוללה שהתקצר ביחס לדגם הקודם, נפח האחסון הוא כבר סיפור אחר: ההחלטה לוותר על יכולת הרחבת האסון באמצעות כרטיס זכרון, יחד עם הבחירה של סמסונג להציע בישראל כרגע רק את גרסת ה-128 גיגה, עשויה להפוך את המכשיר לפחות רלוונטי עבור לא מעט משתמשים.

4 תגובות

  1. סמסונג אט אט (או מהר מהר) מכנסים את המשתמשים שלהם לסביבה סגורה ומגבילה ככל שהם יכולים במסגרת אנדרואיד. זה התחיל עם מעבר ליוניבודי ממכשיר שבו יכולת להחליף סוללה לבד בלי בעיה (הדגמים האחרונים היו NOTE 3 ו-S5), המשיך עם ביטול יציאת האוזניות, וממשיך עם הסרת היכולת להוסיף כרטיסי זכרון למכשיר. הכול במסגרת המטרה העסקית שלהם לייצר מכשירים עם תאריך תפוגה מאוד מוגבל ויכולת תיקון עוד יותר מוגבלת - כדי שהבלאי ידרבן את המשתמשים לרכוש מכשיר חדש כל שנה-שנתיים. להערכתי זה רק יירה להם ברגל וידחוף משתמשים אל יצרנים אחרים. ובצדק.

    השבמחק
  2. מה בדיוק מוזל בזה או "גרסת מעריצים" (FE=Fan Edition)?

    השבמחק
  3. גד, תודה על עוד סקירה מצוינת.
    לגבי מהירות הטעינה, מתברר שההבדל בין 25w לבין 45w, למשל, זניח. בדיקות העלו שההבדל בטעינה מלאה הוא דקות בודדות.
    לגבי 128gb: אם לא מוחקים כלוןם ב-whatsapp, לא בטוח שגם 256gb יספיקו... למען הבריאות הנפשית, כדאי מאד למחוק הודעות באופן קבוע.
    מה שמבדיל בינו לבין מתחריו מבית שיאומי וכו', הוא התחייבות ל-3 שנות עדכוני גרסה, ו-4 שנות עדכוני אבטחה. לא יודע מה אתכם, אבל אני לא אשתמש במייל, דרייב וגם ווצאפ במכשיר ללא עדכוני אבטחה. זהו יתרון עצום על מתחריו.
    נכון לפברואר 2022, ניתן לקנות אותו ביבוא מקביל ב-2083 ש"ח. מכשיר דגל של ממש, במחיר ללא תחרות. מצלמה נהדרת עם זום אופטי כפול 3 (!), אטימות למים, מסך נהדר וכל מה שצריך. טיפ טיפה פחות ממכשיר דגל, בחצי המחיר. מציאה. אני ממליץ בחום. לאשתי כבר יש כזה, והיא מאד מרוצה.

    השבמחק
  4. אני בן אדם שמאוד חובב טכנולוגיה ואני חושב שלאט לאט סמסונג מתחילה להיות כמו אפל אבל זה גם בקטע טוב כי היא עדיין יש מערכת הפעלה אנדרואיד וגם סמסנוג מעדכנת אבטחה מדי פעם אבל האפשרות ללא הרחבת זיכרון קצת מבאס אבל כל השאר זה לא כ"כ נורא ואל תשכחו זה לא מכשיר דגל אז חייב להיות פה פשרות

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר