כאלו ניסיתי: Logitech G Pro X TKL Lightspeed ו-Logitech G Pro X Superlight 2

בקטלוג של לוג'יטק ישנה הפרדה ברורה בין מותג מוצרי הגיימינג שלה לסדרות המוצרים הסטנדרטיות לקהל הרחב, בתוך מותג הגיימינג, Logitech G ישנה הפרדה נוספת בין ציוד לגיימינג להמונים, וציוד לגיימרים מקצועיים, הקרם דה-לה-ציוד היקפי לגיימרים עם כיסים עמוקים או ספונסרים נדיבים. תת הסדרה הזאת לא כוללת מגוון רחב מדי של מוצרים, ומזוהה בשם המתבקש "G Pro". בספטמבר האחרון חשפה לוג'יטק מוצרים חדשים בסדרה הנחשקת: מקלדת מכאנית אלחוטית G Pro X TKL Lightspeed ועכבר G Pro X Superlight 2, שניהם הגיעו אליי לבדיקה.

Logitech G Pro X TKL Lightspeed ו-Logitech G Pro X Superlight 2 (צילום: גד גניר)




מקלדת G Pro X TKL Lightspeed

אם יש משהו שגיימרים מקצוענים וטהרנים מתרחקים ממנו הרי שזה מוצרים אלחוטיים. יש לא מעט אוזניות, עכברים ומקלדות גיימינג אלחוטיים והם נמכרים לא רע, אבל גיימרים מקצועיים פחות מתלהבים מהמחשבה להתנתק מהכבלים מסיבות ברורות: חיבור אלחוטי חשוף להפרעות, מוגבל ברוחב הפס כך שהביצועים שלו פחות אופטימליים, ודורש סוללה כך שצריך לזכור לטעון אותו. בהתאם לכך, הדור הקודם של מקלדת הגיימינג המקצועית של לוג'יטק מ-2019 ידע להתחבר למחשב באמצעות כבל בלבד. G Pro X TKL Lightspeed החדשה מציעה לא פחות משלוש דרכי התחברות למחשב: באמצעות כבל, באמצעות קישורית בלוטות' ובאמצעות קישורית הגיימינג האלחוטית הייחודית של לוג'יטק, Lightspeed. 

Logitech G Pro X TKL Lightspeed (צילום: גד גניר)


קישורית הבלוטות' לא מיועדת לגיימינג מקצועי. למרות השיפור המתמיד בבלוטות', היציבות וזמן התגובה של הקישורית עדיין לא מספיקים עבור מי שמשתתף בטורנירים וגורלו עשוי להחרץ לפי הפרשים של מילי שנייה בזמני תגובה. לוג'יטק הוסיפה את חיבור הבלוטות' בעיקר כדי לתת מענה למי שאולי לא משחק למחייתו, וצריך מדי פעם להתחבר למחשב עבודה שלא דורש את זמן התגובה המיידי שגיימינג מקצועי מחייב. Lightspeed, פרוטוקול האלחוט של לוג'יטק תומך ב-Polling Rate (קצב העברת נתונים) של 1000 הרץ לשניה, בהשוואה נניח לבלוטות' שתומך נכון להיום ב-125 הרץ לשניה. ישנם בשוק מוצרי הגיימינג מוצרים אחדים עם תקנים שמספקים זמן תגובה אפילו מהיר יותר אולם רוב הגיימרים המקצועיים בהחלט יוכלו להסתפק ב-1000 הרץ. בשילוב עם היציבות העדיפה שלו על פני בלוטות', מקבלים כאן קישורית אלחוטית איכותית ואמינה שגיימרים לא חוששים לעשות בה שימוש בטורנירים חשובים בעולם. למי שעדיין לא רוצה להמר על טכנולוגיית האלחוט של לוג'יטק תמיד שמורה האפשרות לחבר את המקלדת באמצעות כבל ישירות למחשב. בניגוד למקלדות כמו MX Keys S או אפילו ה-Wave Keys, לא ניתן לחבר את G Pro X TKL Lightspeed לשני מחשבים באותה קישורית במקביל. יש לכם קישורית בלוטות' לחיבור מחשב אחד בלבד, וקישורית Lightspeed לחיבור מחשב שני. הבשורות הטובות הן שניתן לחבר באמצעות דונגל ה-Lightspeed של המקלדת גם עכבר גיימינג של לוג'יטק שתומך בטכנולוגיה הזאת.

Logitech G Pro X TKL Lightspeed (צילום: גד גניר)

Logitech G Pro X TKL Lightspeed (צילום: גד גניר)


G Pro X TKL Lightspeed מגיעה בשלושה צבעים לבחירתכם: לבן, ורוד או שחור. העיצוב סולידי ורחוק מלהיות מצועצע כפי שזה במקרים רבים במקלדות גיימינג. איכות הבניה מעולה. גוף המקלדת אמנם עשוי פלסטיק אך המקשים עצמם יושבים על פלטת מתכת עם מסגרת ניקל דקיקה. המקשים, בעלי הפרופיל הגבוה עשויים PBT, חומר איכותי ועמיד שבניגוד ל-ABS הזול והפופולרי נוטה פחות להישחק ולייצר שכבה מבריקה של שמנוניות אצבעות בשימוש ממושך. מתחת למקשים יש את הסוויצ'ים, מסוג GX של לוג'יטק, שמולחמים לגוף המקלדת ואינם ניתנים להחלפה. כאן מדובר ללא ספק בשנמוך ביחס למקלדת הקודמת שבה ניתן היה להחליף בקלות את הסוויצ'ים וחבל שכך. יש לא מעט מקלדות בטווח המחיר של G Pro X TKL Lightspeed שמספקות את האפשרות הזאת ויש כאלו שזו סיבה טובה מספיק מבחינתם לפסול את המקלדת הזאת. כל זה לא משנה את העובדה שמאוד כיף להקליד איתה ולשחק באמצעותה. היחידה שאני קיבלתי הגיעה עם סוויצ'ים חומים שמהווים איזון בין סוויצ'ים קליקיים לסוויצ'ים ליניאריים: המקשים סיפקו התנגדות עדינה ללחיצה, אבל עדיין היו אסרטיביים ורועשים כפי שאני מצפה ממקלדת מכנית. לא מדובר במקלדת ארגונומית בשום צורה וכנהוג במקלדת גיימינג בה שום דבר שנועד לרחם על פרקי הידיים שלכם, אבל כאן נראה שלוג'יטק לקחו את הגישה הזאת לקצה: G Pro X TKL Lightspeed אפילו לא מגיעה עם משענת לכפות הידיים, משהו שדווקא כן נוטים לראות במקלדות גיימינג.

Logitech G Pro X TKL Lightspeed (צילום: גד גניר)

Logitech G Pro X TKL Lightspeed (צילום: גד גניר)


המקלדת מגיעה בתצורת TKL שמוותרת על מקשי המספרים מימין וכל מה שסובב אותם, אך עדיין משאירה את מקשי החצים ואת Home, Insert, Del, End ואחרים. זה איזון מושלם לטעמי שגם מפנה לכם מקום על השולחן לתמרן עם העכבר וגם עושה זאת בהקרבה מאוד מינורית בחויית ההקלדה, ללא שילובי מקשים ביזאריים לביצוע פעולות שגרתיות כמו במקלדות 60% מסוגן של Razer Huntsman Mini ו-GK61. 


רגליות המקלדת כפולות כך שיש לכם בחירה בין שתי זויות הגבהה. השורה שמעל מקשי ה-F מאכלסת כפתורים לשני סוגי הקישוריות ומעבר מהיר ביניהם, מצב גיימינג (בו אגע אח"כ), לחצן לשינוי עוצמת תאורת המקשים ו-לחצני מדיה. בנוסף, G Pro X TKL Lightspeed כוללת גם גלגלת רחבה לשליטה על עוצמת השמע. הגלגלת מעט רופפת ורגישה לטעמי אבל שמישה. בתחתית המקלדת ישנו שקע לאחסון דונגל ה-Lightspeed, ולמקרה שתרצו לקחת איתכם את המקלדת לטורניר, לוג'יטק הוסיפה לאריזה גם קייס קשיח נאה עם ריפוד פנימי שיגן עליה בדרכים. עוד באריזה: כבל טעינה/מידע לחיבור המקלדת למחשב, ומתאם מ-USB A ל-USB C. 

Logitech G Pro X TKL Lightspeed (צילום: גד גניר)

Logitech G Pro X TKL Lightspeed (צילום: גד גניר)


אפליקציית השליטה באביזרי גיימינג של לוג'יטק, G Hub קלה יחסית להתמצאות ולשימוש באופן כללי. כמצופה ממקלדת גיימינג, היא מאפשרת להגדיר קיצורי דרך לאפליקציות, לפעולות ולרצפים של פעולות (מקרואים). ניתן להגדיר אותם לפרופיל ברירת המחדל וניתן ליצור הגדרות שונות למשחקים ואפליקציות ספציפיות. עוד בתוכנת השליטה, ניתן להגדיר מקשים שינוטרלו כשמעבירים את Pro X TKL Lightspeed למצב גיימינג. המצב הזה נועד למנוע לחיצה לא מכוונת על מקשים שיכולים לגרום לאסון ברגע קריטי במשחק. כמו מקלדות אחרות ברמת המחיר שלה, יש כאן שלל אפשרויות מובנות של אפקטים של תאורה, שליטה בצבע של כל מקש בנפרד, ואפילו עיצוב אנימציה באופן עצמאי. את ההגדרות ניתן לשמור על רכיב זכרון פנימי בתוך המקלדת, כך שאם לקחתם אותה איתכם וחיברתם אותה למחשב אחר, הן עדיין ישמרו עבורכם.


הסוללה של G Pro X TKL Lightspeed אמורה להספיק לכם לכ-50 שעות שימוש. מדובר מן הסתם בשימוש רצוף בגיימינג אינטנסיבי עם תאורה מופעלת. בשימוש יומיומי משולב זה אמור להספיק לכם לחודש וחצי בין טעינה לטעינה ובכל מקרה ניתן להמשיך להשתמש בה גם כשהיא נטענת. 

(+)
  • סוויצ'ים נעימים וכיפיים להקלדה
  • איכות בנייה מצוינת
  • מתחברת בבלוטות', Lightspeed או באמצעות כבל למחשב
(-)
  • יקרה
  • לא ניתן להחליף את הסוויצ'ים

כאמור, G Pro X TKL Lightspeed מכוונת לגיימרים מקצוענים עם ספונסרים נדיבים. מחירה עומד על 989 ש"ח ועבור הסכום הלא פעוט הזה מקבלים מקלדת נהדרת שלמעט העובדה שלא ניתן להחליף בה סוויצ'ים בקלות ובאופן עצמאי, מספקת לגיימר המקצועני את כל מה שהוא צריך, כשהחידוש העיקרי הפעם הוא שהמקלדת מסוגלת לעשות את כל זה הפעם גם ללא כבלים.



עכבר G Pro X Superlight 2

אם הבשורה העיקרית שמביאה איתה G Pro X TKL Lightspeed היא העלמת הכבל, הרי שהשדרוג הויזואלי היחיד ב- G Pro X Superlight 2 על פני קודמו הוא בסוג חיבור הטעינה שלו ששודרג מ-Micro USB הארכאי ל-USB Type C. עם זאת, מתחת למכסה המנוע הוא מביא איתו עוד כמה עדכונים מעניינים.

Logitech G Pro X Superlight 2 (צילום: גד גניר)


לאלו מכם שלא זכו להכיר את G Pro X Superlight, מדובר בעכבר FPS. התפיסה הרווחת בקרב יצרניות ציוד גיימינג מקצועי היא ששחקני FPS זקוקים לעכברים שיאפשרו להם לכוון בצורה מדויקת, לבצע תזוזות מהירות ולעשות זאת לאורך זמן בלי להתעייף. בהתאם לכך, העכברים האלו מתעדפים משקל נמוך וחיישנים עם רזולוציה גבוהה על פני פינוקים אחרים כמו מבחר לחצנים ואפשרויות חיבור למחשב. G Pro X Superlight 2, כמו קודמו, לוקח את עניין המשקל באופן מאוד רציני. כששלפתי אותו מאריזה התחושה הראשונית היתה שהגיע אליי רק הפלסטיק החיצוני שלו, בלי רכיבים פנימיים. הוא שוקל רק 60 גרם (האמת שמדדתי ויצא לי 59 גרם), 3 גרם פחות מקודמו. המהדרין בגרמים יכולים אפילו לוותר על מכסה הדונגל בתחתית העכבר כדי לגלח ממשקלו עוד 2 גרם.


Logitech G Pro X Superlight 2 (צילום: גד גניר)


העיצוב עצמו פשוט וזהה לזה של הדור הקודם: למעט זוג לחצנים בצד, מדובר בעכבר סימטרי שגם ימניים וגם שמאליים יוכלו לעשות בו שימוש. בעלי כפות ידיים גדולות מהממוצע כמוני ימצאו את G Pro X Superlight 2 מעט קטן מדי. הפלסטיקה עצמה חלקה ופשוטה למראה, אבל נראית ומרגישה איכותית. למי שמעוניין באחיזה טובה יותר, לוג'יטק מצרפת סט מדבקות גומי לכיסוי צידי העכבר והלחצנים הראשיים. כנראה מתוך שיקולי משקל, הגלגלת חלולה, כלומר, מחוברת לציר ע"י חישורים. בניגוד לעכברים כמו MX Anywhere 3S ו-MX Master 3S או אפילו עכבר גיימינג כמו Razer  Basilisk V3 Pro, מאפשרת רק גלילה מדורגת ולא חלקה. שדרוג משמעותי שמביא איתו G Pro X Superlight 2 נמצא בלחצני העכבר הראשיים, או יותר נכון במה שמתחתם: לוג'יטק ציידה אותם בסוויצ'ים מקוריים משלה עם השם המתבקש Lightforce, סוויצ'ים אופטיים זריזים וקליקיים שמפנקים עם חויית לחיצה שאינה דורשת לחיצה אסרטיבית מדי, אבל מאוד מספקת. מלבד התחושה הכיפית יותר והזריזות, הסוויצ'ים החדשים אמורים להיות עמידים יותר לאורך זמן, אם כי העכבר לא היה אצלי מספיק זמן כדי לבחון זאת. הלחצנים בצד אגב לא מצוידים בסוויצ'ים האלו וההבדל בהחלט מורגש. על מזבח המשקל ככל הנראה, לוג'יטק נמנעה מלהוסיף ל- G Pro X Superlight 2 לחצן ייעודי לשינוי ה-DPI של העכבר אם כי ניתן למפות את התפקוד הזה ללחצנים מצד שמאל או ללחיצה על הגלגלת.

Logitech G Pro X Superlight 2 (צילום: גד גניר)


Logitech G Pro X Superlight 2 (צילום: גד גניר)



גם בגזרת החיישן, G Pro X Superlight 2 מביא שדרוג ביחס לדור הקודם: מדובר בחיישן Hero 2 החדש של החברה שמגיע לרזולוציה גבוהה יותר, 32,000 DPI לעומת 25,000 DPI בדור הקודם וקצב העברת נתונים כפול, 2000 הרץ לעומת 1000 הרץ ב-G Pro X Superlight הראשון. בתכלס מדובר בשדרוג חסר משמעות עבור רוב מוחלט של המשתמשים, כאשר גם גיימרים מקצוענים בדר"כ משחקים לכל היותר בערכי רזולוציה באיזור ה-1600 DPI, וגם ההבדל בזמן התגובה לא באמת מורגש, אבל זה גם לא ממש מזיק.


ב-G-Hub תוכלו כאמור לשלוט על מיפוי הלחצנים, ועל דרגות הרזולוציה. בלוג'יטק מאפשרים לכם ליצור פרופילים שונים של דרגות רזולוציה לסוגי משחקים שונים, וגם מספקים גישה להגדרות מוכנות מראש של קהילת המשתמשים שלה. כמו במקלדת, גם כאן יש זכרון פנימי שמאפשר את שמירת ההגדרות על העכבר, לקחת אותו איתכם ולחבר אותו למחשבים אחרים בלי הצורך להגדיר הכל מחדש.

Logitech G Pro X Superlight 2 (צילום: גד גניר)

Logitech G Pro X Superlight 2 (צילום: גד גניר)


הסוללה של G Pro X Superlight 2 אמורה להספיק לכם לכ-95 שעות של שימוש רצוף בגיימינג אינטנסיבי, 25 שעות יותר מזמן הסוללה המוצהר של הדגם הקודם. מעבר לזה, כאמור, לוג'יטק החליפה את שקע הטעינה (שכבר היה ארכאי כשהדגם הקודם יצא לשוק), ל-USB Type C, וזה מבורך.

(+)
  • קליל להפליא
  • לחצנים כיפיים וקליקיים
  • סוף סוף חיבור טעינה USB Type C
(-)
  • מעט קומפקטי מדי לבעלי ידיים גדולות
  • אין אפשרות לחיבור בבלוטות'
  • אין לחצן יעודי להחלפה בין דרגות הרזולוציה

צר לי לאכזב את מי שחשב שהוא קונה כאן עכבר על המשקל. מחירו של G Pro X Superlight 2 עם ממש מעט לחצנים, בלי בלוטות' או אפילו לחצן ייעודי לשינוי DPI עומד על 680 ש"ח. אין כאן פיצ'ר שמצדיק באופן מובהק שדרוג מהדגם הקודם, אבל כן יש כאן עדכון מתבקש לסוג חיבור הטעינה ולסוויצ'ים של לחצני העכבר, וכמובן, דיאטה שקיצצה 3 גרמים ממשקלו.


2 תגובות

  1. ביקורת נחמדה, אבל לא מספיק מקצועית. יש כמה שאלות שממש זועקות איך זה שהן לא נשאלו. למשל מה ההבדל בין הדגם הזה ל-G915 TKL? הרי לשתיהן מחיר דומה למדי, שתיהן בעלות מבנה דומה ושתיהן תומכות בפרוטוקול ה-LIGHTING. מן הסתם יש הבדלים, ואם אלך לאתר של לוג'יטק אוכל למצוא מה ההבדלים, אבל בסקירה מקצועית תמיד רצוי לסקור מה ההבדלים בין המוצר למוצרי "אחים" של אותה חברה. כמו כן נשאלת שאלת השאלות - המקלדת עולה בערך 800 ש"ח. נניח וזה התקציב שלי, 800 ש"ח, האם זו המקלדת הכי מומלצת ברמת התקציב הזו? מה מציעים המתחרים באותו מחיר? בסקירה מקצועית תמיד משווים בין האלטרנטיבות באותה רמת מחיר.

    השבמחק
  2. אולי קצת קטנוני אבל אין כזו יחידה "הרץ לשניה". הרץ זה כבר אירוע לשניה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר